Gå til innhold

Næringsrapport Skatt føre stiftelseskostnad mot egenkapital fom år 2


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å levere Næringsrapport Skatt for 2019 og jeg står fast på hvordan jeg skal legge inn stiftelseskostnaden slik at den reduserer egenkapitalen fra og med regnskapsår 2.

Jeg stiller spørsmålet i kort versjon først for de som ikke vil lese hele beskrivelsen nedenfor. Vanlig praksis ser ut til å være å fylle inn -5570 i post 2030 i Næringsoppgaven men Næringsrapport Skatt tillatter ikke å skrive et negativt beløp så samme metode går ikke der. Er 2059 Annen opptjent egenkapital i -5570 riktig måte å løse dette på?

Dette var lett det første året, da var det et eget felt i Næringsrapport Skatt 7715 Stiftelseskostnad og når jeg fylte inn det ble innskutt næringskapital aksjekapitalen minus stiftelseskostnaden = 24430 kr.

I år finnes det ikke et slikt tilsvarende felt, sikkert fordi det bare er første året man får fradrag for stiftelseskostnaden men det må jo fortsatt redusere egenkapitalen  så det må jo føres inn i balansen på noen måte.

Jeg har sett hvordan en regnskapsfører har gjort dette for ett firma: beløp i minus i 2030 Annen innskutt egenkapital ( - 5 570 kr ). Jeg har også sett at i eksempelet til Fiken der de fyller ut beløpet 2036 stiftelsesutgifter i Næringsoppgaven til post 2030 med negativt beløp. Samme metode burde det være i Næringsrapport Skatt som i Næringsoppgaven.

Når jeg legger til 2030 Annen innskutt egenkapital: -5570 kr får jeg feilmelding om at tallet må være et positivt tall.

Det eneste alternative feltet jeg finner som virker logisk at kan passe til formålet er 2059 Annen opptjent egenkapital og der er det tillatt å legge til et tall i minus. Beregnet egenkapital og gjeld blir også riktig og stemmer med utregnet balanse når jeg gjør dette.

Jeg fant dette innlegget i en annen tråd der krikkert sier følgende:

Quote

Konto 2030 Annen innskutt egenkapital bør ikke brukes som motkonto for stiftelseskostnader. Disse er fradragsberettiget både regnskaps- og skattemessig og bør derfor føres mot en kostnadskonto (som 7790).

Hvis du skulle ført stiftelseskostnadene mot en egenkapitalkonto skulle du ført dem mot 2050 Annen opptjent egenkapital. Det er denne kontoen overskuddet i firmaet føres mot.

Vil det si at det ikke er helt korrekt å føre konto 2030 som motkonto for stiftelseskostnader selv om både regnskapsførere og Fiken gjør dette? Men det er tydeligvis godtatt å gjøre det på den måten likevel? Jeg tenker at det gir jo mening ettersom Næringsrapport Skatt er nyere og forenklet og har lagt til mye failsafes for å hindre at man gjør noe som er "feil" og derfor ikke tillater negativt beløp i 2030 men tillater det i 2059.

Se de to vedlagte bildene. Den første av feilmeldingen når jeg fyller inn -5570. Den andre når jeg fyller det inn i 2059 og ikke får noe feilmelding.

naeringsrapportskatt(1).png

naeringsrapportskatt(2).png

Endret av Olav_Olsm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til næringsrapport skatt, så jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt.

 

Det jeg kjenner til er næringsoppgave for AS, som Krikkert svarer på i referansen over. Det han svarer der er direkte feil. Dekker selskapet stiftelseskostnader skal dette ikke kostnadsføres regnskapsmessig, men føres som negativ innskutt kapital. Skattemessig fradrag ordnes ved at dette trekkes ut på side 4 i næringsoppgaven (det er til og med egen post for det...).

Den helt store praktiske forskjellen har disse to ulike løsningene ikke, den eneste forskjellen er at fordelingen mellom opptjent og innskutt kapital blir feil ved bruk av "Krikkerts metode". Det lever sikkert de fleste godt med..

Lenke til kommentar

@Geirr Næringsrapport Skatt brukes istedenfor næringsoppgave 2, det er det samme bare forenklet for små selskap. Så det skal ikke være greit å svare på dette selv om dub are kjenner til næringsrapport skatt.

Hvis det stemmer at det skal føres som negativ innskutt kapital så må det være en feil i Næringsrapport skatt fordi som sagt og slik du ser i bildet jeg vedla i innlegget mitt så får jeg en feilmelding hvis jeg skriver -5570 der og jeg får ikke lov til å gå videre.

Som forklart ser jeg at det er vanlig praksis å skrive -5570 i 2030 annen innskutt egenkapital, men dette får jeg ikke lov til i næringsrapport skatt så da blir jeg heller tvunget til å gjøre det i 2059 annen opptjent egenkapital dersom det ikke finnes noen annen løsning for dette som er mer riktig?

Er det en feil i næringsrapport skatt burde skattetaten visst om dette for leeenge siden og fikset det.

Jeg hadde satt stor pris på om du kunne kommet med ditt innspill @krikkert

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...