Gå til innhold

Müsli med skummet melk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet går man ned dersom man forbruker mer energi enn man inntar. Müsli uten tilsatt sukker og skummet melk er noe av det sunnere man kan innta, men dersom man langer innpå store mengder gir det mye energi. Se beskrivelse på emballasjen, så ser du hvor mange kalorier du får pr 100 gram, og gjør det samme med melken, så er det enkelt å finne ut hvor mye energi din porsjon gir. En anbefalt porsjon med müsli er vel 35 gram (tror jeg?), men dersom du bruker vekte, vil du se at det er overraskende liten mengde. En pakke på 700 gram skal da holde til ca 20 porsjoner.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, XPman said:

Tenkte på havremüsli. Ikke honney corn, corn flakes etc.

Du må sjekke næringsinnholdet på pakken, men når jeg har sjekket har müsli altid vært meget rik på kalorier og det er umulig å bare spise det de kalder for en porsjon.  Jeg vil anbefale havregryn; det metter bedre etter mine erfaringer og er mye billigere. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Du må sjekke næringsinnholdet på pakken, men når jeg har sjekket har müsli altid vært meget rik på kalorier og det er umulig å bare spise det de kalder for en porsjon.  Jeg vil anbefale havregryn; det metter bedre etter mine erfaringer og er mye billigere. 

Havregryn med sukker på da?

Lenke til kommentar
1 minute ago, XPman said:

Havregryn med sukker på da?

Det bestemmer du jo selv, men personlig brukte jeg sukker da jeg brukte skummet melk, men jeg har nå lenge brukt Tine's vanilje-lettmelk som jeg syns smaker fantastisk og da føler jeg ikke behov for å bruke sukker til.  Brukte også tidligere å tilsette en halv banan av og til, men jeg er så dårlig på å huske å ha bananer hjemme og handler stort sett ingen frisk frukt og grønt i disse corona-tider.  Uansett ingen krise om du tilsetter 10g sukker til 70g havregryn hvis det er det som skal til for at du liker det.  

 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (13 minutter siden):

Det bestemmer du jo selv, men personlig brukte jeg sukker da jeg brukte skummet melk, men jeg har nå lenge brukt Tine's vanilje-lettmelk som jeg syns smaker fantastisk og da føler jeg ikke behov for å bruke sukker til.  Brukte også tidligere å tilsette en halv banan av og til, men jeg er så dårlig på å huske å ha bananer hjemme og handler stort sett ingen frisk frukt og grønt i disse corona-tider.  Uansett ingen krise om du tilsetter 10g sukker til 70g havregryn hvis det er det som skal til for at du liker det.  

 

Den melken har jeg ikke hørt om! Er det fra vanlige kyr?

Corona kommer nok til å fortsette evig, så du kan like gjerne begynne å kjøpe frukt og grønt igjen før du får vitamin mangel..

Lenke til kommentar

Banan får mye kjeft av Birger Svihus, det er greit at den inneholder mye sukker og man bør selvsagt ikke overdrive inntaket og tro at det er sunt. Men om man har et usunt kosthold i utgangspunktet vil jeg tro at det ikke er den ene bananen man skal kutte først. 

Kan jo slå et slag for havregrøt med variert frukt, husk at all tørket frukt er sukkerbomber.

Müsli ville jeg ikke karakterisert som slankekost på grunn av kaloriinnholdet, sunt er det selvsagt om man velger rett type.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
XPman skrev (21 timer siden):

Er det bra mot fedme? Skal vel være sunt og ikke så mye fett. Går man ned da?

Vanskelig å si hva som er bra eller dårlig egentlig. Melk er bra fordi det inneholder jod, müsli er bra fordi det inneholder grovt korn, som har en god del næringsstoffer og fiber.

For å opprettholde vekten din må du spise like mange kcal som du forbruker. Totalt. For å gå ned i vekt, spis mindre, og mer for å gå opp. Hva som er ditt formål må avgjøre det.

Kroppen trenger en del næringsstoffer for å kunne fungere optimalt, så dette bør være i fokus. Samt at du bør trene og være aktiv. Det kan være like smart å fokusere på et treningsopplegg som en slankdiett. Det er viktig at sunne rutiner blir implementert i din livsstil for at endringene skal vare.

Hva som ligger i "slankekur" er veldig forskjellig, og det finnes utallige dietter. Alt fra lavkarbo til høykarbo, fasting og vegansk. Man kan eksperimentere og prøve litt forskjellig for å finne ut hva som passer for deg, og hva som funker. 

Jeg liker å tenke logisk og årsak/virkning, og ville først kartlagt hvilken livsstil du har i dag, og hva som gjør at du har fedme i utgangspunktet. Det kan være andre faktorer enn de som er nevnt selvfølgelig, gener, sykdommer, søvn, stress etc. vanlige årsaker i dag er stillesitting, småspising, kaloririk mat, og mangel på struktur i livsstilen. Rutiner gjør det lettere å holde oversikt over hvor mange kalorier man spiser/forbruker. Regnestykket er enkelt, og det å gå ned i vekt er heller ikke vanskelig, så lenge du finner et opplegg som passer til deg og din livssituasjon.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...