Gå til innhold

Tips til innkjøp av trådløse ørepropper


Stimann

Anbefalte innlegg

Tiden er inne for å oppgradere lydtilbehøret som jeg bruker til musikk- og podkaststrømmingen.

Jeg bruker for tiden Jaybird X3 Bluetooth ørepluggene, men er ikke veldig fornøyd. Lyden er god, men passformen er ikke helt optimal, samt at levetiden ikke er i nærheten av hva den reklamerer for.

Jeg har fått en kjærlighet for trådløst oppsett og vil dermed fortsette med det. Jeg har lenge vurdert å gå til innkjøp av hodetelefoner, men akkurat nå klarer jeg ikke å finne bruken nok for dette. Fremtidige propper skal blant annet kunne brukes mens jeg er på jobb og sysler hjemme og dermed blir hodetelefoner litt for sjenerende.

Har sett på en del av disse øreproppene som er helt trådløse. Og det er ingen hemmelighet at det finnes alt for mange forskjellige modeller å velge mellom, så hadde vært greit å kunne få noen innblikk fra andre som eventuelt bruker slike propper.

Det viktigste for min del er levetiden på proppene. De bør kunne brukes i minst 6+ timer før de må lades. Propper som også kan brukes hver for seg er positivt. Jeg er glad i lyd og ønsker den beste lyden som mulig, men dette kommer som nest viktigst.

Utifra dette så er jeg fleksibel. Om det er in-ear eller buds spiller ingen rolle. Budsjettet er også fritt fram. Jeg har råd til den dyreste versjonen som jeg har linket til, men går gjerne for en billigere modell om kriteriene er gode nok. Spiller ingen rolle om proppene er litt åpne, selv om støyreduksjon er digg. 

Bruken blir hovedsaklig musikk og podkast fra strømmetjenester som Spotify og PodMe. Musikksjangeren går i tungrock og metall.

Hva tenker dere? :) 

Endret av Nettels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (2 timer siden):

De er på lista som det dyreste alternativet. Er batteritiden som reklamert riktig? Og fungerer de bra når man bare bruker én plugg? Leste i testen at telefonsamtaler gikk litt dårlig, har det vært et problem for deg? :)

Lenke til kommentar

Jeg har Jabra Elite 65t og er godt fornøyd med disse. De begynner å bli ganske rimelige også nå. Kan tenke meg at 75t er enda bedre.

De sitter godt i mine ører, og selv om ørene ble litt ømme etter lang tids bruk i begynnelsen så virker det som de tilpasset seg slik at jeg nå ikke merker noe ømhet selv om jeg har dem på ganske lenge.

Lydkvaliteten vet jeg ikke, for jeg merker ikke så mye forskjell. Er ikke "audiofil". Men en av grunnene til at jeg kjøpte akkurat disse var at de skulle være gode til støykansellering i samtaler. På samtaletester jeg så på YouTube så var de bedre enn det meste annet der ute på akkurat dette.

Men de varer vel bare opptil fem timer. Og så tror jeg bare man kan bruke høyre propp hvis man bare skal ha en i øret. Tror ikke det går an å bare ha den i venstre.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nettels skrev (9 timer siden):

Er batteritiden som reklamert riktig?

Jeg har ikke sammenhengende brukt dem i 7,5 timer, så jeg vet ikke. Men jeg vil tro at det stemmer ganske bra. 

Nettels skrev (9 timer siden):

Og fungerer de bra når man bare bruker én plugg?

Jepp, har dog ikke brukt funksjonen over lang tid, men det fungerer.
https://www.jabra.no/supportpages/jabra-elite-75t/100-99090000-60/faq/can-i-use-just-one-of-my-jabra-true-wireless-earbuds#/

Nettels skrev (9 timer siden):

Leste i testen at telefonsamtaler gikk litt dårlig, har det vært et problem for deg?

Ja, stemmer det. Inne i rolige omgivelser funker det greit, men ikke ute med mye vind. Jeg vil si at brorparten av slike ørepropper er dårlig på det, mer dedikerte handsfree gjør ofte en bedre jobb.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 timer siden):

Jeg har Jabra Elite 65t og er godt fornøyd med disse. De begynner å bli ganske rimelige også nå. Kan tenke meg at 75t er enda bedre.

De sitter godt i mine ører, og selv om ørene ble litt ømme etter lang tids bruk i begynnelsen så virker det som de tilpasset seg slik at jeg nå ikke merker noe ømhet selv om jeg har dem på ganske lenge.

Lydkvaliteten vet jeg ikke, for jeg merker ikke så mye forskjell. Er ikke "audiofil". Men en av grunnene til at jeg kjøpte akkurat disse var at de skulle være gode til støykansellering i samtaler. På samtaletester jeg så på YouTube så var de bedre enn det meste annet der ute på akkurat dette.

Men de varer vel bare opptil fem timer. Og så tror jeg bare man kan bruke høyre propp hvis man bare skal ha en i øret. Tror ikke det går an å bare ha den i venstre.

Takk for innspill. Linken fra Uderzo viser at det bare er høyre plugg man kan bruke mono. Det er litt synd.

Uderzo skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke sammenhengende brukt dem i 7,5 timer, så jeg vet ikke. Men jeg vil tro at det stemmer ganske bra. 

Jepp, har dog ikke brukt funksjonen over lang tid, men det fungerer.
https://www.jabra.no/supportpages/jabra-elite-75t/100-99090000-60/faq/can-i-use-just-one-of-my-jabra-true-wireless-earbuds#/

Ja, stemmer det. Inne i rolige omgivelser funker det greit, men ikke ute med mye vind. Jeg vil si at brorparten av slike ørepropper er dårlig på det, mer dedikerte handsfree gjør ofte en bedre jobb.

Synd at kun den høyre kan brukes. Hadde vært optimalt om begge kunne brukes hver for seg. Det gjør jo også at levetiden kan økes litt. Og så er ikke samtaler det viktigste for meg, men litt synd at det ikke er helt optimalt. Ikke at jeg forventer det heller. Man kan vel til nød bare ta opp telefonen og bruke den som mikrofon :)

 

Jeg har Samsung Galaxy S10, så har vurdert Samsung Galaxy Buds+. Den har bedre levetid på pluggene og så virker det som om begge kan brukes mono. Litt trekk for lite støyreduksjon, men ikke noe som jeg plages av.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke sammenhengende brukt dem i 7,5 timer, så jeg vet ikke. Men jeg vil tro at det stemmer ganske bra. 

Jepp, har dog ikke brukt funksjonen over lang tid, men det fungerer.
https://www.jabra.no/supportpages/jabra-elite-75t/100-99090000-60/faq/can-i-use-just-one-of-my-jabra-true-wireless-earbuds#/

Ja, stemmer det. Inne i rolige omgivelser funker det greit, men ikke ute med mye vind. Jeg vil si at brorparten av slike ørepropper er dårlig på det, mer dedikerte handsfree gjør ofte en bedre jobb.

Er 75t blitt dårligere enn 65t til støykansellering? En av grunnene til at jeg kjøpte 65t var alle videoene på YouTube som viste med praktiske eksempler hvor gode de var på å kansellere støy under samtaler. Har heller ikke hørt noen klager hos "samtalepartner" med 65t, med unntak av enkelte ganger hvis jeg kjører gjennom en tunnell (da blir stemmen litt svak). Da holder det ofte å legge på og ringe opp igjen, så er det fint.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt den funksjonen ofte nok til at jeg kan uttale meg. Bruker som regel håndsettet.

Men det ville vært rart om 75t er dårligere, har ikke testet 65t.

Det kan muligens også ha noe med hvilken mobil man bruker, jeg er ikke fornøyd med blåtannen på min Samsung S9, så godt mulig det kan påvirke resultatet?

Lenke til kommentar
Trond HB skrev (2 timer siden):

Er jævlig godt fornøyd med Sony WF-1000XM3. Har vunnet de fleste tester jeg har sett.

 

Cipher Panda skrev (2 timer siden):

Jeg hadde nok satset på en av de, med hensyn til alle bruksområder.

Takk for innspill. :)

Proshop hadde et dagstilbud på Samsung Galaxy Buds+ på fredagen, så da klarte jeg ikke å vente. Får de i løpet av uka, så kan komme med en liten mini-anmeldelse etter litt bruk. Gleder meg :)

Lenke til kommentar

Har nå hatt Samsung Galaxy Buds+ i ørene siden torsdag. Og utifra bruken denne langhelgen er jeg veldig fornøyd :D
Merk at jeg har Samsung Galaxy S10 og proppene er avhengig av at du har Galaxy Wearable-appen for tilkobling og lydinnstillinger som allerede var installert på min telefon. Vet dermed ikke hvordan dette er på andre typer telefoner.

 

- Proppene er gode og lette. Proppene og bøylene kommer i tre forskjellige størrelser, så etter at jeg brukte litt tid på å føle meg fram til riktig passform satt de som et skudd. De blir heller ikke vonde over lang tid. 

- Rekkevidden på Bluetooth-tilkoblingen er imponerende. Jeg kunne gå rundt i min 62 m² leilighet uten at strømmingen av lyden fra mobilen ble brutt. Mobilen kunne ligge på et sted mens jeg gikk rundt og gjorde andre ting. Kunne til og med gå ut å kaste søppel uten at tilkoblingen ble brutt.

- Levetiden på proppene er som beskrevet i annonsen. Her trenger du ikke å bekymre deg for at proppene blir tomme for strøm, så lenge du lader casen. Igjen imponert over levetiden.

- Proppene kan brukes hver for seg og har de samme kontrollene. Kjempefordel etter min mening, med tanke på at andre propper har kontrollene fast på f. eks høyre propp og dermed kan kun bruke den. 

- Berøringskontrollene er enkle. Har kun opplevd én gang at jeg skulle pause musikken, men at den registrerte at jeg skulle bytte sang. Liker berøringsbiten, for da slipper jeg følelsen å trykke proppene inn i ørene når jeg skal endre noe. Kul funksjon med at lyden pauses automatisk når du ta den ut av ørene.

- Hadde litt tilkoblingsproblemer når jeg skulle registrere den første gang. Det sto at man måtte ha begge proppene i øret for å koble opp, men det gikk bare når jeg plugget inn venstre propp. Mulig det kun var et engangstilfelle eller at høyre propp ikke hadde nok strøm. Bortsett fra det så har jeg null problem med tilkoblingen. De slår seg på automatisk med en gang man tar de ut av casen.

- Hvis du er på et ekstremt nivå når det kommer til audiofili, er kanskje ikke disse proppene helt for deg. Ikke misforstå meg for lyden er veldig bra. Men med tanke på at disse proppene ikke har aktiv støydemping, så kommer også detaljene som "irriterer" litt. Uansett hvilken innstilling man har på, så kan man finne øyeblikk der man skulle ønske lyden var litt bedre. "Normal" ga litt flat lyd, "Bassheving" ga for mye bass, "Myk" ble litt for lavt osv. Selv ble jeg til slutt fornøyd med innstillingen "Dynamisk", samt at jeg tweeket litt på lydinnstillingene på selve telefonen.

- Har ikke fått testet proppene når det kommer til telefonsamtaler.

 

Alt i alt så kan jeg absolutt anbefale disse proppene og forstår veldig godt at de har fått 8/9 av 10. :)
https://www.tek.no/test/i/70eQqB/samsung-galaxy-buds
https://www.dinside.no/mobil/svaert-god-batteritid/72463808

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har du fått testet samtalekvalitet i støyete omgivelser etter hvert, @Nettels?

Jabra 75t er på tilbud nå, men jeg så en video der Buds+ virket veldig bra til telefonsamtaler. Vurderer å kjøpe noe som kan lade med USB-C og/eller trådløst, og som har litt bedre batteritid enn Jabra 65t (selv om jeg egentlig ikke har hatt noen problemer med batteritiden på disse).

Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):

Har du fått testet samtalekvalitet i støyete omgivelser etter hvert, @Nettels?

Jabra 75t er på tilbud nå, men jeg så en video der Buds+ virket veldig bra til telefonsamtaler. Vurderer å kjøpe noe som kan lade med USB-C og/eller trådløst, og som har litt bedre batteritid enn Jabra 65t (selv om jeg egentlig ikke har hatt noen problemer med batteritiden på disse).

De fungerer helt greit. Kanskje ikke på de mest vindfulle dagene eller hvis du står ved anleggstrafikk for eksempel, siden det ikke er støy-kansellering, men alt i alt har jeg ikke hatt problemer med samtalene. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...