Gå til innhold

Hvorfor må man ha bombrikke?


Yessmann

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skiftet bil og måtte ha meg ny bombrikke (fordi jeg glemte å fjerne brikken i bilen jeg solgte). Etter å ha registrert den nye bilen på abonnementet, men før brikken var ankommet, kunne jeg kjøre akkurat som normalt med rabatt fordi passeringen registreres med avbildning av bilskiltet.

Men da er det jeg lurer på: hvorfor trenger man i det hele tatt den brikken? Det er jo bare å registrere alle biler utfra bilskiltet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får timesrabatt om du har brikke, altså om du kjører gjennom samme stasjonen innen 1 time så betaler du bare en gang med brikke.
Med brikke så vil du få faktura fra det selskapet du er registrert hos, uansett hvor du kjører
Uten brikke så vil du få faktura fra de forskjellig selskapene

Midt-Norge (Vegamot) Gir 20% rabatt
Noen stasjoner har maks passeringer i måneden som du betaler for, kun om du har brikke

Eneste negative med brikke er at du får en grå kloss i vinduet

Regner med at TS har fjernet den gamle brikken fra abb.? (På din side)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Får timesrabatt om du har brikke, altså om du kjører gjennom samme stasjonen innen 1 time så betaler du bare en gang med brikke.
Med brikke så vil du få faktura fra det selskapet du er registrert hos, uansett hvor du kjører
Uten brikke så vil du få faktura fra de forskjellig selskapene

Midt-Norge (Vegamot) Gir 20% rabatt
Noen stasjoner har maks passeringer i måneden som du betaler for, kun om du har brikke

Eneste negative med brikke er at du får en grå kloss i vinduet

Regner med at TS har fjernet den gamle brikken fra abb.? (På din side)

Dette får du også uten brikke, så lenge du er abonnent hos AutoPass. Spørsmålet til TS er hvorfor man trenger brikke når skiltet likevel leses av. Jeg tror svaret er så enkelt at brikken er mer pålitelig enn skiltleseren, og krever derfor mindre manuell gjennomgang, som igjen koster penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret er vell så enkel som at skiltgjennkjenning er backupsystemet, og avlesing av brikken er tenkt som den primære registreringsmetoden.

Bruk av brikke heng nok rett og slett igjen frå "gamle dagar" før ein hadde automatisk skiltlesing i bomringane. I dag er nok sjølve brikka overflødig. Eg trur du kanskje må ha autpassebrikke for å få rabatt på ferjer ettersom du på ferjer må førehandsbetale eit minumumsbeløp som blir trukket frå autopasskontoen i staden for å sende faktura i etterkant. Men her er eg usikker.

I dei fleste andre tilfeller er rabatten knytt opp mot at du har abonnement der køyretøyets registreringsnummer er lagt til.
No når det er slutt på å få tilbakemelding på kva du har igjen som saldo på autpassbrikka (også på ferjer der du fortsatt må førehandsbetale) så må du uansett logge deg inn på autopass-sida innomellom for å kontrollere saldo og passeringslogg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
The Avatar skrev (På 18.8.2020 den 9.07):

Eg  trur du kanskje må ha autpassebrikke for å få rabatt på ferjer ettersom du på ferjer må førehandsbetale eit minumumsbeløp som blir trukket frå autopasskontoen i staden for å sende faktura i etterkant. Men her er eg usikker.

 

Måtte bytte brikke i sommer og var selv redd for at ferjeturen min kom til å bli dyre mens jeg ventet på ny. Men jeg hadde visst kjørt lenge med en brikke som ikke virket (uten at de hadde kontaktet meg av den grunn...) og de sa at de leser skiltene på ferja. Jeg har ikke fått noen faktura i ettertid eller blitt belastet ferjetur via bompengeselskapet jeg er "kunde" hos, så jeg regner med at det stemte.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (På 18.8.2020 den 8.29):

Jada - selvsagt. Men tok noen dager før jeg kom på det så han kjøperen fikk seg en del gratispasseringer....

De kan du nok få igjen. Jeg tok med brikken fra min bil når den ble solgt, men det kom på en del passeringer via skiltet før kjøper hadde endret, og jeg nevnte det kun for Fjellinjen, og de slettet hele fakturaen, inkludert de 2-3 passeringene som jeg selv hadde gjort. Var vel enklere for dem å slette hele når det var noen få passeringer, enn å dele opp tipper jeg.

Men mulig de stiller seg annerledes når brikken satt i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Yessmann skrev (På 17.8.2020 den 20.11):

Jeg har nettopp skiftet bil og måtte ha meg ny bombrikke (fordi jeg glemte å fjerne brikken i bilen jeg solgte). Etter å ha registrert den nye bilen på abonnementet, men før brikken var ankommet, kunne jeg kjøre akkurat som normalt med rabatt fordi passeringen registreres med avbildning av bilskiltet.

Men da er det jeg lurer på: hvorfor trenger man i det hele tatt den brikken? Det er jo bare å registrere alle biler utfra bilskiltet?

For at de som lager bombrikkene skal tjene penger? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...