Gå til innhold

Nå er den siste av 277 vindturbiner montert på Fosen


Anbefalte innlegg

JØI skrev (19 timer siden):

Ah, en klimaalarmist bryr seg katta om naturvern. Drit i naturen, redd klima! 

 

Vi kan få mer energi ut fra eksisterende vannkraft enn hva vindmølleraseringen vil gi oss. Hva faen er det vi holder på med?

Det er jo bare til å snu seg. Norge har flust av natur, det finnes andre topper eller lyng å se på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, ulrikX said:

"Her får vi veldig mykje energi frå eit veldig lite fotavtrykk i naturen." ... fotavtrykket til basen er kanskje ikke stor. Men i tillegg kommer permanente anleggsveier og kabling. Visuelt er vindmøller veldig synlige - på lang avstand. Dette kan du like eller ikke like. I tillegg kommer støy og lyd. Det finnes områder som kan være bedre egnet enn andre. Det blir grotesk på Haramsøya og Frøya, hvor disse industriparker legger beslag på veldig stor del av tilgjengelig areal..

Industriparkar er noko anna.  Det tykkjer eg ikkje vi skal blande inn her.  Kraftproduksjon som haustar direkte av naturen er forresten ei primærnæring på linje med landbruk og fiske, ikkje industri.  Vindkraft tek opp svært lite areal samanlikna med landbruk eller vasskraft.

 

Vindturbinar støyar ikkje mykje.  Eg har direkte utsyn til ein park med 47 turbinar der dei næraste står under ei mil frå kontoret.  Førebels har eg ikkje høyrt ein lyd frå dei.

 

Det mest groteske eg ser i norsk natur er hyttefelt, og der har eg inntrykk av at det ikkje finst nokon grenser eller hemningar.  Nye hytter er like store som eit vanleg hus var då eg vaks opp.  Alle skal ha bilveg heilt fram.  Dei er ikkje like synlege på avstand, men hytter påverkar naturen veldig mykje meir, fordi det veldig ofte er menneskeleg aktivitet rundt dei.  Dyr skyr menneske, ikkje maskiner eller konstruksjonar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
14 hours ago, neglesprett said:

Norge trenger ikke vindkraft.

 

Europa trenger vindkraft.

Vi kan alltids flytte den kraftkrevjande industrien til Europa, men vi må då ha noko anna å leve av her i landet.  Kva skal det vere?  Vi må auke kraftproduksjonen pga elektrifisering i alle sektorar, og vindkraft er det einaste som er realistisk å auke produksjonen med.  Vindkraftverka produserer desidert mest om vinteren når tilsiget i vassdraga er minst.  Dermed kan vi få stabil auke i kraftproduksjonen utan at det trengst store naturinngrep i form av store fleirårsmagasin i høgfjellet. 

 

Vindturbinane i denne vindparken er ikkje høgare enn dei høgaste dammane i Ulla-Førre-utbygginga.  Dammane kan vere over ein kilometer lange og leggje fleire km² urørt natur under vatn.  Denne vindparken produserer like mykje straum i året som Kvildal kraftverk, det største i Ulla-Førre og det største i landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, Svein M said:

Det mest skremmende er hvor lite informasjon det er i media om dette med vindkraft. Her er noen linker til info

https://motvind.org/

https://www.facebook.com/motvindnorge/

Dette er jo ein estremistisk klimafornektarorganisasjon.  Dei spyr ut oppspinn og sinnsvake teoriar for å hisse opp hjernedaude fylgjarar til å øydeleggje natur og maskiner, ikkje eit fnugg av noko som kan kallast informasjon.  Det neste terroråtaket i Noreg kjem "Motvind" til å stå bak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sturle S:

Årsproduksjonen frå Fosen vind tilsvarer det største vasskraftverket i landet målt i maksimal effekt (Kvildal), men vindkraftverket har høgare kapasitetsfaktor enn Kvildal. Det seier litt om kor effektive desse store vindturbinane er. Nye som vert bygd er til og med større enn desse. Her får vi veldig mykje energi frå eit veldig lite fotavtrykk i naturen.

Proton svar:

Nå bør du slutte med våset ditt. Vindkraft produseres når det blåser, vannkraft produseres når kraften er etterspurt. Det gjør selvsagt verdien av vannkraft langt høyere enn vindkraft, og da er en styrbar kapasitetsfaktor mindre viktig. Jeg tipper at et stort vannkraftverk kan kjøres med en kapasitetsfaktor på bedre enn 99% om nødvendig.

Lenke til kommentar
Just now, Proton1 said:

Sturle S:

Årsproduksjonen frå Fosen vind tilsvarer det største vasskraftverket i landet målt i maksimal effekt (Kvildal), men vindkraftverket har høgare kapasitetsfaktor enn Kvildal. Det seier litt om kor effektive desse store vindturbinane er. Nye som vert bygd er til og med større enn desse. Her får vi veldig mykje energi frå eit veldig lite fotavtrykk i naturen.

Proton svar:

Nå bør du slutte med våset ditt. Vindkraft produseres når det blåser, vannkraft produseres når kraften er etterspurt. Det gjør selvsagt verdien av vannkraft langt høyere enn vindkraft, og da er en styrbar kapasitetsfaktor mindre viktig. Jeg tipper at et stort vannkraftverk kan kjøres med en kapasitetsfaktor på bedre enn 99% om nødvendig.

Kan du forklare kva spesifikt av det eg skreiv du meiner er vås?  Kapasitetsfaktoren seier null og niks om når produksjonen skjer.  Eg rekna han over året totalt.  Verdien har eg ikkje sagt eit ord om.  Eg kunne òg sagt noko om areal, for der kjem vindkraftverket klårt best ut.

 

Vasskraft og vindkraft utfyller kvarandre på to måtar.

  1. Regulerbare vasskraftverk (mange er elvekraftverk der produksjonen varierer med tilsiget i vassdaget) kan brukast til å dekkje inn underskot når vindkraft og ikkje-regulerbar vasskraft produserer mindre enn forbruket.
  2. Vindkraft produserer mest om vinteren i motfase med tilsiget i vassdraga.  Dermed kan vi auke kraftproduksjonen mykje i vinterhalvåret når tilsiget er lite, og årsproduksjonen, utan å gjere oss meir avhengige store fleirårsmagasin av type Blåsjø.  (75 km², 90 meter høge og opp til 1,4 km lange demningar i det som før var urørt natur.)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Dette er jo ein estremistisk klimafornektarorganisasjon.  Dei spyr ut oppspinn og sinnsvake teoriar for å hisse opp hjernedaude fylgjarar til å øydeleggje natur og maskiner, ikkje eit fnugg av noko som kan kallast informasjon.  Det neste terroråtaket i Noreg kjem "Motvind" til å stå bak.

Nei dette er helt feil, dette er hva Motvind selv skriver:

MOTVIND Norge er en demokratisk medlemsorganisasjon som ble stiftet i 2019. Utspringet er motstanden mot de brutale utbyggingene av vindkraft landet rundt. Våre oppdragsgivere er naturarven og våre medlemmer.

MOTVIND Norge ser behov for demokratiske løsninger og tiltak som sparer naturen og befolkninga for skadelige inngrep og tvangstiltak. Vårt mål er å drive fram bærekraftig energiforvaltning og stanse vindkraft.  Vår posisjon er partipolitisk uavhengig.

Vi har en kunnskapsbasert og analytisk tilnærming til klima, natur og miljø. Det er behov for klimaregnskap som viser hvordan tiltak henger sammen og hva som skal til for å skape natur og samfunn i balanse. 

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (2 timer siden):

Nå bør du slutte med våset ditt. Vindkraft produseres når det blåser, vannkraft produseres når kraften er etterspurt. Det gjør selvsagt verdien av vannkraft langt høyere enn vindkraft, og da er en styrbar kapasitetsfaktor mindre viktig. Jeg tipper at et stort vannkraftverk kan kjøres med en kapasitetsfaktor på bedre enn 99% om nødvendig.

Interessant artikkel. Sørgelig at verdens femte største økonomi ligner på et u-land.

California’s Shift From Natural Gas to Solar Is Playing a Role in Rolling Blackouts

Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -l said:

Interessant artikkel. Sørgelig at verdens femte største økonomi ligner på et u-land.

California’s Shift From Natural Gas to Solar Is Playing a Role in Rolling Blackouts

Det er arven etter Enron.  Merk at det berre er Pacific Gas and Electric Company som held på på denne måten.  Andre straumleverandørar fungerer som normalt, sjølv om dei er omringa av PG&E på alle sider.  Ingen skuldar på vindkraft.  Vindkraft er positivt her, fordi solgangsbrisen aukar kraftproduksjonen rundt solnedgang.

 

Sjå: https://en.wikipedia.org/wiki/California_electricity_crisis

 

Eg tykkjer artikkelen du viser til forenklar for mykje og ser etter ein enkelt syndebukk der årsaksforholdet er komplekst.  Det er ei stor supe av marknadsmanipulasjon, manglande regulering, for mykje regulering og fyrst of framst feil regulering.  Tak på straumprisar gjer til dømes at det ikkje ligg noko incitament der for folk med solcellepanel på taket å lagre overskotet frå dagen på batteri og bruke det på kvelden, eller å utsetje lading av bilen til periodar med lågt forbruk og høg produksjon.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Svein M said:

Nei dette er helt feil, dette er hva Motvind selv skriver:

[...]

Vi har en kunnskapsbasert og analytisk tilnærming til klima, natur og miljø. Det er behov for klimaregnskap som viser hvordan tiltak henger sammen og hva som skal til for å skape natur og samfunn i balanse. 

Du må ikkje tru på alt konspirasjonsteoretikarane skriv.  Her er eit sitat frå Sverre Sivertsen, styremedlem i "Motvind":

 

"Det kan jo bety at de tror på at vindkraft har så stor betydning for klimaet, men det er jo ikke tilfelle. Den klimabløffen er jo avslørt"

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/unge-er-langt-mer-positive-til-vindkraft-enn-40-aringer-1.15066486

  • Liker 5
Lenke til kommentar
different skrev (5 timer siden):

Så da er vi oppe i 1190L i "toppen" på denne turbintypen (Siemens) du linker til. Godt under halvparten av de påståtte "2500L som er i alle turbiner i toppen" (trafoen er ikke i toppen i dette tilfellet). Ser vi på den andre typen turbin i dokumentet ditt (Enercon), har de droppet girkassen helt og da kan du fjerne girolje fra reknestykket. Og det er svaret på spørsmålet ditt, det finnes mange forskjellige løsninger og det tar seg dårlig ut å skjære alle over en kam.

Jeg har ikke skjært alle over en kam, men ønsket å vise noen faktiske tall. Jeg lurer fortsatt på i hvilken sammenheng dine anslåtte 0,1-20 liter kommer inn? Du snakker om fake news, det har vel du også bedrevet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
^fmj skrev (22 minutter siden):

Jeg har ikke skjært alle over en kam, men ønsket å vise noen faktiske tall. Jeg lurer fortsatt på i hvilken sammenheng dine anslåtte 0,1-20 liter kommer inn? Du snakker om fake news, det har vel du også bedrevet?

  

different skrev (16 timer siden):

På våre maskiner har vi en plass mellom 0,1 - 20L hydraulikkolje


Les det jeg skriver. Er det fake news at jeg vet hvilket innhold vi har av denne type olje?

Endret av different
  • Liker 1
Lenke til kommentar
different skrev (30 minutter siden):

  


Les det jeg skriver. Er det fake news at jeg vet hvilket innhold vi har av denne type olje?

Du må gjerne svare på spørsmålet mitt, hvordan er disse turbinene med 0,1 liter hydraulikkolje sammenlignbare med de som er satt opp på Fosen?

Nå var det vel ikke din påstand om 0,1-20 liter hydraulikkolje jeg siktet til med tanke på bruken av fake news. Hvis det hadde vært fake news ville jeg blitt svært bekymret for arbeidsplassen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (35 minutter siden):

Du må gjerne svare på spørsmålet mitt, hvordan er disse turbinene med 0,1 liter hydraulikkolje sammenlignbare med de som er satt opp på Fosen?

Nå var det vel ikke din påstand om 0,1-20 liter hydraulikkolje jeg siktet til med tanke på bruken av fake news. Hvis det hadde vært fake news ville jeg blitt svært bekymret for arbeidsplassen din.

Den sammenligningen har jeg aldri gjort. Jeg avkreftet han som sa at "alle turbiner inneholder X antall liter olje". ;) (Forøvrig vet jeg at tallene for Vestas turbinene i Fosen heller ikke stemmer)

Edit: Hvis han mente "alle" turbinene i Fosen, så er det én ting, men disse tallene som blir slengt ut har tidligere blitt brukt i andre anledninger der det er snakk om maskiner fra andre fabrikat, og så blir det fremlagt som fakta av motstandere. Derfor poengeter jeg det uansett.

Endret av different
  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 hours ago, KjeRogJør said:

Om tyve år skal vel alt ned igjen, det er vel for øyeblikket levetiden på møller...(?)

Og det er dette jeg ikke helt forstår - dette er liksom ENORME ØDELEGGELSER av naturen - men det er jo fullt mulig å ta de ned igjen, raske litt i veiene som ble laget, og vente 10 år til det har grodd litt, så er naturen 99% tilbake slik den var.

 

Ellers synes jeg vi har såpass mange steder med ensformig natur at vindturbiner er det absolutt mest interessante jeg ser på disse stedene. Kjører en sjelden gang forbi et sted med en vindpark, og vindturbinene er eneste grunnen til at jeg i det hele tatt kjenner til stedet, for det er virkelig fasinerende å se på. Det klare høydepunktet på den kjøreturen. 

Endret av John-B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Dette er jo ein estremistisk klimafornektarorganisasjon.

Vindmøller er fint nok det, bare bygg dem på rett plass. det er 100 vis av fine små øyer opp fra kristiansand mot oslo og nedover mot halden hvor man kan sette 12mw møller.  trenger ikke rasere norsk natur for at man skal kjøre 2,5tonn matpakketesla på østlandet, det er dem som er klimafornektere.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, leifeinar said:

Vindmøller er fint nok det, bare bygg dem på rett plass. det er 100 vis av fine små øyer opp fra kristiansand mot oslo og nedover mot halden hvor man kan sette 12mw møller.  trenger ikke rasere norsk natur for at man skal kjøre 2,5tonn matpakketesla på østlandet, det er dem som er klimafornektere.

Kva er poenget med det?  Det er jo fullstendig idiotisk å plassere vindturbinane der det er lite vind.  Då vert det meir rasering av natur for å få nok kraftproduksjon, ikkje mindre.  Fosen ligg dessutan i eit område med stort kraftunderskot, so det kan ikkje finnast ei betre plassering.  Kysten er full av industri som faktisk treng den krafta.  Aluminiumsverket i Sunndalsøra brukar meir straum på ein time enn alle Teslaane i landet kjem til å bruke i heile si levetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lite blåser det ikke på skagerak. og hvis svenskene kan bruke 12mw møller så kan folk på østlandet det også.

Vi har også aluminiumsverk hjemme, det blir aktivt brukt til å rettferdiggjøre utbygging av en gigantisk møllepark. den eies nå av en utenlandsk investor i et skatteparadis. ting er helt ute av kontroll med utbygginger. gjør det skikkelig og på folket premisser.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 timer siden):

Vi kan alltids flytte den kraftkrevjande industrien til Europa, men vi må då ha noko anna å leve av her i landet. 

Regjeringen er i gang alt med dette.

"

Statnett-styret vil innføre en flat rabatt på 50 prosent for industrikunders nettleie.

Dermed må industrien dele mer av regningen med andre nettkunder enn tidligere. Før Statnett begynte å justere modellen i 2018, var industriens rabatt på nettleien på 90 prosent."

https://e24.no/boers-og-finans/i/awmrna/hydro-taper-250-millioner-aarlig-paa-nettleie-grep-dette-er-et-slag-i-trynet

Lenke til kommentar
different skrev (3 timer siden):

Den sammenligningen har jeg aldri gjort. Jeg avkreftet han som sa at "alle turbiner inneholder X antall liter olje". ;) (Forøvrig vet jeg at tallene for Vestas turbinene i Fosen heller ikke stemmer)

Edit: Hvis han mente "alle" turbinene i Fosen, så er det én ting, men disse tallene som blir slengt ut har tidligere blitt brukt i andre anledninger der det er snakk om maskiner fra andre fabrikat, og så blir det fremlagt som fakta av motstandere. Derfor poengeter jeg det uansett.

Du latterliggjorde påstanden om 2500 liter olje og det er da naturlig å ta ditt utsagn om at 0,1-20 liter hydraulikkolje som et eksempel på noe som er mer innenfor normalen.

Jeg ser at tallet 2500 liter er et tall som går igjen som du sier og at det er lite nyansert fordi ulike turbiner har ulike spesifikasjoner. Men totalt etter hva jeg kan se er alle turbiner av cirka "Fosen-størrelse" avhengig av en betydelig mengde med olje (ulike typer, mengder, i toppen etc.). 

Det ser ut som at for Fosen sin del er cirka 2500 liter ikke et dårlig anslag. Nå vet jeg ikke om alle turbinene i dette prosjektet er identiske? Eksakte tall bør være mulig å få ved henvendelse skulle jeg tro.

Kom tilfeldigvis over to ulykker, en i Ersträsk utenfor Piteå og en i Thailand.

Oljeaspektet er interessant, spesielt i forhold til fornybarhetsargumentet. Eldre data om oljebehov.

"It is projected that Castrol will deliver in excess of 1.5 million liters a year under this deal. The agreement follows the full product approval for global use, which came after a three-year trial."

Og det er bare for Vestas Wind Systems, i dag må det tallet være markant høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...