Gå til innhold

Salgsmelding ved bruktkjøp nødvendig? (elektronikk)


Anbefalte innlegg

Jeg har en liten reklamasjon gående med en nettbutikk, og de ber om salgsmelding på varen. Dette er da et grafikkort til PC, og ingen bil (hvor salgsmelding er vanlig, sånn jeg har skjønt). Deres argument er at de tolker noen nye personvernregler dithen at dette er nødvendig. Dette er nytt for meg, og normalt sett har man bare utvekslet kvitteringer ved kjøp/salg, og tatt reklamasjonen om nødvendig.

Er det noe rettspraksis eller lovverk som dikterer hva butikken kan kreve av slike ting? Den praksisen jeg kjenner til er at kvittering er ansett som dokumentasjon nok på at ny eier faktisk eier varen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var nytt for meg.

Salgskvittering skal holde som dokumentasjon så lenge den inneholder dato, kjøpesum, butikk og hva som er solgt. Mulig varen kan være difus så lenge salgssummen stemmer.

Men noen salgsmelding på vanlig elektronikk og PC komponenter har jeg aldri vært borti før.

Be de om å henvise til lovparagrafen de bruker her, gjerne med uttalelser fra elektronikkbransen selv eller forbrukerrådet, og gjerne et eksempel på en slik salgsmelding. Dersom dette er en praksis de har så bør de kunne ha eksempler tilgjengelig tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...