Gå til innhold

Elbåtutfordreren Zin og fem andre «sjøens Teslaer»


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (16 timer siden):

Det er synd å si det men jeg tror faktisk vi får et enormt avfallsberg som følge av elektrifisering av fritidsbåter.

Det blir spennende å se, men jeg tror kanskje det kan gå andre veien også. I første omgang spesielt for båter med fortrengningskrog og relativt saktegående halvplanere samt mindre planende båter, kan det gi mulighet for et liv etter døden.

Tar jeg min båt, en snekke på 22fot, som eksempel så nærmer den seg slutten av livet med en motor som viser tydelige tegn på å bli utslitt. Den dagen motoren takker for seg blir den antagelig vraket. Kostnader og arbeid ved totaloverhaling eller bytte av motor blir vanskelig å forsvare.

Dersom det på det tidspunktet finnes plugg and play sett med elektrisk motor og batterier som ikke er så langt unna prisen på ny dieselmotor vil det være interessant.

Å kunne hive ut diesel beistet på 200kg og 24hk i bytte mot en liten elmotor med batterier under gulvet lenger frem i båten ville ha mange fordeler.

  • Motorkassen kunne fjernes med bedre plass og framkommelighet som resultat
  • Min kamp mot motorstøy og vibrasjoner var endelig vunnet
  • Båten ville kunne få vekten plassert bedre og dermed få bedre egenskaper i sjø
  • Mindre, enklere og billigere vedlikehold

Men det hele er jo avhengig av hvor raskt utviklingen spesielt av batterier går. Imidlertid tror jeg at når teknologien er klar(drevet av utviklingen i biler, som er et mye større marked) vil det komme flerre som ser muligheten for ettermonterings løsninger for både innenbords og utenbords motorer til båt.

 

Endret av Kalle K
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle K skrev (8 timer siden):

Dersom det på det tidspunktet finnes plugg and play sett med elektrisk motor og batterier som ikke er så langt unna prisen på ny dieselmotor vil det være interessant.

Ta kontakt med Batteriretur, og forklar planene dine. Jeg er rimelig sikker på at de lett hadde ønsket å bruke deg for å bygge erfaring, om du har ei typisk snekke som passer. De kan ta inn gamle PHEV batterier, måle og balansere cellene og sette sammen en "ny" pakke for deg med de beste cellene fra X pakker. Dermed kan du potensielt spare endel på pakken i seg selv, og få en god nok pakke for snekka. Det er ca 1-2 år siden de snakket om slike muligheter, men jeg aner ikke hvor langt de har kommet med det. 

BMS og elmotor får du kjøpt fra ulike steder. Problemet blir nok bare å finne en plass som kan gjøre jobben, om du ikke ønsker å gjøre det selv. Men om man undersøker dette nå, så kan det hende prisen ikke trenger være så veldig avskrekkende om man finner komponenter selv. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Ta å regn litt på det først. Er ditt bruksområdet bare svippturer ut på fjorden for å dra litt middagstorsk så går det sikkert helt fint. Skal du langt og ha nødreserve for uvær, motstrøm etc så kan det bli vanskelig med vekt uten å ha fossil rekkeviddeforlenger, nødaggregat eller en fossil påhengsmotor i reserve. Og siden drivstoff går ut på dato så bør det brukes litt nå og da.

https://www.tu.no/artikler/dropper-diesel-satser-bare-hybrid/497664

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
17 hours ago, uname -l said:

Dette var en ferge som går kontinuerlig. Hva har du tenkt å gjøre med en snekke som brukes en håndfull timer på sommeren. Kaste den og bygge ny med en rådyr vinge for å spare 10% drivstoff?

Spørsmålet eg svarte på handla ikkje om det.  Du lurte på om ikkje skrogformen er optimal allereie etter fleire millennia med sjøfart.

 

Ei snekke går seint nok til at skrogform ikkje har so mykje å seie.  Når noko dyrt er utslite på dieselmotoren kan du byte han ut med ein elmotor og batteri, so kan snekka spare minst 70% energi.  Dersom ho berre går ein handfull timar kvar sommar, kan ho klare seg med eit ganske lite batteri og eit lite solcellepanel til lading.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

Jeg tenker det trengs såpass lite vedlikeholdslading at det burde holde med solceller på størrelse med en middagstallerken.

Tillegg: Det er flere grunner til at solceller er nyttige. Strømmen kan brukes til å drive en liten luftavfukter inne i båten for å redusere kondens, dårlig lukt og korrosjon. Det kan dessuten drive innbruddsalarm (med batteribuffer) med kamera.

Lenke til kommentar

Skal vi tro gjeldende markedskrefter og -bevegelser, så er det i første omgang seilbåter som elektrifiseres. Og bare disse. Eiere av seilbåter viser allerede nå interesse for, og vilje til å bytte til elektriske seildrev. I klar motsetning til motorbåteiere. Av den enkle grunn at elektriske seildrev gir tydelig gevinst over diesel, både i vedlikehold, driftstid og manøvrerbarhet.  

 

Plugboats - Guide to electric pods & Saildrives

 

Guide-Sailpods-Feat-Image.jpg?w=800&ssl=

 

Om man som meg bruker fritiden til å lese annonser for brukte seilbåter, så er 'ny (diesel-)motor i 20xx' bortimot det nest mest brukte salgsargumentet. Rett etter 'ny (gummi-)belg på seildrevet i 20xx.' Elektrisk drift fjerner eller reduserer begge disse driftsforstyrrelsene og risikoelementene dramatisk.

 

I tillegg kan disse elektriske drevene så godt som alle roteres rundt sin egen Z-akse, noe som like dramatisk forbedrer manøvrerbarheten i havn. Sårt tiltrengt i seilbåt, og noe som jevnt over eliminerer behovet for baug-thruster. For havgående seilbåter har disse drevene dertil den fordel at de kan produsere strøm under seil, noe som til sammen med moderne Litium Ion batteri med 99% sykeleffektivitet og ekstremt lav selvutlading eliminerer behovet for propangass om bord. Nok et risikoelement fjernet. Og da har vi ikke engang nevnt støy, stank og vibrasjoner, der sistnevnte er den direkte årsak til behovet for belg på seildrevet i første omgang. 

 

Alle de store verftene av skreddersøm luksusbåter tilbyr nå elektrisk seildrev som opsjon. Og Hanse har sammen med Torqueedo tatt frem sitt «e-motion rudder drive» som [etterhvert] tilbys på de 'små' Hanse 315 båtene. Jeg teller på knappene og pengene…

 

csm_News_Hanse_500x350px9_49250f28a3.jpg

 

Også Volvo Penta har nå kastet seg på bølgen av elektrifisering. Men den kanskje mest etablerte leverandør av elektriske seildrev er finske OceanVolt. Som er hva jeg personlig ville ha puttet inn i en eventuell brukt seilbåt med defekt dieselmotor (Hvit løgn, gjerrige meg hadde selvfølgelig i stedet falt ned på å totaloverhale dieselen i garasjen.)  Men når jeg ser at de tar hundretusener for hva som essensielt er en 48VDC elektromotor i klasse med ulovlige kinesiske el-sykler, så kaster jeg i stedet et sidelengs blikk på min etterhvert aldrende elbil med snaut 100kW motor og 400VDC batteri… Hmmmm

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bror T skrev (På 20.8.2020 den 10.08):

For at elektrifisering av båter skal bli lønnsomt og effektivt, må et et helt nytt fremdriftsystem på plass! Vanlig propelldrift er håpløst gammeldags i denne sammenhengen.

Men det finnes fremdriftsystem under utvikling som vil gjøre dette mulig!

Nei, eksisterendes fremdriftssystem kan brukes med minimale justeringer, men det må selvsagt skje på en måte som er meiningsfylt sett ut fra et brukerperspektiv.

Pris / nytte forholdet må treffes, noe så krev et vist volum + 10 000 i året standerversjon (sum ca 1 fregatt)

 

Kan kansje se slik ut (prinsippielt):

352814790_2016-12-3020_17_38.thumb.jpg.7220b9261371aae0b7fe12b4df518d72.jpg

 

Anslag fabrikkpris 1 400 000,- ved bruk av 4 inkjøpte faktorer:

Skrog   350 000,- (fra Orkla, om dei orker, eller BRAA eigd av China)

Teknisk 350 000,- (fra Kongsberg automotive)

Batterier 350 000,- (2 standerpakker fra China)

Inventar 350 000,- (bare Norsk hud, produsert av Ekornes eigd av China) 

 

Bruk av all eksisterendes infrastuktur, intet nytt kreves.

Brukstid veg-kjøyring 8 timer ved 45 kW uttak (61 hestekrefter)

Brukstid sjø-kjøring 4 timer 90 kW uttak, eller 12 timer 30 kW (40 hestekrefter)

Stabil nok til helt OK seglføring (ekstrautstyr), nød generator 20 kW, + 30 000,- inkl implementering, «stelth-mode» radar og IR usynlig 24 timer ekstrautstyr, autonomi og bakke til luft raketter 6 stk (og sjømål) hør med Kongsberg.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Syntes det var spennende helt til jeg kom til prislappen. Men, her som for elbil er jeg veldig for elektrisk fremdrift. Problemet er fortsatt metode for energilagring. Spesielt for slike miljøer som en båt tross alt ferdes i. Da heller jeg fortsatt mot optimalisert  fossil-generator i våre dager. Min 13hk yanmar bør kunne lett erstattes med noe mer effektivt med elektrisk drev, kanskje med en liten batteripakke for navigering i havn. 

Lenke til kommentar
Kalle K skrev (19 timer siden):

 

  • Motorkassen kunne fjernes med bedre plass og framkommelighet som resultat
  • Min kamp mot motorstøy og vibrasjoner var endelig vunnet
  • Båten ville kunne få vekten plassert bedre og dermed få bedre egenskaper i sjø
  • Mindre, enklere og billigere vedlikehold

 

 

En moderne påhengsmotor gir alt dette.

 

Tips: Googl «påhengsmotor»

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

I Bergen hadde man elektriske ferjer for 130år siden. Man burde vel få dette til i dag

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Batteriferje

Ubåter er stort sett Batteri-elektriske i neddykket posisjon. Og man kan nok si at en fregatt er ille ute lenge før han finner u-båten om det er en skarp situasjon.

Men dei har sikkert både Oksygen og Hydrogen på tanker, avfuktere og diverse, dels for å puste, dels for å holde varmen.

 

Men som med det meste, Du punger ikke ut for batterier om Du ikke oppnår en drifts økonomisk gevinst.

Ingen i US punger ut $ 20 000 ekstra for en Tesla modell 3 om en Chevrolet Camaro gjør jobben. Folk er ikke Ideoter.

 

Er jo nesten som man blir skuffet når varmtvansbeholdere er av rustfritt stål, har ikke sett en eneste propanbeholder av rustfritt ennu. Må jo gå greit å «stuksveise» endekapslene uten dekkgass, om det nå er tett nok metall da.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
On 8/20/2020 at 12:12 AM, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Eg hadde ventet på noe som forandret markedet (noe disruptivt)

Ikke for å trekke forhastede slutninger, men kan det være at du sikter til amfibiekjøretøyet som du selv (i følge tidligere innlegg på TU) har jobbet med å få patentert i en årrekke? ;)

Endret av BjartmarO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BjartmarO skrev (5 timer siden):

Ikke for å trekke forhastede slutninger, men kan det være at du sikter til amfibiekjøretøyet som du selv (i følge tidligere innlegg på TU) har jobbet med å få patentert i en årrekke? ;)

Joda, eg synest amfibie-kjøretøyer er fantastisk (er innhabil således), var i Billund for å få LEGO til å gjøre noe i sakens anledning (noen år siden).

 

Eg lurer på å levere inn et patentkrav, har kladdet litt på det og lest dei under IPC - B60F3 klassen (ca 7 000). Men må ha ferdig noen 3D print først, og har god tid. 

Etter 26:40 starter eg å snakke om B^3 (BuBilBåt) i denne snutten. Dog er det intet nytt, det finst vel om lag 1000 stykker som lager amfibier, med laber suksess om man ser bort fra militæret.

https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

[email protected] som er min epost er det bare å droppe linker i om Du har noe spesielt (noe der kan gi en ekstra fordel I forhold til det som alle reie er patentert og uten sukksess) om tema.

 

«the first comersial Multi Ocean Vehicle» lar vente på seg. Og om litt fer eg over den engelske kanal for å ta ny verdensrekord for amfibier.

Patent er ikke noe absolutt krav, se Tesla dei lager jo akkurat det samme som alle andre....

Her en 5 år gammel snutt:

https://dntv.dn.no/m/A4D5l69Y/langt-frem-for-sjoens-tesla

 

For å kjøre litt på veg og vatn (eller noe å ha i bagasjerommet til bobilen) som gir god pris/nytte :

1AA74B65-EE45-4A9F-AA6D-D98EC8744834.thumb.jpeg.9ccb04e6a36e64dcee140d7db3ed5304.jpeg

 

Og ja, det kan modifiseres for komfortabel fisking og gansetting. Vær ikke så brælne; det kan ikke gå anna en gale noe alt gjør av og til.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (På 20.8.2020 den 15.31):

Ofte er det berre små justeringar eller nyvinningar som skal til for å effektivisere skroget mykje utan å endre på korkje materiale eller innvendig plass.  Utviklinga har på ingen måte teke slutt og har neppe nokon ende:

https://www.tu.no/artikler/vinger-i-baugen-sparer-fergen-for-10-prosent-drivstoff/476618

Det har Du helt rett i. Og det tar gjærne noen år før det kommer til markedet.

 

Her en prototype som er 16 år gammel, og som har en del artigheter ved seg (40 knop og 200 km)

24E58B7C-B822-4237-A44A-0BEBDD069448.jpeg.3e3daf4ecdeb6b9de64d89395e956ec1.jpeg

Mer om bilen som heiter Splash: https://en.wikipedia.org/wiki/Rinspeed

 

No skal i ikkje eg seie akkurat kva Rinspeed driv med, men eg tror det er design og prototyping for større bedrifter dei tjener pengene sine på. Og så gjør dei eigne prosjekter som man kan kalle for profilering og hobby, slik eg forstår det (prata med dei for noen år siden).

Her mer om prototyper fra firmaet: https://www.rinspeed.com/en/Concept-Cars

Men for all del Googel «Rinspeed» og trykk på bilder (enkeleste måten å få intrykk på uten å måtte gå i dybden).

 

Hva gjelder meg selv og «the MOV», eg tror noe ATV (All Terain Vehicle) lignende som bildet fra Gibbs i komentar over og noe på 32 fot (knappe 10 meter) vil være hva der kan gi volumer hva angår amfibier.

Den første for moro og en del nødvendigheter, den andre fordi det ikke er så forbanna moro å sitte i ei korg (for liten doning) mens noen annen kjører. Og ikke minst pris / nytte i form av brukstid, da ren batteri-båt blir for dyrt og lite bruksvenlig.

 

Merkjelig nok er det innvendig plass som opptar meg mest med «the MOV», det tekniske er standerelement med marginale justeringer som Du skriv. Her en fin sak fra KNAUS som også lar vente (over 5 år gammel) på seg.

2134984185_2015-01-0120_40_06.thumb.jpg.d74bd00e909c036e4ecf6fe97a21788d.jpg

 

Si meg hvorfor Sturle S; og eg vil sende Dem en medalje.

 

Se så, klar til å gå off-grid hva angår varmebehov etter at eg fant denne,  har parafin til 10 magre år. Huuh hva folk kaster i dag, fant den på søppeldynga.

Og etter en 500 timer bare lager eg nye veiker av hullete / utsletne olabukser (det ungdomen går rundt i for å øke utslipp og bli syk i kne), har jo selvsagt tråd og symaskin med sveiv:

444B0A24-D379-4ED5-8CDB-4F85634B51FD.thumb.jpeg.f08b68070b4d08dccabe08f37b60c83d.jpeg 

 

Fy fan så mange rare målsettinger man kan ha, halvere utslipp når motorer er mer en 50% effektive. Haa, haaa:

https://www.tu.no/artikler/zero-frykter-at-handlingsplanen-for-gronn-skipsfart-havner-i-en-skuff/497742

Zero brain Company, og hvorfor logikk, matte og fagfellevurderinger ikke er en del av media. Bunnlinje og reklame er, jfr Shibsteds investeringer:

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...