Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Merko skrev (18 minutter siden):

30ms i ping i spill er helt innafor. Så er jo 5G også mer og mer utbygd slik at den vil fort alle under 20ms etterhvert :) 

Det vil være litt mer latency og eventuell ustabilitet i connection over hotspot i tillegg. Her tester han egentlig AP mot server og ikke Client mot server. Men tipper han får ok opplevelse av dette om han har bra signal. Så er det om jo også mange spill der man ikke trenger verdens mest stabile linje også, typisk MMORPGs o.l, og hvis han/hun spiller det så er det jo ikke noe å tenke på en gang, det er jo tut og kjør :)

EDIT: vil legge til at jeg på ingen måte er noen nettverksekspert, bare skriver ut av det jeg tenker er logisk samt litt personlig erfaring :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje off case, men når så mange er opptatt av ping så har jeg en liten historie å fortelle.

Jeg bruker altså ICE trådløst bredbånd på hytta og fordi jeg ikke alltid er der og nettet faller ned av og til har jeg brukt ICE sin watchdog som sjekker ping mot no.pool.ntp.org. Da opplevde jeg av og til at routeren restartet uten annen grunn enn at ping tok for lang tid. Jeg testet da mot https://www.ipaddressguide.com/ping

og etter 5-6 forsøk hvor jeg ser at det brukes forskjellige domener med rimelig bra ping-respons kom plutselig Ålesund opp med 100% loss. Dette skjedde mange ganger fordelt over flere dager og konklusjonen var at Ålesund ikke virket i poolen. Derfor restartet routeren.  Jeg byttet selvfølgelig til 8.8.8.4 hvor responsen (ping) var ekstremt lav. Bare prøv selv. Har også reklamert til poolen.2130555032_pool(002).thumb.jpg.75ac84a5d60bfeb213f618c4bf87616c.jpg

Lenke til kommentar
3 hours ago, Sound money said:

Jeg har sittet og lest om nettverksforbindelser i hele dag da et firma er i ferd med å grave ned fiberkabler i mitt område. Akkurat nå bruker jeg mobilen min som hotspot og det har jo funket greit.

Men jeg har ikke gamet med mobilen som hotspot. Jeg leser at 4G har høy latency med 300-600 ms ping.

Jeg får derimot rundt 30 ms ping på speedtest.net med min Galaxy 10+ og 4G LTE. Da burde det vel gå fint å game med mobilen som hotspot?

Jeg lurer på om jeg skal droppe å betale for å legge en fiberkabel inn i huset mitt. Så hvorfor skal man grave ned kabler og trekke dem gjennom huset sitt når satelittforbindelsene blir stadig bedre og har blitt så gode som de er nå?

Hvor mye forsinkelsen for 4G er vil varierere ganske mye. Eksempelvis kan det være at en basestasjon har radiolink til en annen basestasjon - eller basestasjonen kan være koblet til på fiber. Hvor mange brukere det er på med aktivt bruk vil også påvirke forsinkelsen (mindre tilgjengelig "air time" for hver bruker, og man "venter på tur").

Satellitt inne i dette ser jeg ikke som spesielt relevant så lenge bedre alternativer er tilgjengelig. Når det gjelder satellitt, så er forsinkelsen VELDIG høy. Her snakker vi vel fort 600-700-800 ms++. For en del typer bruk er det nødvendigvis ikke et problem.

Svært mange vil klare seg veldig greit med bredbånd basert på mobilnettet. Med 5G ligger det an til at forsinkelsene blir enda lavere. 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, bshagen said:

Jeg vil si dette kommer an på spillet. Er det CS GO på høyt nivå, så vil jeg si nei. Men om du spiller spill online som ikke krever uber-reaksjon evne, så vil jeg si at hotspot med 4G fungerer helt fint :)

Husk de psykologiske effektene en del vil ha som påvirker spillingen, når de vet at de har en forsinkelse som ikke er helt optimal i deres økne  ?

Lenke til kommentar
NULL skrev (25 minutter siden):

Husk de psykologiske effektene en del vil ha som påvirker spillingen, når de vet at de har en forsinkelse som ikke er helt optimal i deres økne  ?

Definitivt. Men om man legger til latency i alle ledd så blir de ms av det tilslutt, og det hjelper ikke akkurat ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...