Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stille «paragraf 12» som forbehold ved bud?


Gjest 0843d...769

Anbefalte innlegg

Gjest 0843d...769

Hei.

Kan man som budgiver stille forbehold om garanti ihht bustadsoppføringslova § 12, når denne garantien i utgangspunktet ikke lenger er gyldig fordi det er gått 6 mnd etter ferdigstillelse? 

Anonymous poster hash: 0843d...769

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En garanti som opphører å gjelde seks måneder etter ferdigstillelse er ikke lovlig etter buopfl. § 12, ettersom tredje ledd stiller krav om at garantien skal gjelde frem til fem år etter overtakelse. 

Du kan stille krav til selger om slik garanti, også som forbehold i bud, eller tilsvarende prisavslag. Selger har akseptert garantien, og er derfor nærmest å bære kostnader ved at du som kjøper ikke kan påberope deg den garantien loven gir deg krav på. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 time siden):

En garanti som opphører å gjelde seks måneder etter ferdigstillelse er ikke lovlig etter buopfl. § 12, ettersom tredje ledd stiller krav om at garantien skal gjelde frem til fem år etter overtakelse. 

Du kan stille krav til selger om slik garanti, også som forbehold i bud, eller tilsvarende prisavslag. Selger har akseptert garantien, og er derfor nærmest å bære kostnader ved at du som kjøper ikke kan påberope deg den garantien loven gir deg krav på. 

Megler forsøkte å forklare meg det, men jeg ble ikke helt klok. Det er visst sånn at dersom boligen er kjøpt 6 måneder etter ferdigstillelse, og entreprenøren går konkurs, har man ikke noe sted å hente det garantien skal dekke.

Dersom boligen er kjøpt innen 6 mnd, stilles det visstnok en garanti gjennom et forsikringsselskap som tar over garantien dersom entreprenøren skulle gå konkurs.

Står noe om det her, https://www.nef.no/fagstoff/lovvedtak-krav-garanti-salg-nyoppfort-bolig-avhendingslova/  -- men det blir litt gresk for en lekmann som meg selv.

"Det er kun i de tilfelle entreprenøren ferdigstiller boligen og deretter vente med å selge boligen til det har gått minimum 6 måneder, han kan unnlate å stille entreprenørgaranti."

Entreprenør kan altså unnlate å stille, men dersom jeg ønsker å ha garanti på lik linje som om boligen skulle vært oppført i går, kan jeg da ha dette som et forbehold i budet? Og dersom selger aksepterer budet, er han da rettslig pliktet til å gi meg denne garantien? Eller blir dette en falsk trygghet for meg selv?

Endret av Henrik.H
Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt en bolig under oppføring (mens den bygges), så skal det stilles garanti fra entreprenør/selger etter buopfl. § 12. Denne garantien dekker entreprenørs/selgers ansvar for gjennomføringen av avtalen. 

Hvis du har kjøpt en ferdigbygget bolig, og det er mindre enn seks måneder siden boligen ble ferdigstilt, plikter selger å sørge for at garanti etter buopfl. § 12 blir stilt. Kjøper man etter dette plikter ikke selger å stille noen garanti (men det kan ha vært stilt garanti fra entreprenøren hvis selger ikke er entreprenøren, og denne er da gyldig også overfor kjøper). 

Hvis du har kjøpt en ferdigbygget bolig mer enn seks måneder etter at den ble ferdig, så er som regel selger ikke forpliktet til å stille noen garanti for at han kan ivareta sine forpliktelser etter reglene om mangler i avhendingslova. Mange selgere gjør noe lignende likevel i form av at de tegner eierskifteforsikring. 

"Ferdig" betyr i denne sammenheng at selve boligen er ferdig og innflyttingsklar, men fellesarealer mv. trenger ikke være det. 

Hvis det er gått mer enn seks måneder siden ferdigstillelse må du altså enten ta forbehold om garanti, eller kreve at selger tegner eierskifteforsikring, eller by med det i bakhodet når du vurderer hvor mye du er villig til å by. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...