Gå til innhold

Vurderer å sykkelpendle til jobb, trenger input fra erfarne sykkelpendlere


henrikwl

Anbefalte innlegg

Så, på grunn av denne pandemien vi står oppe i så vil arbeidsgiver at man ikke tar kollektivtrafikk til og fra jobb. Det er selvsagt greit.

Jeg ser dermed på det som forhåpentligvis det dyttet som skal til for at jeg endelig skal få ræva i (sykkel)gir og få kommet i gang med sykkelpendling.

I følge Google Maps så blir pendlerruta ca. 1 mil lang og vil ta ca. en halvtime å sykle, med høydesvingninger på rundt 80m noenlunde jevnt fordelt. Er dette mye eller lite? ? Jeg er i relativt grei form til kontorrotte å være, men noe kondisbeist er jeg ikke. Tanken var å ikke ha elsykkel, for å gjøre dette til en slags "holde seg i form" greie også, men hvis det allerede nå er på det rene at dette er drøye greier så må jeg jo vurdere en elsykkel.

Så kan man jo alltids si at det jo bare er å prøve, men jeg tenkte nå å høre her om erfaringer på forhånd. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det sånn. Jeg har 7 km med kupert terreng til jobb, og å sykle dit er absolutt ikke noe problem. Og jeg er ikke akkurat i god form ... tynn ja, men kondis som en død kråke. Jeg bruker en halvtimes tid på turen, men da tar jeg det ganske rolig også. Gidder ikke komme frem andpusten og jævlig. :wee: Om turen hadde vært 3 km lenger så regner jeg med det også hadde gått helt fint. 

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Men ta med en vannflaske, det kan komme godt med for en utrent sjel. Snakker av erfaring her. ?

Lenke til kommentar

Jeg sykler 10km hver vei til og fra jobb selv. Byttet akkurat til elsykkel da bakkene hjem (1,5km lang stigning) tok ofte knekken på hofta mi (endte som regel med hekseskudd). Uansett. Er du en som liker å gi på, så vil du bli svett. 

Selv med elsykkel, så får jeg grei workout, siden elsykkel bare gir assistanse opp til 25km/t og jeg liker å sykle fortere enn det.

Nå har jeg dusj på jobben, så da er det greit å bare kunne hive seg på sykkelen og dusje der.

Uansett: dersom du ikke ønsker å kjøpe elsykkel, så ville jeg gått for en hybridsykkel med smale dekk og lav totalvekt. Da blir det lettere å sykle, du kommer fortere frem og blir mindre svett kontra tung off roader. 

Når det er sagt, så skal det godt gjøres å sykle såpass rolig at man ikke blir småsvett på vei til jobb etter 10km. Spesielt om det er litt kupert. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Burde ikke arbeidsgiver betale for sykkel dersom de ikke vil at du skal bruke kollektivt? ? 

Tja, det kunne man jo alltids prøvd å krangle seg til. ? Men jeg tenker nå litt sånn solidaritet i forbindelse med pandemien, pluss at dette her er en ting som uansett er en god idé å gjøre sånn for min egen del så jeg tror jeg lar akkurat den ligge.

Takk for øvrig for input fra alle sammen. Jeg vet at jeg fremstår en smule nevrotisk her, men jeg tenkte nå å høste bittelitt erfaringer fra andre før jeg investerer – litt kjipt å handle inn masse utstyr og så viser det seg at det ikke er holdbart. ?

Jeg må også få spadd fram en eller annen måte å få hatt sykkelen under tak på, så det blir uansett en alvorlig opprydning på boden ut av dette.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 minutter siden):

Tja, det kunne man jo alltids prøvd å krangle seg til. ? Men jeg tenker nå litt sånn solidaritet i forbindelse med pandemien, pluss at dette her er en ting som uansett er en god idé å gjøre sånn for min egen del så jeg tror jeg lar akkurat den ligge.

Hehe joda, men når man må ut med flere tusen, i tillegg til at man "kaster bort" en god del tid pr dag, så burde de jo ha sponset litt ?

Handlet meg en slik til jobb-pendling, men kan jo se ut som det blir hjemmekontor ut året så vi får se hvordan ting blir fremover.

TWIZY – elbil for den urbane! | Renault Norge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...