Gå til innhold

Feil på Støydempings kondensator?


Anbefalte innlegg

Hei... Jeg er ingen elektronikk ekspert, for å ha det nevnt, men må få reparert min Bosch AL1115 12V lader til batteridrill, som plutselig tok kvelden, åpnet den og fant at AC sikringenn var gåen.......Fant frem multimeter og målte litt rundt om på både AC og DC delen på 220/400V siden, fant ett par av diodene i likeretteren var kaputt, det samme med 400V 47uF kondis i DC kretsen..For sikkerhets skyld byttet jeg også ut en N Kanal 800V Mosfet transistor... Fortsatt Ikke noe liv i den etter å ha byttet ut de nevnte komponenter, men sikringen blåste ikke... Kikket litt nærmere, og en annen kondensator på AC inngangen fattet min interesse, dette er en Carli MPX40 0.1uF 275V støydempings kondis, loddet den av og målte den, ikke noe utslag på multimeter... Har ingen anelse om man kan måle noe utslag over en slik kondensator, så da må jeg spørre om noen vet dette...Legger ved bilde av denne..  Pfh Tusen Takk for all hjelp...

MPX80.jpg

Endret av Heia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (16 minutter siden):

Du må måle med en kapasitanstester/kondensatortester. Noen multimetre har dette enten med eller uten adapter.

Som sagt ingen ekspert, og har ikke tilgang på kondensator tester, bare ett vanlig digi multimeter med de vanlige områdene.. Trodde i min enfoldighet at jeg kanskje ville få samme utslag som når jeg måler en vanlig elektrolytt i ohm(2k ohm) området at jeg først ville få synkende verdi til null, for så å stige...

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Det stemmer. Men for å finne ut om den er innenfor spesifikasjonene, altså i orden, så må du måle kapasitans. Hvis ikke kan det hende at den virker OK med ohming (starter lavt for så å øke til uendelig motstand) men at kapasitansen kanskje bare er 1/100-del av det det skal være for at kretsen skal fungere.

Okey... Får gå til innkjøp av en multimeter med mulighet for å teste kondensatorer... Meteret mitt er modent for utskifting allikevel...Takk for hjelpen ?

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...