Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kupevifte defekt i Nissan Qashqai 2012


TrondVD

Anbefalte innlegg

Vifta sluttet å blåse etter noen dager med ulyder og dårlig effekt. Har hørt med ett verksted som skulle ha over 5000 kr for jobben. Noen som vet om det er lett å bytte denne selv? 

Jeg ser de koster rundt tusenlappen på nett. Har googlet litt men finner ikke noen videoer eller forklaringer. Hvis det bare er snakk om noen deksler og skruer så skal jeg klare det selv. Men hvis mye må demonteres og det er kronglete så sliter jeg litt. Min biltekniske innsikt stopper omtrent ved luft og kupefilter.. (disse er byttet nå, men det er vel sannsynlig at det var nettopp tette/gamle filtre som gjorde at vifta tok kvelden..)

 

Endret av TrondVD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TrondVD skrev (18 timer siden):

Vifta sluttet å blåse etter noen dager med ulyder og dårlig effekt. Har hørt med ett verksted som skulle ha over 5000 kr for jobben. Noen som vet om det er lett å bytte denne selv? 

Jeg ser de koster rundt tusenlappen på nett. Har googlet litt men finner ikke noen videoer eller forklaringer. Hvis det bare er snakk om noen deksler og skruer så skal jeg klare det selv. Men hvis mye må demonteres og det er kronglete så sliter jeg litt. Min biltekniske innsikt stopper omtrent ved luft og kupefilter.. (disse er byttet nå, men det er vel sannsynlig at det var nettopp tette/gamle filtre som gjorde at vifta tok kvelden..)

 

Kupevifta i min 8 år gamle Nissan Leaf har også stoppet 2 ganger. Begge gangene har jeg tatt den ut selv kikket på den uten å se noe feil eller uvanlig og så satt den inn igjen og så virker alt igjen. Veldig merkelig, mulig det har kommet noe sand eller barnåler som har blokkert den fra å starte rotasjon, den står jo før filteret så når man tar drn ut så kan man se ut gjennom hullet der den stod...

 

Det er forskjellige biler, men godt mulig de bruker samme mye av samme løsning og deler.

På Leaf er det bare snakk om å nappe ut noen deksler og plugger og vri ut vifta, enkel operasjon, men trangt og kronglete, brukte telefonen for å ta bilder sv hvordan det så ut oppi der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...