Gå til innhold

Bachelor i arkeologi


SirreStrikk

Anbefalte innlegg

Er såsi ferdig utdannet og forventer å være i full jobb snart, men har alltid had en fascinasjon og beundring for arkeologi. Jeg leker litt med tanken å ta en bachelor i det faget mens jeg jobber ved siden av.

 

Så det jeg lurer på er om jeg kan være hjemmeværende mesteparten av faget og studere på egenhånd? 

Hvor mye av faget er praktisk, og hvor mye er obligatorisk? 

Er faget vanskelig? Jeg har en medisin utdannelse, men nå er jo dette noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke noe spesielt om dette, men du kan jo ta en kikk på studieplanen hos f.eks. UIO? 

https://www.uio.no/studier/program/arkeologi-konservering/studieretninger/arkeologi/oppbygging/

 

Det virker som om det er en del praktisk, f.eks. på emnet Innføring i Arkeologi er det en del obligatoriske aktiviteter:

Quote

Undervisningen strekker seg over hele semesteret og består av forelesninger, seminarer og to obligatoriske heldagsekskursjoner i begynnelsen av semesteret. Det forutsettes at du har lest pensum og forberedt deg til all undervisning.

Seminarene er obligatoriske og vi anbefaler sterkt at du møter til alle forelesninger. For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må du ha gjennomført to kvalifiseringsoppgaver og deltatt på de 4 seminarene. Ved fravær fra obligatorisk undervisning må det fremvises gyldig dokumentasjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er et par obligatoriske 2-dagers ekskursjoner til Fosen. Men utenom reiser, så er det masse å sette seg inn i og man burde bli med i et kollokvie når muligheten byr seg. Så ville ikke ha jobbet alt for mye ved siden av.

Du vet at for å jobbe som arkeolog bør du ha en mastergrad i arkeolog? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/20/2020 at 9:48 AM, BertNaked said:

Er et par obligatoriske 2-dagers ekskursjoner til Fosen. Men utenom reiser, så er det masse å sette seg inn i og man burde bli med i et kollokvie når muligheten byr seg. Så ville ikke ha jobbet alt for mye ved siden av.

Du vet at for å jobbe som arkeolog bør du ha en mastergrad i arkeolog? :)

Tenker mest å ta utdanningen for interessens skyld. Er allerede lege, så vis jeg skulle ha jobbet med arkeologi så ville jeg kanskje fokusert på medisinsk arkeologi, eller noe i kategorien vis det finnes. 

Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (På 23.8.2020 den 10.34):

Tenker mest å ta utdanningen for interessens skyld. Er allerede lege, så vis jeg skulle ha jobbet med arkeologi så ville jeg kanskje fokusert på medisinsk arkeologi, eller noe i kategorien vis det finnes. 

Hei

Jeg studerte arkeologi og jeg tror ikke det har blitt mindre obligatorisk oppmøte, eksusjoner, gruppeøvinger, presentasjoner og slike ting. Du kan jo selvsagt ta emner her og der om du ønsker, eller bare lese pensum på egen hånd. Arkeologi er et supert fag, men jeg syns fagmiljøet i Norge er ganske "dødt". Det er noe som heter forensic archaeology, men da må du til England, tror jeg. Arkeologene i Norge er ganske fokusert på gjenstandsmateriale og utgravninger som følge av utbygging. Det forskes litt mindre pga. dårlig økonomi ved institutt og landsdelsmuseer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...