Gå til innhold

Fadesen med elektriske «sparkesykler» henger tett sammen med lovgivere som ikke forstår teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NAO2k skrev (14 timer siden):

Det er stort sett de som ikke bor i sentrum av Oslo som klager på disse sparkesyklene. De burde faktisk ikke få en stemme i denne saken.

Jeg opplever aldri problemer med dette og folk flest tar hensyn, selv om det finnes noen få unntak. Oslo har blitt en bedre og mer fleksibel by å bo i med sparkesyklene.

Dette er også min erfaring. Klagerne kommer fra tettsteder eller steder uten el-sparkesykler. Sannsynligvis har de fleste bare lest noe i avisa, men ikke selv opplevd problemer. Byfolk flest er nok positive til el-sparkesykkel, tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor også i sentrum, men som fotgjenger er det vanskelig å være like glad i disse sparkesyklene, det er først og fremst den overveldende tilgjengeligheten av dem (som jeg forstår er appelerende for brukerne) som er problematisk, det er sparkesykler overalt.

Jeg er heller ikke overbevist om at de er bedre enn annen kollektivtransport, det er en del utslipp knyttet til produksjon, samt at kort levetid bidrar til et ganske dårlig resultat -i et klimaperspektiv. (sammenlignet med en privatbil, kom selvsagt sparkesyklene bedre ut.)

Jeg er ikke kjempebegeistret av at by-sykkler sponses av clear channel, heller, men det driftes i alle fall i sammarbeid med kommunen, og de har folk som reparerer og vedlikeholder syklene.
Så er også syklene ryddig plassert i sine stativ, hvor de også må plasseres for å avslutte en tur.
Man kunne foreslått at sparkesyklene kunne fått lignende stativ, men det tviler jeg på at man har plass til i by-rommet, da det er så mange forskjellige aktører, og tilsynelatende uendelige mengder sparkesykler.

Jeg opplever ikke sparkesyklene som noe stort hinder i hverdagen, men tenker bare at det er et dårligere alternativ enn by-syklene -som man allerede har på plass; Med tanke på utslipp, arealeffektivitet, drifting, og folkehelse.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland skrev (5 timer siden):

Dette er noe av det rareste jeg har lest. Jeg har kjørt elektrisk sparkesykkel i Oslo siden 2017, fulgt med på debatten og snakket med både produsenter, brukere og forhandlere. Aldri hørt noen si "ståmopeder". Det er heller ingen indikasjon om at dette er en fadese.

Jeg kjører hver dag i sentrum. Ser nesten aldri ulykker. Og der det er sykkelfelt så bruker de dette. Her ligger rett og slett ansvaret på kommunen og bygge flere sykkelfelt. 

"Ståmoped" er et begrep som antigruppen mot elsparkesykler har jobbet med å få innført, og nå har de greid å etablere det i en såpass seriøs publikasjon som TU, regner vel med at det er fordi redaktør/innleggsforfatter er med i nettopp denne aksjonsgruppen, og har jo uorginslt nok også brukt de fleste av gruppens "talking points". 

Endret av grovetussen
Skrivefeil
Lenke til kommentar
17 hours ago, NAO2k said:

Det er stort sett de som ikke bor i sentrum av Oslo som klager på disse sparkesyklene. De burde faktisk ikke få en stemme i denne saken.

Ja, det er jo ikke som om de samme utleieselskapene har etablert seg i andre byer i Norge eller noe sånt ?

Kanskje noen bør dra hodet sitt ut av Oslogryta før de klager over hva folk i andre deler av landet mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er interessant er jo hvorfor redaktøren av et tidsskrift hovedsaklig myntet på ingeniører, IT-folk og andre tekniske fagfelt innehar en slik luddittisk holdning til ny teknologi, ikke ulikt motstanderne av biler og sykler hadde i begynnelsen av forrige århundre.

Når vi i 2020 ennå ikke har fått rullende fortau er det nest beste å rulle oppå de stillestående fortauene. Tid er penger, og folk må få komme seg fra A til B raskt og effektivt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, grovetussen said:

Det som er interessant er jo hvorfor redaktøren av et tidsskrift hovedsaklig myntet på ingeniører, IT-folk og andre tekniske fagfelt innehar en slik luddittisk holdning til ny teknologi, ikke ulikt motstanderne av biler og sykler hadde i begynnelsen av forrige århundre.

Når vi i 2020 ennå ikke har fått rullende fortau er det nest beste å rulle oppå de stillestående fortauene. Tid er penger, og folk må få komme seg fra A til B raskt og effektivt. 

Det er jo lett å anklage folk for å være luditter når det er et nytt produkt, men i fare for å gjenta meg selv, synes jeg ikke sparkesykkler har noe fordel over bysyklene, uavhengig av hvor nytt det ene er, og hvor gammelt det andre er.

Jeg sier ikke at det ikke kan funke, men da må man få ned utslippene, organisere dem i by-bildet, reparere dem, og selv da, vil jo sykler ha fordeler for folkehelsen, som ikke elektriske sparkesykler kan tilby.

Så er det jo også fordelaktig om deler av inntekten gikk tilbake til brukerne, men her mangler jeg empiri fra begge deler, så det kan jeg ikke sammenligne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (14 minutter siden):

Det er jo lett å anklage folk for å være luditter når det er et nytt produkt, men i fare for å gjenta meg selv, synes jeg ikke sparkesykkler har noe fordel over bysyklene, uavhengig av hvor nytt det ene er, og hvor gammelt det andre er.

Jeg sier ikke at det ikke kan funke, men da må man få ned utslippene, organisere dem i by-bildet, reparere dem, og selv da, vil jo sykler ha fordeler for folkehelsen, som ikke elektriske sparkesykler kan tilby.

Så er det jo også fordelaktig om deler av inntekten gikk tilbake til brukerne, men her mangler jeg empiri fra begge deler, så det kan jeg ikke sammenligne.

De har jo unektelig en del fordeler over bysyklene, blant annet størrelse, smidighet og mulighet for bruk for de som ikke er så førlige/spreke at de kan benytte vanlig sykkel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, grovetussen said:

De har jo unektelig en del fordeler over bysyklene, blant annet størrelse, smidighet og mulighet for bruk for de som ikke er så førlige/spreke at de kan benytte vanlig sykkel. 

Jeg går med på at de er mindre, men organiseringen av dem gjør dem mye mer 'i veien' samtidig, til tross for størrelsen, men det er helt sikkert mulig å finne en bedre måte å organisere dem på.
Men bysykler er jo allerede godt organisert (hvorfor begynne på nytt?) og størrelsen en sparkesykkel og en bysykkel utgjør i veibanen, blir i praksis, temmelig lik.
Om man er i så dårlig form at man ikke kan sykle, tror jeg det er på høy tid at man begynner.
Om du sikter til ulike handicap, tror jeg man snakker om en svært marginal gruppe, dersom man er for handicappet til å sykle, men evner å kjøre sparkesykkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir ikke helt klok på disse reglene.

Hvis jeg fjerner pedalene på min elsykkel, og får sperret den på max 20 km/t, kan jeg da montere gasshåndtak så jeg slipper å trå?

Blir jo som en elmoped.

Jeg har en lang rett sykkel/gangvei inn mot byen. Sykler i 20-25 km/t og blir stadigvekk forbikjørt av sykler, elmopeder og segway. Virker som de ligger i minst 40 km/t. Jeg har sågar sett elmoped med sete, og kurv foran, hvor sete var festet på en stang/rør festet til platen du står på.

Har hørt at hvis jeg vil ha gasshåndtak på elsykkelen, må jeg registrere den som moped, med skilt bak, og kun kjøre i veibanen.

Og hvordan er bremsene på en ståhjuling i 40 km/t.

Skjønner jo at det er ulovlig å kjøre så fort. 

Hvordan er det med el skateboard og el rulleskøyter. Kan de også kjøre i 20 km/t?

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (16 timer siden):

Vel, jeg bor i sentrum og ser mye uvettig sparkesykling. Har også sett uhell og ulykker.

Vel, jeg bor i sentrum og ser mye uvettig bilkjøring. Har også sett uhell og ulykker.

Skal vi av den grunn avskaffe bilene? Selvfølgelig ikke! 

Det at ulykker har skjedd (og kommer til å skje igjen) er ikke et veldig godt argument. All menneskelig aktivitet er såvidt jeg vet berammet med uhell. Ved alt fra turgåing, romferder, matspising, til sex skjer det tross alt ulykker ... 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Vel, jeg bor i sentrum og ser mye uvettig bilkjøring. Har også sett uhell og ulykker.

Skal vi av den grunn avskaffe bilene? Selvfølgelig ikke! 

Det at ulykker har skjedd (og kommer til å skje igjen) er ikke et veldig godt argument. All menneskelig aktivitet er såvidt jeg vet berammet med uhell. Ved alt fra turgåing, romferder, matspising, til sex skjer det tross alt ulykker ... 

Man må se det opp mot nytten og så må man ha gode regler som blir respektert.

Biltransporten gir enorme samfunnsøkonomiske gevinster. Sparkesyklene er primært lek og moro og erstatter stort sett gange.
Og der de aller fleste bilkjørere respekterer alle trafikkregler, er dette langt fra tilfellet med de som sparkesykler. Der er det heller motsatt.
Men jeg ønsker ikke å avskaffe sparkesyklene, kun sørge for at det foregår i ordnede former.

Når det er sagt finnes det allerede regler i lovverket som dekker de største problemene.
Så hadde man overholdt disse strengere ville mye vært gjort:

- Antall pasasjerer på 1 sykkel: Dekket av lovverket/forskrift
- Fyllekjøring: Dekket av lovverket/forskrift
- Kjøring i høy hastighet: Dekket av lovverket/forskrift
- Uvettig kjøring på fortau: Dekket av lovverket/forskrift
- Hensetting av kjøretøyet til hinder for andre: Dekket av lovverket/forskrift

Den største utfordringen er at lovverket og forskriftene ikke blir håndhevet. Da blir det anarki.

Kommunen bør hanke inn alle syklene som står til hinder for alle og politiet bør kjøre massive kampanjer for å få slutt på den uvettige kjøringen. Da tror jeg mye hadde vært gjort.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (7 minutter siden):

Når det er sagt finnes det allerede regler i lovverket som dekker de største problemene.
Så hadde man overholdt disse strengere ville mye vært gjort:

- Antall pasasjerer på 1 sykkel: Dekket av lovverket/forskrift
- Fyllekjøring: Dekket av lovverket/forskrift
- Kjøring i høy hastighet: Dekket av lovverket/forskrift
- Uvettig kjøring på fortau: Dekket av lovverket/forskrift
- Hensetting av kjøretøyet til hinder for andre: Dekket av lovverket/forskrift

Den største utfordringen er at lovverket og forskriftene ikke blir håndhevet. Da blir det anarki.

Kommunen bør hanke inn alle syklene som står til hinder for alle og politiet bør kjøre massive kampanjer for å få slutt på den uvettige kjøringen. Da tror jeg mye hadde vært gjort.

Heilt enig.
Fyllekøyring på elektrisk sparkesykkel har riktignok ikkje ei definert promillegrense, men ein person som kræsjer/velter i berusa tilstand vil openbart ha vært uskikka til å køyre og vil derfor kunne bøtleggast for forholdet.

Politiet kunne ha gjort meir om dei ville, men av ein eller anna grunn så har politiet ei litt merkeleg holdning der dei ikkje vil ta nokon om dei ikkje har kapasitet til å ta alle. Eg er heilt sikker på at dersom politiet greip inn av og til så ville det vært nok til at folk får med seg at det alltid er ein risiko for å få bot om ein køyrer uvettig på elsparkesykkel.

Dette med uvettig parkering burde også kunne løysast rett og slett ved at kommunen "tauer inn" feilparkerte elsparkesyklar på lik linje med dagens praksis med å taue vekk feilparkerte bilar, mopedar og containere. Eg reknar med at dei fleste utleigeselskapa då ville fått intensiv til å enten utlevere informasjon om kven som var siste leigetakar av elsparkesykkelen, eller til å sperre ute kundar som påfører utleigeselskapet store ekstrautgifter med feilparkeirng.

 

Eg meiner at situasjonen i dag kan samanliknast med forbodet mot å drikke alkohol på offentleg stad og det generelle amnestiet som stort gjer det uproblematisk å drikke øl i parken på dagtid. I dette tilfellet er eg enig i praktiseringa ettersom det er fyll som bør begrensast ikkje kos, men samtidig er eg bevist nok på problemstillinga at løysinga burde våre å endra på lova, ikkje tillate politiet å være selektive på kva lover som skal følgast opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Sparkesyklene er primært lek og moro og erstatter stort sett gange.

Stemmer ikke for min del, men stemmer kanskje for andre. Jeg har kun leid sparkesykkel der jeg ellers vurderte bil, buss og bysykkel i sentrum. Relativt korte avstander, for all del, men det var helt uaktuelt å gå. Til det var strekningene alt for lange..  

 

KalleKanin skrev (1 time siden):

Og der de aller fleste bilkjørere respekterer alle trafikkregler

Ha ha ha, nå må du roe ned da. Det er INGEN bilkjørere som respekterer ALLE trafikkregler. Absolutt ingen!
Vil du ha noen eksempler? Okay – finn den bilfører som aldri har brudt fartsgrensen en eneste gang. Så kan du innhente oversikt over de som alltid holder god avstand til kjøretøy foran (3-sekunder). Fått parkeringsbot noen gang? Det skyldes i så fall at du ikke overhold parkeringsreglene på stedet. Sammen med for høy fart, tror jeg det syndes mest med manglende visning av hvor man skal. Vi evner ikke å bruke blinklys!

Til slutt kan vi jo nevnte at knapt 5% av oss klarer å kjøre korrekt igjennom en rundkjøring …

SÅ nei, det er ikke slik at bilister overholder alle trafikkregler. Men bilister er stort sett flinke til å respektere lyskryss, det skal de ha! Og det er jeg glad for. Syklister (både med og uten motor, samt sparkesykler) er mindre flinke til å overholde lyskryss. Det sykles ofte på rødt lys. Med tanke på hvor mange regler jeg selv bryter som bilist, synes jeg egentlig det er helt innafor at syklistene også noen ganger «tar en spansk en». Sålenge de har sjekket at det er trygt, vurdert risiko, etc. (Så lenge man ikke er til hinder for annen trafikk, er det nemlig trygt å sykle på rødt lys – selv om det kanskje ikke er juridisk sett lov.)

Alle trafikanter bryter regler! Ha litt selvinnsikt, a!

KalleKanin skrev (1 time siden):

Men jeg ønsker ikke å avskaffe sparkesyklene, kun sørge for at det foregår i ordnede former.

Her er jeg helt enig!

For eksempel liker ikke jeg heller at det sykles i høy fart der det ferdes mange fotgjengere. I sentrum mener jeg flere sykkelveier må lages – om det så må skje på bekostning av bilveier. 

Feilaktig hensetting av sparkesykler er i følge media et gedigent problem (har selv kun sett det et par ganger, riktignok). Kanskje burde det være enklere å rapportere inn feilaktig parkering? Det er jo ganske sannsynlig at parkeringen er fra siste leietager – så hva om jeg kunne scanne en strekkode, ta bilde av sparkesykkelen og rapportere inn til manuell behandling og evnt. gebyr for leier?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...