Gå til innhold

Vokenstudent og skyhøy studiegjeld


Jellyfish

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 25 år og jeg har planer om å ta min andre bachelor (jeg er da 26 år når jeg starter og 29-30 når jeg er ferdig studert).

Jeg tok min første bachelor i utlandet og sitter nå igjen med 550 000 kr i studielån for en bachelor jeg egentlig ikke hadde lyst til å ta i det hele tatt. Jeg vokste opp i det som kan kalles for fattigdom i Norge og moren min lærte meg aldri hva som er økonomisk smart, og skolen var ikke til mye hjelp heller. Jeg valgte å studere i utlandet da jeg ville flytte langt vekk fra en vanskelig familie. Jeg fullførte bacheloren min, men det er dessverre en ganske så ubrukelig bachelor som ikke åpner noen dører. Jeg har jobbet i utlandet i to år innenfor customer service.

Med alderen min har jeg fått mer kunnskap om hva jeg egentlig vil i livet. Jeg har lyst til å jobbe innenfor IT (interaksjonsdesign, programmering, etc. - alt interesserer meg). Jeg har tatt et par kurs i programmering mens jeg har bodd i utlandet (jeg er mer interessert i front end), og jeg har forsøkt å lære meg så mye som mulig alene, så jeg har en del bøker om emnet og god basiskunnskap om HTML, CSS og interaksjonsdesign. Jeg har også hatt muligheten til å forbedre mine "soft skills" og jeg vil si at jeg har veldig god engelsk forståelse.

Jeg har veldig lyst til å ta en ny bachelor, helst noe innenfor IT og informasjonssystemer eller anvendt datateknologi, men det kommer til å føre til at studielånet mitt blir på mest sannsynlig 800 000 kr eller mer. Dette gjør meg livredd. Jeg vet ikke engang hvor mye jeg må betale tilbake i måneden for et sånt beløp, og hva gjør jeg om jeg ikke får jobb?

Jeg trenger ikke ha så mye i livet. Jeg vokste opp i en liten blokkleilighet hvor vi slet med å ha råd til mat, så min standard for et behagelig hjem er ganske oppnåelig. Jeg har heller aldri følt et stort behov for å få barn og jeg har ikke førerkortet (vi hadde verken bil eller råd til det da jeg var yngre, og nå har jeg verken bil, tid eller råd), så det er kostnader jeg mest sannsynlig ikke behøver å bekymre meg over.

Jeg trenger rett og slett hjelp fra noen som vet mer om økonomi enn det jeg gjør, for min forståelse av alt som har med penger å gjøre er omtrent ikke-eksisterende og jeg har ikke et stort nettverk.

Jeg vet at det er veldig få jobber jeg har mulighet til å søke på med min bachelor fra utlandet. Jeg har ekstremt lyst til å bare hoppe i det og ta en til bachelor nå som jeg vet hva jeg vil, men jeg vil ikke bli som moren min som aldri fikk betalt regningene sine. Jeg krysser selvfølgelig fingrene for at jeg får jobb ganske raskt etter fullført bachelor siden dem behøver folk innen IT. Det eneste jeg egentlig vet om høyt studielån er at man får mindre huslån (men jeg har ikke noe imot å bo i leilighet) og at man må betale mye mer i måneden (jeg tror det blir omtrent 3500-4000 kr i måneden for meg). Er det utrolig dumt å ta en til bachelor med tanke på hvor mye jeg må betale i måneden og hvor lite huslån jeg eventuelt kan ta?

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer om du starter enda en utdannelse og etter noen år finner ut at det ikke var det du ville likevel?

Går ut fra du er tilbake i Norge og som du vel vet er lønnsforskjellene her svært små, så økonomisk gjør det nødvendigvis noen forskjell å ha en bachelor.  

Jeg tror jeg ville tatt meg en vanlig fulltidsjobb og lest meg opp på det jeg egentlig ønsket å jobbe med på siden.  Da løser du gjeldsproblemet samtidig som du beveger deg i retningen du ønsker uten å grave deg enda lengere ned i gjeldshullet. 

Det er iøvrig fult mulig å få jobb innen frontend om du har noe å vise til selv om du mangler den teoretiske bakgrunn du kunne ha fått på uni, så igjen, jobb med det på siden mens du tar deg en vanlig jobb så du kan betale for livsopphold og betjene din gjeld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som tigerdyr sier, lønn i IT er god, men ikke så god, 800k med dagens rente og avdrag utgjør 4010kr i mnd. Renta vil være lav lenge fremover men det er ingen grunn til og påta seg mer gjeld.  Husk at studiegjeld får utover din totale gjeldsgrad og hva du får i boliglån

 

https://www.lanekassen.no/nedbetalingskalkulator/Betalingsplan?Laanebelop=800000&PeriodeId=0

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta en ny bachelorgrad :) Livet er for kort til å jobbe med ting man ikke vil.

300 000 ekstra i studielån er ingenting i det store bildet. (1200kr i måneden over 20 år) Lån fra lånekassen har også en av de beste vilkårene, du kan utsette betalinger og slette renter i perioder du ikke har jobb. Over tid vil du tjene mye mye mer og da er de 1200kr i måneden bare lommerusk uansett.

Og hvis alt går til helvete så har vi ordninger i Norge som sørger for at du får både tak over hodet og mat på bordet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nok et resultat av statens manglende utdannelse i økonomi og finans, dette burde være lærdom allerede fra barneskolen.

Du er nødt til å begynne å ta kontakt med bedrifter som har jobber som er relevante for din utdannelse. Du har vel lært en god del nå innen det du studerer, og begynner å bli klar for å prøve deg i arbeidslivet der? Begynn å ta kontakt med dem og bygg relasjoner. Å søke jobb er også jobb. Kartlegg markedet. Send e-poster og ring.

Gjelda er jo dét det er, men hvis du får en godt betalt jobb, så klarer du å betale den i løpet av ikke for lang tid. Særlig siden du er trent til å klare deg med lite. Altså, ikke bruke 15 000 kr på restaurant, røyk og luksus hver måned.

Du er heldig som står i posisjonen du gjør. Mange i verden ville gitt en arm for å være der. Så ta mulighetene og begynn å kartlegg markedet. Google frem bedrifter. Spør hvem enn du kjenner som de vet om noe relevant. Og fortsett å gjøre dette av og til, det er en varig prosess som aldri tar slutt. Selv om du får deg en bra jobb, så bør du ikke slutte å kartlegge markedet og vite hva som er tilgjengelig. Så du får flere bein å stå på.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Før du setter deg i enda høyere studiegjeld, bør du heller prøve å søke på jobber du vil ha. Spesielt innenfor IT-utvikling, og særlig i de store byene, er det stor etterspørsel og fullt mulig å få jobb uten relevant utdannelse, så lenge interessen og basiskunnskapene er på plass. Livet er for kort til å være evig student.

Lenke til kommentar

Først av alt ville jeg absolutt ikke bekymret meg for studiegjelden. Lånekassen har utrolig lav rente og det er null problem å betale det tilbake med en fulltidsjobb, der du ofte får utbetalt 25-30k i startlønn i måneden. 

Innenfor IT bransjen er de veldig ute etter arbeidskraft og folk som er interessert i å drive med programmering som det er tydelig at du er. Skader heller ikke at du er kvinne, da mange bedrifter ønsker mer mangfold i bedriften sin. 

Jeg har studert på IT studie og mye av programmeringen der kan man fint lære på egenhånd. IT studie er i seg selv på mange måter bare et intro kurs. Det du blir ansatt på er først og fremst interessen din. Selv om det skulle vise seg at du ikke ønsker å drive med programmering, trenger IT bransjen nok av andre folk. Jobber selv i IT bedrift og mange her uten relevant IT utdannelse, men har andre typer utdannelse som har blitt prosjektledere. Så ingen grunn til bekymring! 

Så jeg ville prøvd å søke litt IT jobber og være helt ærlig med at du har tatt en utdannelse, men senere fått interessen for IT og tatt kurs innenfor det. Vis gjerne hvilke kurs du har tatt. Har du git hub er det fordel å vise frem, samme med evt. stack overflow.

Hvis det frister å utdanne seg mer og leve studielivet i 3 år til er det bare å kjøre på med det også. Det er ditt liv og du er fremdeles ung! Veien blir til mens man går den. 

 

 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (3 minutter siden):

Eier du bolig?

Hvis man har godt betalt IT jobb er det ikke så umulig å få boliglån selv med høyt studielån. Viktigere at man sparer i BSU o.l. Husk at banken fint kan gjøre unntak. Pluss med godt betalt jobb går det fort å betale litt ekstra på lån. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Tar du en bachelor i Norge koster vel ikke det deg så mye mer enn 150k i studielån (gitt at du ikke jobber så mye at det går ut over stipend-nivået hos Lånekassen). Liten stund siden jeg var student, men jeg tok en master med et ganske dyrt utvekslingsopphold og hadde vel totalt 430k da jeg var ferdig, og da hadde jeg fått avkortet stipend begge årene under masteren. 

nå er jo IT (by nature) et fag det bør gå an å studere remote eller uten å fysisk være til stede, så du kan se på muligheten for å ha tilnærmet fulltidsjobb og studere ved siden av som jeg ser noen har foreslått allerede. Det blir noen travle år, men sånn er det da noen ganger. Da kan du potensielt slippe å ta opp mer studielån, i tillegg til at det, så vidt meg bekjent, ikke løper renter på studielånet så lenge du er registrert som student

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (6 timer siden):

Du eier altså ikke bolig.

Var vel heller ikke at jeg så relevansen i spørsmålet ditt, så prøvde å hoppe til poenget ditt istedenfor. Hvis du faktisk var geniunt interessert i min bosituasjon er det bare å sende en PM ? Men ikke helt relevant for denne diskusjonen. 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Var vel heller ikke at jeg så relevansen i spørsmålet ditt, så prøvde å hoppe til poenget ditt istedenfor. Hvis du faktisk var geniunt interessert i min bosituasjon er det bare å sende en PM ? Men ikke helt relevant for denne diskusjonen. 

Såklart er det relevant. Studiegjeld påvirker total gjeldsgrad. Det fremstår ikke som om du forstår dette i dine tips.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (22 timer siden):

Såklart er det relevant. Studiegjeld påvirker total gjeldsgrad. Det fremstår ikke som om du forstår dette i dine tips.

Studiegjeld gjør det ja, men hva har det med min bosituasjon? Hvorfor er det relevant om jeg eier hus eller ikke, det er OP vi diskuterer, ikke meg.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PgUp said:

Studiegjeld gjør det ja, men hva har det med min bosituasjon? Hvorfor er det relevant om jeg eier hus eller ikke, det er OP vi diskuterer, ikke meg.

Jeg tror bare du misforstår.  Jeg oppfattet det slik at spørsmået om du hadde bolig var en måte å si at hvis du hadde det, burde du også vite at studiegjeld påvirker hva man kan få i boliglån og at dette er relevant for OP.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (47 minutter siden):

Studiegjeld gjør det ja, men hva har det med min bosituasjon? Hvorfor er det relevant om jeg eier hus eller ikke, det er OP vi diskuterer, ikke meg.

 

tigerdyr skrev (35 minutter siden):

Jeg tror bare du misforstår.  Jeg oppfattet det slik at spørsmået om du hadde bolig var en måte å si at hvis du hadde det, burde du også vite at studiegjeld påvirker hva man kan få i boliglån og at dette er relevant for OP.

Det er alltid fint at enkelte evner å se tenke litt større på ting, også på nett, fremfor å gå rett i krenkemodus ? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...