Jump to content
Redaksjonen.

Fadesen med elektriske «sparkesykler» henger tett sammen med lovgivere som ikke forstår teknologi

Recommended Posts

Guest Slettet+9817234

Elsparkesyker som andre sykler hører ikke hjemme i et moderne trafikkbilde. I stor byer skal en gå eller kjøre bil (kollektivtransport Er og en oppsjon som kan debatteres).

Share this post


Link to post
4 minutes ago, JØI said:

Elsparkesyker som andre sykler hører ikke hjemme i et moderne trafikkbilde. I stor byer skal en gå eller kjøre bil (kollektivtransport Er og en oppsjon som kan debatteres).

Oppsjon? Opsjon? (men da får jeg ikke definisjonen til å stemme med konteksten)
Jeg antar du mener alternativ, men det er også litt rart, siden kollektivtransport allerede finnes og benyttes, og dermed ikke egentlig er et hypotetisk scenario som kan debatteres.

Men ok; Hvem sier at valget kun skal stå mellom å kjøre bil, eller gå, og hvorfor?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har aldri sett eller opplevd noe problem knyttet til el-sparkesykler. Har positivt inntrykk av dem. Folk flest tar hensyn. Reguleringene bør være så få og enkle som mulig. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
Atib Azzad skrev (23 minutter siden):

Oppsjon? Opsjon? (men da får jeg ikke definisjonen til å stemme med konteksten)
Jeg antar du mener alternativ, men det er også litt rart, siden kollektivtransport allerede finnes og benyttes, og dermed ikke egentlig er et hypotetisk scenario som kan debatteres.

Men ok; Hvem sier at valget kun skal stå mellom å kjøre bil, eller gå, og hvorfor?

Veiene er for biler, alt annet er i veien for effektiv avvikling av biltrafikken. Fortauene er for fotgjengere, alt annet er til en fare for fotgjengerne. Derfor. 

Share this post


Link to post
3 hours ago, Vaniman said:

Har aldri sett eller opplevd noe problem knyttet til el-sparkesykler. Har positivt inntrykk av dem. Folk flest tar hensyn. Reguleringene bør være så få og enkle som mulig. 

 

Da undres jeg på hvor du vandrer. Ikke i Trondheim eller Oslo sentrum hvertfall. Etter at disse kom har jeg til gode å ha én eneste tur til sentrum hvor jeg ikke har vært vitne til en nestenulykke. At det er så få faktiske ulykker har mer med smidigheten til andre å gjøre enn de som kjører disse syklene. Syklene har, om jeg ikke husker feil, 16-årsgrense, men foreldre lar gladelig sine 8-10-åringer dundre uten hemninger nedover gågatene. "Maks én person på av gangen" står det trykket på alle syklene, men to er nærmest norm og helt opp til fire er observert flere ganger.

For all del, mange oppfører seg. Men du skal ha solide skylapper om du ferdes i bybilder der disse er utplassert uten å oppleve uvettig kjøring.

Edited by Benny Flaggstang
  • Like 5

Share this post


Link to post

Siden disse ikke eies av de som bruker dem, parkeres de på steder ingen ville slenge fra seg sykkelen sin.

Og siden de har alarm, er det lite fristende å flytte dem, slik at man for eksempel kommer seg ut med bilen.

Hvis man er så heldig å se dem før bilen får en lang skrape midtskips.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sitat

– Litt mer moro i hverdagen, sa daværende statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) i pressemeldingen, da regjeringen skrøt av regelendringen.

Han må være norgeshistoriens svakeste samferdselsminister. På dette tidspunktet hadde allerede flere byer i USA fått akkurat de samme problemene med el-sparkesykler som vi har i Norge nå. Men sånn går det når vi har ministre som styrer på ideologi og ikke kunnskap.

  • Like 3

Share this post


Link to post
JØI skrev (4 timer siden):

Elsparkesyker som andre sykler hører ikke hjemme i et moderne trafikkbilde. I stor byer skal en gå eller kjøre bil (kollektivtransport Er og en oppsjon som kan debatteres).

Det var moderne tenkning på 60-tallet, i dag vet vi bedre. Som at samfunnet taper penger på hver kilometer som kjøres med bil og tjener penger på hver kilometer som kjøres med sykkel.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
spiff42 skrev (20 minutter siden):

Det var moderne tenkning på 60-tallet, i dag vet vi bedre. Som at samfunnet taper penger på hver kilometer som kjøres med bil og tjener penger på hver kilometer som kjøres med sykkel.

Du tenker på NYC, Pars,Toky og byer på den størrelsen. Ingen runn til at vi skal rote oss opp i sånne problemer med take på hvor få mennesker vi er i forhold til ufruktbart areal vi er i dette landet.

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
spiff42 skrev (44 minutter siden):

Han må være norgeshistoriens svakeste samferdselsminister. På dette tidspunktet hadde allerede flere byer i USA fått akkurat de samme problemene med el-sparkesykler som vi har i Norge nå. Men sånn går det når vi har ministre som styrer på ideologi og ikke kunnskap.

Solvik-Olsen frelser oss fra Vegvesenet og RødGrønne bremseklosser. Uten Solvik-Olsen hadde vi ikke hatt noe initiativ for å bli kvitt livsfarlige krøtterstier av noen stamveier. Solvik-Olsen er den desidert beste ministeren siste 40 år.

Share this post


Link to post

Det er stort sett de som ikke bor i sentrum av Oslo som klager på disse sparkesyklene. De burde faktisk ikke få en stemme i denne saken.

Jeg opplever aldri problemer med dette og folk flest tar hensyn, selv om det finnes noen få unntak. Oslo har blitt en bedre og mer fleksibel by å bo i med sparkesyklene.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Litt sv premisset for artikkelen er feil, på fortau er "fartsgrensa" tilnærma gangfart ved passering av fotgjengere. 

Største problemet med elsparkesyklane er at lovverket ikkje blir praktisert og handheva. 

Tilsvarande gjeld det med promillekjøring, på sykkel er det ikkje ei definert promillegrense, men det er ikkje lov å føre køyretøy når ein er i ein slik tilstand at ein ikkje er skikka til å køyre på ein trygg måte. Regelverket gjer det vanskeleg å bøtelegge rusa personar ettersom ein ikkje har ei promillegrense å vise til, men alle som kræsjer i fylla med promille vil beviseleg ha brutt lova og kan få bot. 

Dette er kanskje ikkje lovbrudd som må prioriterast, men det hjelp i alle fall ikkje at politiet ignorerer slike lovbrudd. 

Share this post


Link to post

De har fartssperre på rundt 25km/t. Hvor Pedersen har det fra at de går i 100 km/t vet jeg ikke... Det finnes modeller som har mye høyere maxfart, men de er da ikke lovlige i norge..

Share this post


Link to post
NAO2k skrev (8 timer siden):

Det er stort sett de som ikke bor i sentrum av Oslo som klager på disse sparkesyklene. De burde faktisk ikke få en stemme i denne saken.

Jeg opplever aldri problemer med dette og folk flest tar hensyn, selv om det finnes noen få unntak. Oslo har blitt en bedre og mer fleksibel by å bo i med sparkesyklene.

Vel, jeg bor i sentrum og ser mye uvettig sparkesykling. Har også sett uhell og ulykker.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dette er noe av det rareste jeg har lest. Jeg har kjørt elektrisk sparkesykkel i Oslo siden 2017, fulgt med på debatten og snakket med både produsenter, brukere og forhandlere. Aldri hørt noen si "ståmopeder". Det er heller ingen indikasjon om at dette er en fadese.

Jeg kjører hver dag i sentrum. Ser nesten aldri ulykker. Og der det er sykkelfelt så bruker de dette. Her ligger rett og slett ansvaret på kommunen og bygge flere sykkelfelt. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...