Gå til innhold

Elkjop nekter å ta laptop på reklamasjon.


Anbefalte innlegg

Sendte inn en Lenovo laptop inn på reklamasjon hos elkjøp, grunnen var at skjermen hadde begynt å flimre eller gå svart etter at man lukket lokket og åpnet den igjen. Da jeg leverte den inn mekret de det var en knust plast bit ved det ene hjørnet (den hadde falt), men har fungert utmerket i 2år selv med den kosmetiske skaden.  jeg klaget selvfølgelig bare på skjermen. 
Spol frem noen uker og flere telefonsamtaler med elkjøp, de mente alt dekselet på pc måtte fikses. (upper case, lower case, lcd og backcase). ikke noe av det jeg hadde klaget på og jeg fikk et prisanslag på 2900kr. 

Jeg har kontaktet dem flere ganger og klaget på at  de har til og med sendt pc inn "igjen" for å få en grundigere undersøkelse av hva problemet var men jeg får samme svar tilbake upper case lower case, lcd og back case og de fokuserer på den skaden ved det ene hjørnet. 

Problemet er at jeg ikke vil fikse alle de delene, og de har ikke gitt meg noen god forklaring på hvorfor skjermen ikke fungerer. Altså ingen har åpnet laptopen engang for å se om skjermen er skadet pga meg eller om den er slik ut av fabrikk. 

Jeg har til nå unngått å ta den tilbake, før jeg har fått en god forklaring på hvorfor skjermen ikke kan gå på reklamasjon.  Men jeg får ingen svar, hva gjør jeg videre? Skal jeg ta det videre til forbrukerrådet? 

IMG_1999.JPG

IMG_1997.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er ytres skader som kan være årsaken, så er det ikke veldig ofte man kommer langt. Spesielt når skaden i tillegg er ved skjerm.

At skaden oppsto for 2 år siden og har fungert siden da er noe verkstedene normalt sett ikke kjøper :) 

Det sagt, så stusser jeg litt på at musepekeren er helt synlig, så kan jo virke som LCD-en fungerer, men dårlig kontakt en eller annen vei. Tipper ribbon-kabelen har falt ut av sporet etter fallet, eller gradevis løsnet over tid.

Lenke til kommentar
Jul3ferie skrev (På 18.8.2020 den 16.09):

jeg klaget selvfølgelig bare på skjermen. 
Spol frem noen uker og flere telefonsamtaler med elkjøp, de mente alt dekselet på pc måtte fikses. (upper case, lower case, lcd og backcase). ikke noe av det jeg hadde klaget på og jeg fikk et prisanslag på 2900kr. 

Jeg har til nå unngått å ta den tilbake, før jeg har fått en god forklaring på hvorfor skjermen ikke kan gå på reklamasjon.  Men jeg får ingen svar, hva gjør jeg videre? Skal jeg ta det videre til forbrukerrådet?

Du må nok regne med 1 måned eller mere å heletatt få svar fra forbrukerrådet, tviler på du har veldig god sak med mindre butikken eller verkstedet kan sansynligjøre fallskaden er årsaken og ikke produksjonsfeil.

Sitat

men dårlig kontakt en eller annen vei. Tipper ribbon-kabelen har falt ut av sporet etter fallet, eller gradevis løsnet over tid.

Hvis det er så enkelt kan vel trådstarter bytte kabelen eller sjekke den selv. men generieltsett er det ofte vanskelig å komme til uten å risikere å ødlegge laptopen er som regel vanskelig å åpne en laptop mere en underpanelet.

Lenke til kommentar
On 8/19/2020 at 12:48 AM, Merko said:

Så lenge det er ytres skader som kan være årsaken, så er det ikke veldig ofte man kommer langt. Spesielt når skaden i tillegg er ved skjerm.

At skaden oppsto for 2 år siden og har fungert siden da er noe verkstedene normalt sett ikke kjøper :) 

Det sagt, så stusser jeg litt på at musepekeren er helt synlig, så kan jo virke som LCD-en fungerer, men dårlig kontakt en eller annen vei. Tipper ribbon-kabelen har falt ut av sporet etter fallet, eller gradevis løsnet over tid.

Ja, når man ser videoen her, kan man jo mistenke om det ikke er noe annet enn skjermen det er noe feil på.

Tips her vil vel blant annet være å prøve å koble på en ekstern skjerm. Om det er HDMI på PC-en, man man omså koble den til TV-en. For i teorien kan det være her at feilen ikke er knyttet til skjermen overhode, men skjermkortet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, en liten oppdatering. 

Etter mye om og med med elkjøp fikk jeg beskjed om at de hadde reparert LCD og LCD kabel på reklamasjonen, men de hadde vært "kommunikasjonssvikt" i systemet. 
Veldig fornøyd henter jeg laptopen og plugger den inn for å se om det var fikset, men nei samme problem igjen. Blir nå bare å dra tilbake for å reklamere igjen. Nå kan de ikke skylde på at den er skadet ved fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom musepekeren er synlig, og ser helt vanlig ut, så tviler jeg på at det er en hardwarefeil i det hele tatt. Hvis skjerm, kabel eller skjermkort var defekt, ville vel ikke musepekeren sett vanlig ut?

Kan det være softwarefeil? Lurer derfor på om skjermen er slik fra det øyeblikket du slår på PC'en, om det skjer ved lasting av Windows eller når du har kommet inn i Windows?

Hvis du ser at den laster bios, så kan du jo alltids prøve å reinstallere Windows?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Elkjøp gjør det de kan for å unngå  ta  varer på reklamasjon. Kan ikke huske å tatt en vare inn der uten at de har skyldt på en fuktskade... Skjedde meg nå igjen på en laptop som er veldig lite brukt som en reservelaptop (ett år gammel). KOmmer selvsagt med et prisoverslag som er mer enn det laptopen kosta ny... Møkkabutikk

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...