Gå til innhold

De nye kystvaktskipene blir mer effektive ubåtjegere


Anbefalte innlegg

Såvidt jeg vet er propellakslinger på større skip som oftest hule. Det har lite med vekten på skipet å gjøre, men en hul propellaksling er mye sterkere enn en solid en for samme vekt per lengde. Det har noe med rotasjonskraften å gjøre, som vil være sterkere i senter av rotasjonen, slik at man ved å flytte materialet vekk fra senteret ved å hule ut akslingen, vil gjøre den sterkere for samme vekt.

Du kan tenke på det som et hjul som roterer, der hastigheten på rotasjonen er større ytterst på hjulet enn innerst. På en solid aksling vil dette gjøre at stresset ikke vil være konstant gjennom hele tverrsnittet av akslingen, noe som kan føre til sprekkdannelser. På en hul aksling med større diameter, vil denne forskjellen være minimal.

Det er en misforståelse at hule akslinger er et problem, problemet var at de hule akslingene ikke var tett.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en fregatt er mye mer enn disse kv fartøyene. Sist vi bygget fregatter i Norge var på 60 tallet, etter tegninger fra USA, med stort sett 40 talls teknologi. Det er svært få land som har ekspertise, og som jevnlig bygger fregatter. Derfor om vi skal bygge fregatter, så må dette gjøres hos de som kan. Det blir samme som å hevde at vi plutselig kan bygge ubåter. Skroget er det minste problemet når man skal bygge en fregatt , men det er innholdet som gjør det hele komplisert, svært mye utstyr, med ditto redundans på svært liten plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ØysteinLi skrev (17 timer siden):

Vel, en fregatt er mye mer enn disse kv fartøyene. Sist vi bygget fregatter i Norge var på 60 tallet, etter tegninger fra USA, med stort sett 40 talls teknologi. Det er svært få land som har ekspertise, og som jevnlig bygger fregatter. Derfor om vi skal bygge fregatter, så må dette gjøres hos de som kan. Det blir samme som å hevde at vi plutselig kan bygge ubåter. Skroget er det minste problemet når man skal bygge en fregatt , men det er innholdet som gjør det hele komplisert, svært mye utstyr, med ditto redundans på svært liten plass.

Helt riktig. Vi har utrolig dyktige folk og verft i Norge på mange felt, men innenfor dette har vi ingen. Dersom vi nå skulle bestemme oss for å finne opp hjulet på nytt og designe og bygge fregatter i Norge ville garantert kostandsoverskridelsene og timeplan ryke med god margin. Sikkert god distriktspolitikk men bedre å kjøpe "hyllevare" fra noen som allerede er godt i gang med så minimale norske modifikasjoner som overhode mulig. Mange prosjekter blant våre allierte som er interessante. 

Lenke til kommentar
On 8/20/2020 at 1:04 AM, toreibjo2 said:

HAHAHA HAHA HAHAHA! Eller snarere: PRÆHÆHÆ *hikst PRÆÆÆÆHÆHÆHÆ. Et par, tre år? La oss si seks, syv. Et slikt anslag faller bedre inn i skandalerekken til de udugelige anskafferne i forsvaret. Ja. Udugelige er hardt. Men noen må si sannheten. De er komplett og infernalsk udugelig.

Ja jøss, sikkert bedre å sende kontrakten til et koreansk verft som ber om litt ekstra middler halvveis inn i byggingen for å opprettholde posisjonen i køen.

On 8/20/2020 at 12:43 PM, Xantippe said:

Er 22 knop nok for kystvaktskipene?

De skal kunne gå distanser for å ta igjen andre skip på havet, og da synes 22 knop svært lite ut.

Det første spørsmålet her er jo om de offentlige tallene er makshastighet.

Lenke til kommentar

Norge har mye mer kompetanse på bygging av avanserte fartøyer enn danskene, men de klarte fint å bygge fregatter på både tid og kostnad. Danskene har faktisk fått de fregattene Norge egentlig trengte, til halve prisen. De fleste (kamp)systemene ombord blir uansett prosjekter, produsert og installert av underleverandører, uansett hvem som hadde hatt hovednsvaret for prosjektet. Det handler mest om god prosjektstyring når det kommer til systemintegrering. Jeg tror ikke du er klar over hvor store, komplekse og avanserte skip som har vært bygget på nordvestlandet de siste 10 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at en sonar skal være effektiv, må mannskapet jevnlig trene på å bruke denne. 
Det betyr økt driftsbudsjett. 
Dagens politikere er IKKE villig til åbevilge nok penger til Forsvaret, noe som i praksis betyr at mannskapet ikke får tilstrekkelig trening.

Se på Forsvarets siste fagmilitære råd, hvor Forsvarssjefen (FSJ) la frem 4 forslag for Forsvarets «fremtid».

Alternativ A, B, C og D, hvor forslag A var dyrest (men helt nødvendig satsing på Forsvaret i dagens sikkerhetspolitiske situasjon), og forslag D var rimeligst (men fører til en svekkelse av Forsvaret).

Hva valgte så sittende regjering? Jo, de valgte D- (altså dårligere enn det dårligste FSJ la frem. Heldigvis nektet opposisjonen å godta dette, og Høyre og co fikk ompuss, og skal legge frem en ny langtidsplan for Forsvaret i høst/før jul.

Derfor: kjekt med nye ting til Forsvaret, men det hjelper ingenting dersom mannskapet ikke er tilstrekkeig trent.

Jeg snakker av erfaring, etter å ha jobbet i Forsvaret siden 1986. Min avdeling har i 20 år ikke hatt nok penger til å delta på nok øvelser.

Så med mindre dagens sentrale politikere tar inn over seg virkeligheten, så er det bortkastet å få nye «ting» i Forsvaret. Dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...