Jump to content
Redaksjonen.

De nye kystvaktskipene blir mer effektive ubåtjegere

Recommended Posts

Det var jaggu på tide at et norsk verft fikk kontrakt på bygging av de nye kystvaktfartøyene. Det samme burde vært gjort da vi bygde fregattene....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Martin O. Nygård skrev (10 minutter siden):

Da blir de vel mer marine enn kystvakt. Få tyvfiskere under vann.

Hva utenom raketter mangler for at de blir til fregatter ?

hestekreter

Share this post


Link to post
FB.093090871808135 skrev (46 minutter siden):

Har vi noen verft i Norge som kan bygge krigsskip i størrelse Fregatt?

det bygges jo skip type hurtigrute på vestkysten, en fregatt burde vel kunne la seg gjøre i samme slengen

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det har vært bygget noen av verdens største supertankere i Norge på 60-70 tallet. Reksten fikk bygget mange supertankere på Aker Stord. Bare i 1970 og 71 bygget Aker Stord 5 supertankere som var opp mot 300 000 tonn og 350 meter lange for Reksten. Slik at å bygge kystvaktskip på 135 meter blir peanøtter i forhold og en enkel sak for skipsbyggernasjonen Norge. I 1969 ble grunnen lagt for ett nytt storverft ved Hanøytangen på Askøy. Her skulle det bygges og repareres supertankere på opp mot 1 million dødvekttonn (tdw). Hadde Reksten fortsatt,ville nok planen blitt virkelighet. Så ja,Norge har bygget svært store skip. Reksten fremsto faktisk på slutten av 1960 tallet som en av verdens største redere,bare 4 andre redere i verden hadde like mange dødvekttonn på kjøl som Reksten. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Ja, disse kystvaktskipene er nesten det man kaller fregatt light.

full blods fregatter kan vi bygge uten problemer, vi bygde skjold klassen, det enneste forskjellen er størrelsen på plattform og at det bruker en del større og kraftigere utstyr.... for å ta lett på det.

så klart det er en læringskurve, for å begynne å bygge større krigskip i Norge.

  • Like 1

Share this post


Link to post

HAHAHA HAHA HAHAHA! Eller snarere: PRÆHÆHÆ *hikst PRÆÆÆÆHÆHÆHÆ. Et par, tre år? La oss si seks, syv. Et slikt anslag faller bedre inn i skandalerekken til de udugelige anskafferne i forsvaret. Ja. Udugelige er hardt. Men noen må si sannheten. De er komplett og infernalsk udugelig.

Share this post


Link to post

Tatt i betraktning at fartøyene er designet, prosjekteres og skal bygges på nordvestlandet så er det faktisk sannsynlig at de kan bygges og leveres på tid og budsjett... så lenge BI-studentene i Forsvarmateriell holder seg unna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
FB.093090871808135 skrev (46 minutter siden):

Har vi noen verft i Norge som kan bygge krigsskip i størrelse Fregatt?

det bygges jo skip type hurtigrute på vestkysten, en fregatt burde vel kunne la seg gjøre i samme slengen

Det er ikke størrelsen som betyr noe, det har mer med kompleksiteten i skip kombinert med integrerte sensorsystemer og integrerte våpensystemer å gjøre.

Når det er sagt; jeg tror kompetansen til å bygge fregatter (og gjerne destroyere og kryssere for den del) absolutt er til stede i norsk skipsbyggebransje så lenge man evner å knytte til seg rett ekspertise på f.eks. våpensystemene og sensorsystemene, og i mange tilfeller kan også disse være norske bedrifter.

Båtbyggingen har de nok god greie på.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Bare ser man på deplasementet ift Nordkapp-klassen (9800 mot 3200 t) så skjønner at disse er reelt ASW-skip fordekket som "kystvakt". Framskutt tidlig oppdagelse av russiske u-båter og undervannsdroner før disse når GIUK-gapet og SOSUS-sonarene.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Bra de får utvidet kapasitet ! Burde designes slik at de kunne gjøres om til nesten fullverdige kampfartøy som en beredskap ut fra de få kampfartøyene marinen rår over per i dag.

  • Like 1

Share this post


Link to post

I den grad vi er hjelpeløse er det på grunn av politisk vilje/uvilje, vi har blitt for rike og fete...

Den maritime industri her i landet er mere kompetent enn folk flest skjønner.

Noen tror at fordi vi ikke lager biler så kan vi ikke få til noe annet heller...

Norsk industri er knapt synlig for den vanlige forbruker, som bedømmer den deretter.

Der er bare biler og forbrukerelektronikk "mannen i gata" ser etter.

Noe som en mistenker også politikere for å gjøre.

Det er langt fra disse verkstedene til løvebakken og mediene.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vil ikke si at anskafferene har vært udugelige her, tvert imot. De bygger ved noen av de fremste skipsbyggerene i verden, så en slik kommentar viser din totale mangel på innsikt. Vi er totalt avhengige av slike oppdrag skal vi vedlikeholde kompetansen på skipsbygging i Norge. Er vel kun ett verft i Norge som i noen grad bygger sine egne skrog, Kleven. Resten får skrogene fra Tyrkia eller andre strøk i øst eller sør europa. På skipsutstyr så ligger vi fremst i verden, det være seg elektrisk og mekanisk. Tror vi har det meste ja.

Share this post


Link to post

Er 22 knop nok for kystvaktskipene?

De skal kunne gå distanser for å ta igjen andre skip på havet, og da synes 22 knop svært lite ut.

Share this post


Link to post

Normalt sett går frakteskip, trålere o.l i maksimalt 15 knop. Det er ganske dyrt med nok maskineri for å få så store skip som dette opp i 30 knop, så det er en kostnadsoverveiing. 22 knop er raskere enn KV Svalbard, og på linje med de langt mindre fartøyene i Nordkapp klassen som de er ment å erstatte, så det er langt fra en nedgradering.

Share this post


Link to post
4ZOOWZKB skrev (3 timer siden):

Vil ikke si at anskafferene har vært udugelige her, tvert imot. De bygger ved noen av de fremste skipsbyggerene i verden, så en slik kommentar viser din totale mangel på innsikt. Vi er totalt avhengige av slike oppdrag skal vi vedlikeholde kompetansen på skipsbygging i Norge. Er vel kun ett verft i Norge som i noen grad bygger sine egne skrog, Kleven. Resten får skrogene fra Tyrkia eller andre strøk i øst eller sør europa. På skipsutstyr så ligger vi fremst i verden, det være seg elektrisk og mekanisk. Tror vi har det meste ja.

At vi har sluttet å bygge skrog her er vel et kostnadsspørsmål, har neppe med evnen å gjøre.

At fregattene ikke var bygget med vanntette skott henger eventuelt i manglende spesifikasjoner fra kjøper, og eller prioriteringen til å kontrollere  disse.

Det var snakk om hule akslinger.

Anskafferne kunne visst om en slik fundamental svakhet om man kontrollerte!

Det var den "innsikten" som manglet!

Dette var den siste og dyretse "dråpen", det var da man for alvor mistet Helge Ingstad.

Nå er dette så vidt jeg har forstått rettet på de resterende fregattene, det skulle bare mangle. 

Dette tabben unngikk man altså ikke, selv om man bygde ved en av de fremste skipsbyggerne i verden...

Edited by KjeRogJør

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...