Gå til innhold

Lisensen for Android-oppdateringer til eldre Huawei-mobiler har utløpt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  

3 hours ago, Merko said:

Oida. Det var jo en litt kjip nyhet for Huawei-eheter. En ting at man kanskje ikke får Android 10 / 11 offisielt via Huawei, men sikkerhetsoppdateringer i tillegg.. Trodde disse avtalene gjaldt "livet ut" på enhetene.

 

De pleier å stoppe etter to-tre år, med mindre du har en Pixel. Jeg har en Moto G5 Plus som ble offisielt lansert i mars 2017. Der er Android patch level februar 2019. Føles litt uggent både å gå rundt med en upatchet telefon og å måtte kassere en helt kurant telefon bare fordi leverandøren ikke gidder lage patcher.

Endret av OlaML
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Merko said:

Oida. Det var jo en litt kjip nyhet for Huawei-eheter. En ting at man kanskje ikke får Android 10 / 11 offisielt via Huawei, men sikkerhetsoppdateringer i tillegg.. Trodde disse avtalene gjaldt "livet ut" på enhetene.

Ja veldig kjipt - håper Huwaei finner en vei rundt dette og går for oppdateringer via open source Android. Da kan Huawei fortsatt sende OTA updates. 

Mtp oppdateringer til Android 10 så har Huawei stått på hardt det siste halvåret og selv mate 10 pro har nå fått OTA update til Android 10. Så der har Huawei vært flinke, de har støttet flere år gamle modeller med siste versjon av Android og det er det få andre som gjør. 

Det værste er vel egentlig om SafetyNetAttestation failer fremover. Da vil jo ikke BankID fungere, heller ikke Vipps etc. Og det blir jo faktisk et problem. For mtp oppdateringer og fortsatt kjapp og responsive mobiler selv om de er blitt noen år så vil jo mobilene virke fint et år eller to til - sålenge brukerne også kan bruke kritiske tjenester. Den bruk&kast modellen er jo ikke bærekraftig, tidligere ble det ofte customROM om det var slutt på updates eller ting begynte å kjøre sakte eller mobilen ble mindre responsiv. Nå er jo ikke det heller egentlig særlig attraktivt mtp nettbank, vipps, BankID og disse ofte oppdager om mobilen er roota selv om alt virket, også blir man uten disse tjenestene i dager eller uker mens man leter etter veier rundt. For det finnes jo stort sett løsninger men det blir en kamp mot klokka og det er slitsomt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, OlaML said:

  

 

De pleier å stoppe etter to-tre år, med mindre du har en Pixel. Jeg har en Moto G5 Plus som ble offisielt lansert i mars 2017. Der er Android patch level februar 2019. Føles litt uggent både å gå rundt med en upatchet telefon og å måtte kassere en helt kurant telefon bare fordi leverandøren ikke gidder lage patcher.

 Tror Mate 10 Pro er 3 år nå, og den har fått siste OTA update nå i sommer. Og kanskje ville de også kjøprt update til Android 11 neste sommer om de nå ikke var blitt banna av Trump'n. 

Lenke til kommentar
molna skrev (3 timer siden):

Tja... nå har min Samsung mast om å oppdatere seg til nyere Android i over ett år, men jeg ser ingen grunn til det siden mobilen funker som den skal og blir sikkert bare tregere med oppdatering. Tviler på at noen Huawei-eiere vil savne slike oppdateringer heller.

Men da går man jo også rundt med en telefon som ikke er sikkerhetsoppdatert... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, molna said:

Tja... nå har min Samsung mast om å oppdatere seg til nyere Android i over ett år, men jeg ser ingen grunn til det siden mobilen funker som den skal og blir sikkert bare tregere med oppdatering. Tviler på at noen Huawei-eiere vil savne slike oppdateringer heller.

 

Ofte blir faktisk mobilen raskere med nytt os, føles slik i det minste. Og til tross for at batteriet brytes ned "dag for dag" så blir jo strømstyring feks en av fordelene en får med å oppdatere til ny Android versjon slik at det nesten blir samme batteritid som før. Men det er jo frit valg, i mange land er feks Windows XP fortsatt en stor greie. Det virker jo, det bare virker litt dårligere og gir større risiko. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...