Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Midjemål som ikke minker til tross for vekttap.


jae-ols

Anbefalte innlegg

22 hours ago, Pliscin said:

Og til slutt vil jeg poengtere at hva du spiser er veldig viktig, og det å spise ren og hel mat er det beste. Biff i stedet for kjøttdeig, hele grønnsaker i stedet for stuing og smoothie, frukt og nøtter i stedet for barer. Pass på å ha variasjon i kostholdet slik at du får dekket alle behov for vitaminer/mineraler, og det er bedre å ta vitamintilskudd enn å spise mer bearbeidet mat.

Her oppsummerte du greit mitt mantra for min egen vektnedgang. Jeg er klar over at jeg ofte tar det litt langt i dette, men heller det enn alternativet. Jeg holder meg unna nitriter og fosfater m.m. så mye det er mulig, og prosessert mat kan jeg ikke huske sist jeg spiste bortsett fra makaronien jeg har i fiskegratengen jeg lager. I hvertfall har jeg tilgang på en økologisk fullkornvariant. Det hjelper da litt.
Og om man unngår tilsetningsstoffer så mye som mulig da er vanlige barer, pulverdietter og alt lignende helt utelukket da de er nærpå kun tilsetningsstoffer. Her jeg bor har vi heldigvis et fabelaktig utvalg av naturlige produkter, og om jeg vil lage ting selv kan jeg i all hovedsak gjøre absolutt alt med økologiske ingredienser. Jeg lagde forøvrig økologiske vafler her om dagen. Økologisk sjokoladekake forrige uke. Økologisk fiskegrateng før det, med fisk som aldri har vært frosset. Økologiske kanelsnurrer også. Slikt koster litt mer, men det er jaggu verdt det.

Av rene håndgripelige resultater jeg har fått fra å være konsekvent med matkvaliteten er at jeg ikke lengre er trøtt etter maten. Den halvtimen med fordøyelsestid er borte - som i all hovedsak skjedde da jeg kuttet ut prosessert mat. Jeg velger å tolke det dithen at kroppen ikke klager på hva jeg spiser lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, bshagen said:

Han skrev at han skulle kutte ALT sukker og skriver i neste setning at han skal spise knekkebrød. Det fungerer svært dårlig, om det er det som er målet. Fiber er også en sukker btw, selv om vi ikke tar det opp. Alle karbohydrater er «sukker». Når det står «sukkerarter» så er dette gjerne monosakkarider, eller enkle sukkerarter. Det betyr ikke at de resterende ikke teller som sukker når det kommer til kalorier, de teller de også (unntatt fiber)

Enig. "Alle" disse formene for matinnhold vil til slutt ende opp som sukker. Jada, det er litt enkelt sagt men er en god tommelfingerregel når man velger hva man skal spise. Det store spørsmålet er bare hvor lang tid det tar og jo kortere veien til brennbart sukker er, jo større er sjansen for at det blir for mye på for kort tid og kroppen må velge om det skal lagres eller brukes. Svaret er ofte at det må lagres. I denne klassen vil man i all hovedsak finne alle karbohydrater, så i praksis alle kornprodukter. Det i seg selv er jo greit i moderate doser, men problemet kommer jo når hele måltidet er karbohydrater som brød eller frokostblanding.

Hvordan frokostblanding har blitt sett på som sunt er helt fjernt for meg. Det er ingenting annet enn en sukkerboost for å komme igang om morgenen. Mange energidrikker hadde gjort samme nytte, men det er jo folk enige om at ikke er sunt, så...
Det er klart det finnes varianter som er mindre ille enn andre - noen har sågar et vitamin eller to også - men i all hovedsak er det høyprosessert mat man definitivt burde unngå. Men rent økonomisk er varen uhyre billig å produsere og gir derfor meget gode salgstall, så det er jo forståelig hvorfor slikt pushes som noe man må ha.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Noe en pulverdiett ikke bare feiler i, men er designet for å unngå.

Men pulverdiett virker veldig bra. Det ser jeg på vekta. Jeg skal ikke slutte med diett. Jeg skal nok holde ut, det har blitt en livsstil. 

Det er bare å stå på, og være flink med kostholdet. Holde seg til den kalorimengden jeg har fått utdelt. Og ligge under hver dag gjør at vekten minker. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, jae-ols said:

Men pulverdiett virker veldig bra. Det ser jeg på vekta. Jeg skal ikke slutte med diett. Jeg skal nok holde ut, det har blitt en livsstil. 

Det er bare å stå på, og være flink med kostholdet. Holde seg til den kalorimengden jeg har fått utdelt. Og ligge under hver dag gjør at vekten minker. 

Bare av ren nysgjerrighet - hva er planen når ønsket vekt er oppnådd?

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 8.9.2020 den 8.14):

Den skjønte ikke jeg heller, så jeg tolket det dithen at dette er noe man finner ut da man når det punktet. Selv ville jeg vel ikke anbefale å leve på laboratoriemat resten av livet, men det er nå meg da.

Jeg skal fortsette i veldig lang tid, dette er en livsstil. Og det tar lang tid å gå ned 20 kg. Så her må,det jobbes knallhardt. Jeg har ikke motforestillinger mot pulverdietter. Det fungerer så da er alt ok. 

Lenke til kommentar

Jeg ville også sett litt på høykarbo eller lavkarbo-dietter om jeg var deg. Hvilken sammensetning er det i ditt nåværende kosthold? Med tanke på vektnedgang er 50/50 det minst gunstige. Det er ikke sikkert kroppen din er "fat adapted" nok til å utnytte fett i kostholdet, og ved godt inntak av karbohydrater så vil fettet ikke gjøre stort annet enn å gå til lagring. Spiser man fett på fulle glykogenlagre så bør man passe godt på kaloriregnestykket. Motsatt hvis du forer kroppen med for lite karbohydrater, så vil den lære seg å forbrenne fett mer effektivt. Det er fordelaktig ved kaloriunderskudd, da kroppen spiser av sine egne fettreserver. Man kan si det slik at kroppen av livsavhengig av glykogen, og foretrekker karbohydrater foran alt annet. Men ikke glem at man også trenger fettsyrer.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 8.9.2020 den 8.14):

Den skjønte ikke jeg heller, så jeg tolket det dithen at dette er noe man finner ut da man når det punktet. Selv ville jeg vel ikke anbefale å leve på laboratoriemat resten av livet, men det er nå meg da.

Jeg skal fortsette i veldig lang tid, dette er en livsstil. Og det tar lang tid å gå ned 20 kg. Så her må,det jobbes knallhardt. Jeg har ikke motforestillinger mot pulverdietter. Det fungerer så da er alt ok. 

Lenke til kommentar

Det går greit å få i seg karbohydrater. Det følger jeg med på på Vektklubb. Der står det hvilket næringsinnhold det er i det jeg spiser. Poenget er å unngå fett. Jeg er i dag nede på 19 gram, noe som er veldig lite. Og det blir mye protein. (48 gram) Så dette ser bra ut. Og jeg ser hva andre får til på denne dietten. Og da blir jeg inspirert. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, jae-ols said:

Jeg har ligget på 10 gram, så det er mye bedre. Det vil nok øke nå. 

Men - en slik shake du bruker har 24g, har den ikke? Jeg leste din forrige post som at du drikker to shake om dagen (48g protein) og ikke noe mer næringsinntak i det hele tatt. Noe som ikke stemte helt med at du sa du har et månedtlig matbudsjett på 1000kr, så jeg ble litt i tvil om ditt regiment. Du mente kanskje i tillegg til pulverdietten. Og om du ikke har  telt med shaken er det verdt å merke seg at den inneholder noe sånt som 2-300kcal, hovedsaklig via proteiner.

Og jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor du unngår å spise fett. Er det noen begrunnelse om dette fra vektklubben eller hvor du nå enn får dine råd fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller matbudsjettet inn på hvilke matvarer du velger?

Hvis du får i deg ca 500kcal og 48g protein med to shaker som du bruker til daglig, så kan man enkelt sammenligne det opp i mot andre matvarer.

300g kyllingfilet. 480kcal og 100g protein.
400g ytrefilet storfe. 496kcal og 106g protein.
500g kokt sei. 445kcal og 107g protein.
200g koteletter svin. 480kcal og 63g protein.

Du kan også hive på noen egg for ekstra proteiner, sunne fettsyrer og generelt vitaminbombe.

Kroppen bruker lengre tid på å fordøye hele matvarer enn en shake. Dermed holder du deg lengre mett, tarmene tar opp mer næring fra maten, og varierer du på matvarene så har du i deg et mer balansert og næringsrikt kosthold enn shakene gir deg. Lag dem gjerne sammen med f.eks brokkoli, kålrot, kålhode, blomkål. gulrøtter etc. for magefyll og masse ekstra vitaminer uten mange kcal ekstra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pliscin said:

Spiller matbudsjettet inn på hvilke matvarer du velger?

Hvis du får i deg ca 500kcal og 48g protein med to shaker som du bruker til daglig, så kan man enkelt sammenligne det opp i mot andre matvarer.

300g kyllingfilet. 480kcal og 100g protein.
400g ytrefilet storfe. 496kcal og 106g protein.
500g kokt sei. 445kcal og 107g protein.
200g koteletter svin. 480kcal og 63g protein.

Du kan også hive på noen egg for ekstra proteiner, sunne fettsyrer og generelt vitaminbombe.

Kroppen bruker lengre tid på å fordøye hele matvarer enn en shake. Dermed holder du deg lengre mett, tarmene tar opp mer næring fra maten, og varierer du på matvarene så har du i deg et mer balansert og næringsrikt kosthold enn shakene gir deg. Lag dem gjerne sammen med f.eks brokkoli, kålrot, kålhode, blomkål. gulrøtter etc. for magefyll og masse ekstra vitaminer uten mange kcal ekstra.

En av mine favoritt magefyllere er gulerøtter med sine 35kcal per 100g. Da føler man seg jo mett før man kommer til 100kcal. En annen standardvare jeg har i kjøleskapet er spisspaprika (heter det det på norsk? Suippopaprika på finsk hvertfall) med sine 15-20kcal per 100g.
Jeg fyller gjerne en bolle med disse og spiser det som snacks når jeg "bare har lyst på noe".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Du mente kanskje i tillegg til pulverdietten.

Ja jeg bruker kr. 1000,- i måneden utenom pulveret. Og jeg har lest meg til at man skal begrense inntaket av fett og sukker. Det er vel noe de fleste veit. Jeg får mange gode råd fra Vektklubb og jeg leser meg opp på nettet. Og jeg spiser mye grønnsaker og fisk. 

Det må være mulig å gå på diett uten at folk skal mene at det er helt på jordet. Og du skal vite at jeg har prøvd det meste. Vært overvektig i over 20 år. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (18 timer siden):

Det går greit å få i seg karbohydrater. Det følger jeg med på på Vektklubb. Der står det hvilket næringsinnhold det er i det jeg spiser. Poenget er å unngå fett. Jeg er i dag nede på 19 gram, noe som er veldig lite. Og det blir mye protein. (48 gram) Så dette ser bra ut. Og jeg ser hva andre får til på denne dietten. Og da blir jeg inspirert. 

48 g protein er jo ikke bare litt lite. Det er jo meget lavt. Hvis du spiser 19 gram fett (som også er for lite) og 48 gram proteiner, så spiser du jo masse karbohydrater. Karbohydrater kan absolutt være en betydelig del av et sunt kosthold, men da bør man ha kontroll. Med den sammensetningen av næringsinntak (19g fett, 48g protein og xxx g karbo) så vil nok desverre midjemålet ditt og fettlagrene dine fortsette å være et problem. Selv ved kaloriunderskudd. 

Sånn grovt sett pleier jeg å sette opp makronene mine slik ved kutting/vekttap. 

Protein = kroppsvekt × 1,5 = protein per dag i gram. Det vil si: hvis jeg veier 80 kg så får jeg i meg 120 gram protein hver dag. Jeg ganger med ca 1,5-1,8 siden jeg trener mye styrke. Dersom man trener lite kan man gang med ca 1 (pluss/minus 0,2). Da bør man minimum opp i ca 80 gram protein hver dag hvis man veier 80kg. Veier man 100 kg blir tilsvarende tall 100 gram proteiner. 

Fett= man må spise nok sunt fett. Det er viktig for eksempel som næring til hjernen. Min erfaring er at sunne fettkilder er best tidligere på dagen. Ca 1 gram fett per kg kroppsvekt er min pekepinn. Er man overvektig ville jeg nok redusert den mengden noe, men tror jeg ville vært veldig skeptisk til å gå under minst 40-50 gram. 

Karbohydrater= resten av kaloriinntaket. Her har jeg alltid fokus på sunne karbohydratkilder. Da vurderer jeg mikronæringsstoffene i maten. Frukt, grønt, sunne grove kornslag, passer på alt av vitaminer osv... Rene uprosesserte kilder er ofte gode karbohydrater. Hvis jeg går ned i vekt så er det en begrenset del med karbohydrater i kosten. Da bør alt av karbohydrater være sunne og næringstette (mikronæringsstoffer). Dersom jeg er ute etter å stabilisere vekten så øker jeg inntaket av karbohydrater hvilket gjør at jeg får mer energi i hverdagen. Da kan jeg også koste på meg å spise noen "usunne" eller tomme karbohydrater. Dette kan være en lys brødskive, kakestykke, kjeks, vanlig pasta osv. Dersom fokuset mitt er å prestere godt med styrketreningen min så fokuserer jeg på å øke karbohydratinntaket ytterligere, men dette er irrelevant i denne sammenhengen. Men poenget er at karbohydratene gjerne er den næringsgruppen man justerer i kostholdet. 

Protein og fett bør alltid være on-point.

Endret av C_Buk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (1 time siden):

48 g protein er jo ikke bare litt lite. Det er jo meget lavt. Hvis du spiser 19 gram fett (som også er for lite) og 48 gram proteiner, så spiser du jo masse karbohydrater. Karbohydrater kan absolutt være en betydelig del av et sunt kosthold, men da bør man ha kontroll. Med den sammensetningen av næringsinntak (19g fett, 48g protein og xxx g karbo) så vil nok desverre midjemålet ditt og fettlagrene dine fortsette å være et problem. Selv ved kaloriunderskudd. 

Sånn grovt sett pleier jeg å sette opp makronene mine slik ved kutting/vekttap. 

Protein = kroppsvekt × 1,5 = protein per dag i gram. Det vil si: hvis jeg veier 80 kg så får jeg i meg 120 gram protein hver dag. Jeg ganger med ca 1,5-1,8 siden jeg trener mye styrke. Dersom man trener lite kan man gang med ca 1 (pluss/minus 0,2). Da bør man minimum opp i ca 80 gram protein hver dag hvis man veier 80kg. Veier man 100 kg blir tilsvarende tall 100 gram proteiner. 

Fett= man må spise nok sunt fett. Det er viktig for eksempel som næring til hjernen. Min erfaring er at sunne fettkilder er best tidligere på dagen. Ca 1 gram fett per kg kroppsvekt er min pekepinn. Er man overvektig ville jeg nok redusert den mengden noe, men tror jeg ville vært veldig skeptisk til å gå under minst 40-50 gram. 

Karbohydrater= resten av kaloriinntaket. Her har jeg alltid fokus på sunne karbohydratkilder. Da vurderer jeg mikronæringsstoffene i maten. Frukt, grønt, sunne grove kornslag, passer på alt av vitaminer osv... Rene uprosesserte kilder er ofte gode karbohydrater. Hvis jeg går ned i vekt så er det en begrenset del med karbohydrater i kosten. Da bør alt av karbohydrater være sunne og næringstette (mikronæringsstoffer). Dersom jeg er ute etter å stabilisere vekten så øker jeg inntaket av karbohydrater hvilket gjør at jeg får mer energi i hverdagen. Da kan jeg også koste på meg å spise noen "usunne" eller tomme karbohydrater. Dette kan være en lys brødskive, kakestykke, kjeks, vanlig pasta osv. Dersom fokuset mitt er å prestere godt med styrketreningen min så fokuserer jeg på å øke karbohydratinntaket ytterligere, men dette er irrelevant i denne sammenhengen. Men poenget er at karbohydratene gjerne er den næringsgruppen man justerer i kostholdet. 

Protein og fett bør alltid være on-point.

48 gram er nok for meg. Jeg kommer aldri opp i 80 gram. Da må jeg spise fem fisk hver dag. Fett er ikke noe for meg. Men det som er bra er at det fungerer. Jeg ligger på 10 gram fett om dag. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

48 gram er nok for meg. Jeg kommer aldri opp i 80 gram. Da må jeg spise fem fisk hver dag. Fett er ikke noe for meg. Men det som er bra er at det fungerer. Jeg ligger på 10 gram fett om dag. 

Du skriver stadig at det funker for deg. Men da forstår jeg ikke hvorfor du lager en tråd om at du har et problem med et midjemål som ikke minker? Du må jo bestemme deg. Funker det eller funker det ikke?

At du påstår at du må spise 5 fisk om dagen for å nå 80 gram proteiner sier meg at du kan veldig lite om kosthold og hva forskjellige matvarer inneholder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...