Gå til innhold

ANMELDELSE: Microsoft Flight Simulator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes det er så utrolig fett at denne hobbyen jeg har hatt i minst 15-20 år nå får så mye oppmerksomhet. Betyr så vanvittig mye for hele FS-samfunnet at flere finner veien bak spakene. Hatten av for Asobo som har laget denne perlen som jeg ikke helt kan se hvordan kan overgås:-)

Endret av BioNor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En helt grusom opplevelse så langt, og bugget til helvete og tilbake. Skal riktignok sies at jeg var lat i natt og ikke har oppdatert skjermkort diverene. Er totalt nybegynner i sjangeren, så jeg er skikkelig dårlig. Men litt vanskelig å få fullført tutorial med Xbox One kontroller når ytelsen plutselige låser seg til 4fps når man gir gass, kontroller også lider av utrolige input-delays og det blir helt, heelt umulig å styre :p Opplever også at tutorial checklist'en bare forsvinner og gir meg ingen indikasjon på om jeg gjør ting rett? Som sagt bruker jeg kontroller, men spillet ber meg om å trykke på tastaturet for å utføre ting..veldig lett å lære seg dette her :p

Er jeg forferdelig uheldig? Får prøve å oppdatere skjermkort drivere i hvert fall, for jeg mistenker at mye av problemene ligger her hehe.

Dette spillet er så vakkert at jeg ikke helt har ord!

 

Edit: Ble ikke noe bedre med siste nvidia driverene. Helt mongo fps på rullebanen og spillet kræsjer til desktop. Meget herlig!

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Så en video fra James Willems (funhaus) hvor han tar av fra Toronto i Canada.

Gjennom byen går en elv, Humber, og denne har blitt generert 100 meter opp i luften.

Ser ut som en fjellkjede midt i byen, og den er bare så tykk som elven.

Det er kult at spillet bruker ekte kart, og at det bygger hus og slikt.

Men når jeg ser slike feil får jeg veldig lite lyst til å spille det.

Blir litt sånn uncanny valley effekt.

Lenke til kommentar

Gøy at du fløy o er Kjerringøy hver jeg er oppvokst og jeg er helt enig i konklusjonen din i at VfR ikke er noe særlig å skryte av i Nord Norge. Når har jeg fløyet mye rundt Bodø og her håper jeg en oppdatering/addons kommer.

Jeg har spilt dette spillet i snart et år da jeg har vært en del av inside programmet og jeg er litt skuffet med tanke på at det ikke har forandret seg noe særlig på det året vi har vært en del av det. Jeg har mange timer i nåde fsx og xplane10 og 11 så har mange tanker om fs2020.

Til å begynne med må man forstå oppsettet av spillet at dette krever en del både av nett og prosessor/grafikkort. Bugs og lav fps kommer så klart om du velger å fly med live atc, live weather og live multiplayer. Et lite tips her er å fly uten disse og samtidig stille ned hvor mye biler/fly osv du vil skal Vises under flyturen. Jeg flyr selv på et 1080ti kort og er fornøyd med det.

Nå er det også viktig å huske på at det vil komme oppdateringer og at alle spill så og si har nybegynner problemer. Men jeg har tro på at blir bedre. Jeg ser hvertfall fram til 3parts utgivere kommer til med addons både av fly og flyplasser. Gleder meg mest til å sette meg i en 737 igjen (skuffet over at den ikke var med fra start).

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Og en ting til, her bør du koste på deg en joystick og throttle da det gir spillet en helt annen opplevelse.

Lenke til kommentar

Prøvde det jeg også. Kan si med en gang at keyboard var fullstendig ubrukelig å styre med. Blei noe bedre med gamepad, men antar at en flightstick kommer til sin rett her.

Bittelitt skuffa over at kart ikke var mer detaljerte, men forstår også godt hvorfor begrensningene er der. Er jo basert på satelitt-foto, og bebyggelse uttafor dem aller største byene er jo mer elle rmindre autogenerert. Terreng og landskap derimot er relativt on point.

Lenke til kommentar

Jeg gir det et par patchinger før jeg gidder å bruke mye tid.

Nå: 4/10, pga at det går ganske smooth, og når ting fungerer ser det fantastisk ut.
Men mye rariteter, og ulogiske kontroller. Mange bugs. Må sette opp ALT på joystick og throttle manuelt. osv.

Det ser helt fantastisk ut, men virker som en tidlig beta ift alt som har med installering og oppsett, samt en del bugs som må fikses.
Så regner med den vil krabbe opp mot 8/10 etter hvert når de får løst opp i ting.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (21 timer siden):

Jeg gir det et par patchinger før jeg gidder å bruke mye tid.

Nå: 4/10, pga at det går ganske smooth, og når ting fungerer ser det fantastisk ut.
Men mye rariteter, og ulogiske kontroller. Mange bugs. Må sette opp ALT på joystick og throttle manuelt. osv.

Det ser helt fantastisk ut, men virker som en tidlig beta ift alt som har med installering og oppsett, samt en del bugs som må fikses.
Så regner med den vil krabbe opp mot 8/10 etter hvert når de får løst opp i ting.

Synes det er helt fantastisk. Det er bugs ja. Gjør man endringer i grafikk settings mens man er ute og flyr så går ting i blant på tverke. Samme hvis man går ut i windows og tilbake i spillet. ATC virker ikke helt som den skal.

Kontrollene er så logiske som de er på et fly. Så den forstår jeg ikke. Med mindre du flyr med mus og knapper o.l. Jeg flyr med en flight yoke, pedaler og gasshåndtak med kontrollere for throttle, propeller og mixture. Blir ikke mer logisk enn det... ;)

Og alt virket da det var plugget i. Trengte ikke gjøre noen ting faktisk. Honeycomb kontrolleren, saitek pedalene og saitek throttle controllene var automatisk satt opp riktig, både med axis og knappene. :D  Jeg endret riktignok  sensitivity på Honecomb Yoken min til minus fjorten og tok også bort deadzone, da fikk jeg bedre finjustering på de små utslagene. Det var det eneste. Men jeg kunne flydd med den slik den var. Uten å gjøre noen ting.

Så alle kontrollene blir satt opp automatisk :)  

Men bugfixing må til. Men ingen kræsj for meg hvis jeg bare flyr vanlig og ikke går ut og inn av Windows mange ganger o.l. Og performance er overraskende god! :

Lenke til kommentar
Mala skrev (På 18.8.2020 den 17.42):

En helt grusom opplevelse så langt, og bugget til helvete og tilbake. Skal riktignok sies at jeg var lat i natt og ikke har oppdatert skjermkort diverene. Er totalt nybegynner i sjangeren, så jeg er skikkelig dårlig. Men litt vanskelig å få fullført tutorial med Xbox One kontroller når ytelsen plutselige låser seg til 4fps når man gir gass, kontroller også lider av utrolige input-delays og det blir helt, heelt umulig å styre :p Opplever også at tutorial checklist'en bare forsvinner og gir meg ingen indikasjon på om jeg gjør ting rett? Som sagt bruker jeg kontroller, men spillet ber meg om å trykke på tastaturet for å utføre ting..veldig lett å lære seg dette her :p

Er jeg forferdelig uheldig? Får prøve å oppdatere skjermkort drivere i hvert fall, for jeg mistenker at mye av problemene ligger her hehe.

Dette spillet er så vakkert at jeg ikke helt har ord!

 

Edit: Ble ikke noe bedre med siste nvidia driverene. Helt mongo fps på rullebanen og spillet kræsjer til desktop. Meget herlig!

Synd å høre Mala!

Det er bugs, men  performance/flyt i spillet er ikke problemet for meg. Det er overraskende smooth med tanke på hva jeg faktisk sitter og ser på her.. Utrolig vakkert. Det er andre ting som plager meg.  ATC stemmen som blir borte osv.. Karen i tårnet snakker til meg, men så pluteslig hører jeg han ikke lenger o.l. 

Jeg har ingen input delays så jeg har merket med det jeg flyr med i hvert fall. Testet den aller første tutorialen bare for å se hvordan det funket, og der var det bugs. Den gikk ikke videre når den skulle. Hoppet over de :D   (Lander og flyr greit uten, hehe. Flydd simulatorer siden 1982 :D ) 

Jeg prøvde med MSI Afterburner for å klokke opp grafikkortet mitt. Da kræsjer spillet. Så det funker ikke så bra. Funker bra i de aller fleste spill, ink DCS og X-Plane 11. Kan ha vært tilfeldig, men skal sjekke mer med afterburner senere. 

Lenke til kommentar

Oppsettet mitt er ikke top-of-the-line, men dugende enda.

 

i7 8700k,1080ti,16G G.skill 4133mhz RAM og kun kjappe nvme SSD's i riggen og en Seasonic Focus Plus 750w PSU.
 

Helt fresh Windows 10 installering i går.


Jeg mistenker det kan være noe galt med hardwaren min, ellers er det bare en rekke ekstremt uheldige tilfeldigheter. Ble så lei i går at jeg ikke orket å feilsøke mer. Men jeg tok i hvert fall å byttet ut skjermkortet med ett 980Ti kort jeg har stående i CRT-monitor riggen. Spilte Battlefield V en stund, men maskina låste seg. I det siste har jeg opplevd BFV som veldig ustabilt, låser seg når jeg trykker på ESC blandt annet. Helt merkelig. Skal sides at jeg ikke hadde noen OC på CPU og RAM brukte XMP profilen sin. 

Skal prøve å sette ned hastigheten på rammen og se hvordan maskina oppfører seg da.

 

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (På 19.8.2020 den 14.12):

Nå: 4/10, pga at det går ganske smooth, og når ting fungerer ser det fantastisk ut.
Men mye rariteter, og ulogiske kontroller. Mange bugs. Må sette opp ALT på joystick og throttle manuelt. osv.

Vet ikke om det er dette som er problemet ditt, men sjekke dette: (har løst en del for Steam brukere):

https://forums.flightsimulator.com/t/steam-users-if-you-controllers-arent-showing-up-in-game/162685

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (18 timer siden):

Vet ikke om det er dette som er problemet ditt, men sjekke dette: (har løst en del for Steam brukere):

https://forums.flightsimulator.com/t/steam-users-if-you-controllers-arent-showing-up-in-game/162685


4/10 er nok ganske strengt, men har støtt på en god del bugs som jeg synes burde være unødvendig. Tror det har potensialet til å bli helt konge. Fordelen over X-plane skulle jo være at man slipper like mye fikling for å få ting til å fungere. Derfor litt skuffet. 
Men når det er sagt fungerer nok MS FS2020 vel så bra "ut av boksen" som X-plane.

Har skjedd et par ganger at skjermbilder har vært tomme, og at jeg må navigere litt frem og tilbake før det virker.
Et annet eksempel som irriterte litt var at jeg prøvde å lage et custom oppsett for realisme og lagret oppsettet, men når jeg så navigerte for å sammenligne med pre-set-nivåene forsvant custom-oppsettet. Hadde også noe problemer med flaps på C172-en.
Det kan godt hende at jeg har vært uheldig med hva jeg har prøvd men synes antallet bugs har vært høyt i forhold til hvor lite jeg har prøvd.

Ellers takk for linken, men kjører det ikke via Steam. Lastet ned via Microsoft Store.

Kontrollene mine fungerer, selve enheten dukker opp inne i spillet. Men ingenting er "assignet".
Har Thrustmaster HOTAS med et par CH pedaler. ALT må settes opp manuelt. Hadde i det minste forventet at høyde-, side-, balanseror og throttle ble mappet automatisk.
Har foreløpig kun mappet opp det mest basic oppsettet, men så langt ser det ut til å fungere for det meste.
Bortsett fra ift throttelen. Den fungerer bare fra 50-100% (evt. fra 0-50%), selv om spillet registrerer hele utslaget der man kan velge "sensitivity".
SIkkert bare er jeg som velger noe feil, og har som sagt ikke sett for mye med det. :)


Men tok meg en liten tur over Oslo i går kveld (Lettet og landet fra ENKJ), og ble litt mer positivt innstilt. Selv om enkelte av de litt mer spesielle bygningene ser litt rare ut, ser landskapet så langt veldig bra ut.  Lett å finne kjente landemerker og fly VFR. Kommer nok til fly mer bare for å sjekke ut landskapet.

Lenke til kommentar

Har nå kjørt det en del til, og opplever forsatt en del bugs.

Som at instrumentpanelene er svarte, flaps-prosenten ikke endres etc. Men definitvt spillbart og morsomt.

Stort sett er autogenerering av landskapet vellyket, særlig fra litt høyde. 
Men den lager en del pussige mini-ayres rock eller tilsvarende plutselige hulli bakken.
Prekestolen er f.eks. et stort hull.. :)
Og rullebanen på den gamle flyplassen på Verøy går plutselig rett opp på en slik mini ayers rock.

Men alt i alt koser jeg meg, og tror jeg kan komme til å bruke noen timer. 
Hadde nå en fin kveldstur fra Røst til Helle (Svolvær).


Ytelsen synes jeg også fungerer bra. 
Jeg har en i5 9600K med et GTX 1080 skjermkort og får en fps på 40-50 som jeg synes er bra på en sånn type simulator. Merker ikke noe hakking. (Edit: Har installert det på en SSD. Kanskje det kan ha noe å si?)

(Har til nå kun prøvd saktegående propellfly. Muligens dette blir anderledes når hastigheten på flyet øker og terrenget må oppdateres raskere)

Venter spent på hvordan VR fungerer. Dette er helt konge i X-plane, men ytelsen er ikke maks i X-plane, og gitt den ytelsen jeg får nå må jeg nok skru ned litt for en evt. VR. (Evt. oppgradere litt, og det er fare for at det blir det siste :) )

PS:
Noen som har et fint Keyboard-map?
Holder nå på å laget et ved å bruke http://www.keyboard-layout-editor.com/ og kan nok legge ut resultatet her etterhvert, men kan nok ta litt tid.

Har ikke kommet så langt ennå:

microsoft-flight-simulator-2020-key-mappings.png

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...