Gå til innhold

ANMELDELSE: Factorio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sende opp en rakett er bare målet du blir fortalt du skal nå. Å sende opp en rakett er i virkeligheten bare noe som markerer slutten på spillets midtfase, for da har du tilgang på alle teknologiene. Etter at en rakett er sendt avgårde, da begynner sluttspillet og Fabrikken Må Vokse. Min største fabrikk så langt leverer ca 1500 SPM (eller 45 sekunder mellom hver rakett, og balansert med annen vitenskapspakkebygging) (Og dette er på ingen måte noe særskilt stort). 

Jeg anbefaler at man spiller uten fiender de første par gangene, slik at man kan bygge i litt mer fred og ro. Så kan man ta med Biterne senere (Og så senere finner man ut at biterne bare gjør ekspansjonen av megafabrikken unødig tidkrevende uten å tilføre spillet noen ekstra utfordring og spiller uten fiendene igjen) 

Lenke til kommentar

Fantastisk spill, velfortjent toppkarakter. The factory must grow.

Edit: Ser det ikke nevnes (eller kanskje jeg er blind), men spillet har innebygd støtte for mods og med det store antallet mods med høy kvalitet kan du få veldig mange tusen timer ut av dette spillet.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 21.8.2020 den 16.25):

Å sende opp en rakett er bare målet du blir fortalt du skal nå. Å sende opp en rakett er i virkeligheten bare noe som markerer slutten på spillets midtfase, for da har du tilgang på alle teknologiene. Etter at en rakett er sendt avgårde, da begynner sluttspillet og Fabrikken Må Vokse. Min største fabrikk så langt leverer ca 1500 SPM (eller 45 sekunder mellom hver rakett, og balansert med annen vitenskapspakkebygging) (Og dette er på ingen måte noe særskilt stort). 

Jeg anbefaler at man spiller uten fiender de første par gangene, slik at man kan bygge i litt mer fred og ro. Så kan man ta med Biterne senere (Og så senere finner man ut at biterne bare gjør ekspansjonen av megafabrikken unødig tidkrevende uten å tilføre spillet noen ekstra utfordring og spiller uten fiendene igjen) 

Er veldig enig i det du skriver. Faktisk så glemmer man på en måte ut hele målet med raketten etter få minutter. Da må man bare overleve og det er egentlig ingenting som forteller deg hvordan du skal lage noen rakett.

Når det gjelder biterne så burde dem gjort dem litt kraftigere etter hvert. Jeg synes dem er helt nødvendige i begynnelsen for å få litt fart på sakene. Da må man bygge tårn og ammunisjon for å overleve og blir litt engasjert:)

Når man kommer over starten og er på vei inn midtveis så er det lite disse biterne kan gjøre med deg. Her synes jeg man kunne hatt et valg om å eskalere biterne til å bli mye kraftigere. Slik som det er nå så er dem mer en ubeleilighet enn en utfordring.

Lenke til kommentar
MysticoN skrev (På 24.8.2020 den 23.54):

Helt enig, Satisfactori derimot falt jeg fort av så fort det ble litt størrelse på "frabrikken". Det ble rett og slett for "stort og uoversiktelig" for meg. Liker mye bedre bird view som factorio men det er kun mitt syn :)

Er ganske enig. Det virket jo forsåvidt artig, men det ble for vanskelig å få satt opp utstyr korrekt i forhold til omgivelsene så jeg tror nok det havner på hylle i evig tid.

I Factorio så kan jeg flytte alt innenfor et område nesten uten å løfte en muskel. Helt genialt!

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (25 minutter siden):

Er ganske enig. Det virket jo forsåvidt artig, men det ble for vanskelig å få satt opp utstyr korrekt i forhold til omgivelsene så jeg tror nok det havner på hylle i evig tid.

Bygg plattinger over alt der du bygger, blir MYE enklere å plassere ting og organisere alt :)

 

Men factorio ser artig ut ja.

Lenke til kommentar
On 8/24/2020 at 3:29 PM, Mgr_Buddha said:

Factorio er et drivende godt puslespill. I satisfactory ER man i puslespillet og for meg blir det hakket sterkere. Topp spill begge to.

Tja, satisfactory blir kanskje bra etter hvert, men pr. i dag synes jeg det er... lite tilfredstillende...

Jeg har to hovedklager på det:
-Det er ikke egentlig noe behov for fabrikken du bygger. Du må naturligvis ha en fabrikk for å produsere leverawnsene til romelevatoren og for å få flere tiers, men når de er levert ender fabrikken med å stå stille med mindre du bare dytter det i en store kverna for in-game valutaen (Som ikke egentlig kjøper noe intressant)
-Det er veldig grindy. For å få noe mer en triviell produksjon må du litt ut i spillet sette opp fabrikker med hundretalls raffeinerier. Det blir rask kjipt å håndplassere alt dette og rute belter. 

Til sammenligning bruker du de samme science pakkene i hele spillet og inn i uendeligheten i factorio. ettersom du researcer 'enedelige' techs (Som harf betydning: F. eks kan man etter hvert kjøre minere rett i tog med nok produktivitetsresearch, så hele fabrikken kjører hele tiden, så i stedet for stillestående belter og tog som ikke frakter noe som man ender med i satisfactory kjører fabrikken hele tiden i factorio.
Når man bygger litt stort i midtspillet slutter man å håndplassere men bruker blueprints og personlige roboter. I sluttspillet går man videre over til å potensiellt plassere ned hele fabrikker fra blueprints og få de automatisk bygd av robotnettverket, dermed unngår man grind

Vi kan jo også nevne at factorio er såpass bra optimert at man faktisk KAN bygge stort. Det finnes fabrikker der ute som kjører 20000 SPM (I.e. en rakett hvert 3. sekund) og fortsatt klarer 60 UPS (Ok så krever det LITT innsats å få til fra fabrikkdesignerens side også)

Satisfactory er fortsatt tidlig i utviklingsløpet. De har klart potensiale for å bli bra, men er ikke helt der enda. Jeg vil nok heller anbefale Oxygen Not Included som alternativ pr. i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...