Gå til innhold

NAV arbeidstrening


Gjest 77476...6c3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uskker på om det er det samme, men jeg hadde praksisplass via NAV for en god del år tilbake.

Da søker du på den jobben du vil ha, så jobber du basically gratis der, mens du får betalt av NAV. Det er litt win win, da du fort kan få innpass i stedet du har søkt jobb, slik at du får fast ansettelse der senere. Men vær litt obs på utnyttelse.

Dersom det er det samme som arbeidstrening, så kan du i utgangspunktet jobbe hvor som helst, så lenge arbeidsgiver vil gå med på det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Arbeidstrening vil si jobb gratis for en bedrift, også får du lykke til og hadebra etter endt periode. 

Det er vel ofte helt opp til hvilken innsats du legger i det selv også da.

For min egen del gjorde jeg meg slik at de var "avhengig" av meg, først og fremst gjøre en god jobb, slik at jeg var selvstendig på jobben, så når sommerferien kom og alle fikk sine ferieønsker, så måtte de nesten bare ansette meg, da jeg hadde egne skift. Ellers hadde det blitt kaotisk om jeg bare gikk på dagen. :D Så man må jo gjerne tenke litt fremover også. men for all del, mange som ser etter gratis arbeidskraft i X uker/måneder, så man må passe på litt selv også ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Arbeidstrening er vel dagpenger uten ansettelse mens du jobber "gratis" for bedriften.

Lønnstilskudd er ordinær ansettelse hvor det mellom nav og bedrift gjøres en avtale for at bedriften får tilbakeført en skjønnsmessig % av det de betaler deg i lønn. Varigheten avtales.

Begge deler kan være hva som helst så lenge bedriften er villig til å ta deg.

Lenke til kommentar
Gjest 77476...6c3 skrev (På 16.8.2020 den 19.35):

Noen som har erfaring? Kan man spørre om å få trening i hva som helst? 

Anonymous poster hash: 77476...6c3

Andre har forklart greit kva arbeidstrening er.

Du kan heilt fint søke sjølv eller få hjelp av NAV til å prøve å finne jobb til deg som kva som helst, men du må være kvalifisert til å få jobben.
Hensikta med arbeidstreninga er at bedrifta kan få prøve deg som arbeidstaker utan at det verken er ei langvarig forpliktelse eller utgjer ein kostnad. Dette vil ofte være ein fin måte å få foten innafor yrkeslivet igjen dersom du har vært lenge utan jobb og har behov for å kunne vise kva du er god for igjen. Dersom du gjer ein god jobb vil du enten få tilbud om tilsetting hos bedrifta om dei ser at du fungerer godt i jobben, eller så vil du få ein fersk (og helst god) arbeidsattest med referanser som du kan bruke til å sikre deg den neste jobben du søker på.

Som andre også har nemnt så er det nok enkelte bedrifter som unytter ordninga til å få gratis arbeidskraft utan at dei gir så mykje tilbake, men personleg så meiner eg at det ikkje speler så stor rolle for deg som arbeidstaker. Det å få ein god attest og referanse vil være meir verdt for deg i det lange løp enn eit jobbtilbud. På eit eller anna tidspunkt vil nok jobben ta slutt, og er du uheldig så skiller du lag med arbeidsplassen på dårlig grunnlag slik at du går derifrå utan å ha ein referanse som kan gå god for deg ved neste jobb. Då er du plutseleg tilbake der du er no og kan ha behov for at NAV ordner arbeidstrening til deg igjen fordi du ikkje har gode referansar å vise til når du skal søke jobb.
Avslutter du arbeidsforholdet etter arbeidstreninga så er det større sannsynlegheit for at du forlater arbeidsplassen på godfot med arbeidsgjevaren slik at du har større sjangs til å få deg ein ny jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med arbeidstrening i de bedriftene jeg har jobbet i er bra. De som har kommet inn og gitt innsats har fått jobb videre. De som ikke har gitt noen innsats fikk naturligvis ikke. Min erfaring er innenfor ingeniør bransjen og sist det ble sagt opp så mange ved oljekrisen. Da hadde vi en del innom og det fungerte som sagt bra for de som ga innsats. 

Så ikke hør på de "du er gratis arbeid og hadebra etterpå" folkene, de har enten vært svert uheldige eller har de ikke gjort innsatsen sin..

 

Lykke til, håper det ordner seg!

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidstrening i regi av Nav er det moderne slaveri. Forskningen viser at svært få får jobb av dette. Man beholder sin ytelse eller får tiltakspenger. Det er fortsatt luselønn. Vært igjennom dette og følte meg som annenrangsansatt. Det sagt så visste heller ikke bedriften hva de skulle bruke meg til og hvem vil ikke ha gratis arbeidskraft en periode? 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å jobbe "gratis" er forsåvidt greit. Erfaring er jo veldig viktig å vise til når man søker ny jobb.

Jeg begynte selv denne stillinger som "arbeidstrening". Det bekymtingsverdige med arbeidstrening er hvor negativt ladet ordet er. Ofte vil man ikke bruke ordet arbeidstrening som jobbsøker fordi veldig mange assosierer det med at du er idiot

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (19 timer siden):

Å jobbe "gratis" er forsåvidt greit. Erfaring er jo veldig viktig å vise til når man søker ny jobb.

Jeg begynte selv denne stillinger som "arbeidstrening". Det bekymtingsverdige med arbeidstrening er hvor negativt ladet ordet er. Ofte vil man ikke bruke ordet arbeidstrening som jobbsøker fordi veldig mange assosierer det med at du er idiot

Nei det er ikke greit med mindre det ikke er frivillig arbeid som jeg forsåvidt gjør mye av for å få festivalpass etc. Å jobbe lenger periode gratis er noe helt annet . Om bedriften har behov bør de kunne lønne folk. Hvis ikke bør de la være. Hele arbeidstreningsordningen er en gedigen fornærmelse mot folk som kanskje har bachelor eller master . Det er mange bedrifter som utnytter dette grovt. Folk blir løpende rundt i årevis på ulike tiltak uten at dette får noen som helst konsekvens for bedriftene som utnytter dette systemet 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Nei det er ikke greit med mindre det ikke er frivillig arbeid som jeg forsåvidt gjør mye av for å få festivalpass etc. Å jobbe lenger periode gratis er noe helt annet . Om bedriften har behov bør de kunne lønne folk. Hvis ikke bør de la være. Hele arbeidstreningsordningen er en gedigen fornærmelse mot folk som kanskje har bachelor eller master . Det er mange bedrifter som utnytter dette grovt. Folk blir løpende rundt i årevis på ulike tiltak uten at dette får noen som helst konsekvens for bedriftene som utnytter dette systemet 

Jeg er enig i at det er en fornærmelse med tanke på navnet på ordningen. Og det er for vag beskrivelse på hvem som skal delta på ordningen. Kvalifisert personell skulle gått under lønnstilskudd.

Men slik jeg forstår TS er det nettopp trening hanner ute etter. Jobb er mye bedre opplæring enn skole og iallefall når du slipper å betale for det.

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke greit med mindre det ikke er frivillig arbeid som jeg forsåvidt gjør mye av for å få festivalpass etc. Å jobbe lenger periode gratis er noe helt annet . Om bedriften har behov bør de kunne lønne folk. Hvis ikke bør de la være. Hele arbeidstreningsordningen er en gedigen fornærmelse mot folk som kanskje har bachelor eller master . Det er mange bedrifter som utnytter dette grovt. Folk blir løpende rundt i årevis på ulike tiltak uten at dette får noen som helst konsekvens for bedriftene som utnytter dette systemet 

Hensikta med ordninga er at personar som har komt skeivt ut skal få ein sjangs til å kome seg i arbeid igjen. 

Særleg gjeld dette personar som har stått lenge utanfor arbeidslivet, har ein historikk med høgt fråvær på grunn av fysisk eller psykisk sjukdom, og liknande. Har du fyrst komt i den situasjonen så er det håplaust å få jobb fordi ingen vil tilsette ein person som kanskje ikkje er i stamd til å gjere jobben og som i tillegg kan være vanskeleg å bli kvitt. 

Arbeidstreninga er eit forsøk på å få folk tilbake i arbeid i staden for at dei skal forbli arbeidslause resten av livet. 

Og det er ikkje snakk om å jobbe gratis, den som er under arbeidstrening får like mykje frå NAV, det er berre at dei i tillegg får eit aktivitetstilbud anna enn jobbsøkarkurs. 

Det er ein fare for at enkelte bedrifter misbruker ordninga, men det kan være aktuelt med arbeidstrening også for arbeidstakarar med mastergrad. Utan ordninga vil mange aldri få seg jobb fordi dei ikkje klarer å finne ein arbeidsgiver som er villig til å ta risikoen og kostnaden ved å tilsette ein arbeidstakar med ein rufsete CV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 5b53f...6f1

Arbeidstrening fungerte bra for meg også. Jeg var uheldig og kunne ikke fortsette hos den arbeidsgiveren, men referansen ga meg en fighting chance i arbeidsmarkedet, og nå har jeg vært fast ansatt systemutvikler i fire år etterpå. 9/10 fra meg!

Anonymous poster hash: 5b53f...6f1

Lenke til kommentar

Det er hva det beskriver. Arbeids-trening-. Det egentlige ordet er tvangsindtokrinering. Nekter du, så havner du på gata.

Demokrati er tvangsarbeid under illusjon av frihet.

Hadde man enda fått lov til å bestemme litt selv, litt tilrettelegging, en litt lett overgang, så hadde det vært greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 21.8.2020 den 4.48):

Det er hva det beskriver. Arbeids-trening-. Det egentlige ordet er tvangsindtokrinering. Nekter du, så havner du på gata.

Demokrati er tvangsarbeid under illusjon av frihet.

Hadde man enda fått lov til å bestemme litt selv, litt tilrettelegging, en litt lett overgang, så hadde det vært greit.

Tanken er vell at om du er kommet så langt u systemt til nav så gjør du hva du må og komme deg ut , synes det er helt rett at brukeren ikke skal ha et valg om de vill eller ikke , får du penger fra staten så bestemer de hva du bruker tide på , liker du det ikke står du fritt til og ikke få penger fra staten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...