Gå til innhold

Nytt objektiv


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte meg nettopp GH5, har et sigma 18-35mm objektiv + standard objektiv. 

 

Men vil gjerne ha et objektiv til nærbilder (macro) - det e det viktigste. 

I tillegg er jeg litt interessert i skaffe meg "kikkert" 70-300mm  eller større.

 

Ser prisene variere veldig på disse typene av objektiver.   

Macro linsa kommer bil å bli brukt til både bilder og film. 

 

Har dere noen anbefalinger? Tenker jeg gjerne kjøper brukt for å spare litt penger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere macro objektiver til mft systemet. Sjekk ut Olympus 60mm f/2,8 og Panasonic 45mm f/2,8.

Hvis du ikke ønsker å legge alt for mye penger i tele zoom så vil jeg anbefale Panasonic 100-300 mm mk 2, den er værtettet og har mye raskere fokusmekanisme enn mk1.

Endret av tflovik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mohamedina skrev (9 timer siden):

Ser at Leica 12-60mm f2.8-f4.0 også er en bra linse (usikker på om den kan brukes til GH5). I tillegg er den ca dobbelt så dyr som Olympus 60mm. Er det verdt pengene og gå for den heller? 

Den kan brukes på GH-5 og det er et bra objektiv, men det er ikke macro hvis det var det du er ute etter.

Lenke til kommentar
mohamedina skrev (8 timer siden):

Fikk tilbud om å kjøpe Panasonic Lumix G Vario 100-300mm F.4.0-5.6 OIS for 4500,- istedenfor MK ||

Er dette et bra tilbud? 

Evt hvor stor forskjell er det?

Ser ut som man kan få MK || ny til 6500 på prisguiden.no

 

MKI versjonen er ikke verdt 4500,- . Hvis du har litt tålmodighet så dukker det nok en MKII på bruktmarkedet. Hvis ikke ville jeg kjøpt et nytt. MKI versjonen klarer kun å få 2-3 fps i af-c modus mens MKII kun er begrenset av hva kameraet klarer i af-c modus. I tillegg får du dual is med MKII.

Lenke til kommentar
13 hours ago, mohamedina said:

Fikk tilbud om å kjøpe Panasonic Lumix G Vario 100-300mm F.4.0-5.6 OIS for 4500,- istedenfor MK ||

Er dette et bra tilbud? 

Evt hvor stor forskjell er det?

Ser ut som man kan få MK || ny til 6500 på prisguiden.no

 

Den prisen der er helt hinsides optimistisk. Du får Mk II på Elkjøp til en lavere pris, og Mk I kostet under 5000 ny. Kjøpte et på Finn selv, og ga 2200 for det, om jeg ikke husker feil. Hadde nok litt flaks med den, men ville definitivt ikke gitt mer enn 3000. Det er et kurant objektiv, men mangler både værtetting og dual IS, som det nye har. Med tanke på at du har en GH5, som kan utnytte begge disse egenskapene, ville jeg vært nølende med å kjøpe en Mk I.

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kameratilbehor/objektiv/HFSA100300E/panasonic-lumix-g-vario-100-300-mm-f-4-5-6-objektiv?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Computing

Når det gjelder makro synes jeg Olympus har bedre alternativer enn Panasonic, spesielt når man tar hensyn til prisen. 60mm er allerede nevnt, og er sannsynligvis det beste alternativet til insekter og andre ting som beveger seg, samt at det også er et ganske kurant portrettobjektiv. Et annet alternativ er deres 30mm, som både er billigere og muligens en bedre løsning for stillestående subjekter, siden du får noe mer dybdeskarphet.

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-panasonic/lumix-g/m.zuiko-digital-ed-30mm-f35-macro-svart-1028861

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-panasonic/lumix-g/m.zuiko-digital-ed-60mm-f2.8-macro-1000377

PanaLeica 12-60mm er et knallbra objektiv, sånn rent optisk. Lånte et en periode, men for min del ble det verken fugl eller fisk, egentlig. Det er stort og dyrt, og verken makro, kikkert eller spesielt lyssterkt. Jeg ville heller byttet mellom et par mer fastobjektiver enn å bruke noe sånt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...