Gå til innhold

Denne børsten tar elektrisk tannpuss til et nytt nivå


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hundre kroner per børstehode er jo helt vanvittig for en dingsboms som ikke er stort mer avansert enn en legokloss.

Sånn sett er jo den høye prisen på tannbørsten bare en brøkdel av regnestykket. Det er jo anbefalt å bytte børstehode en gang per måned. Forretningsmodellen ligner jo litt den som skriverprodusentene har. Null eller negativ margin på selve skriveren, vanvittige priser på toner/blekk, og patenterte/varemerkede koblinger mellom mellom toner/blekk og skriveren slik at de får monopol på ettersalg til skriveren. Tannbørster har tilsvarende patenterte og varemerkebeskyttede koblinger mellom børstehoder og tannbørste. Det er synd at disse pengene går ut av landet. Tannbørster er jo ikke akkurat rakettforskning så vi har sikkert kompetanse nok i massevis til å ha en norsk tannbørsteprodusent. Ja, jeg er litt i selvforsynings-modus for tida i forbindelse med pandemien.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hundre kroner per børstehode er jo helt vanvittig for en dingsboms som ikke er stort mer avansert enn en legokloss.

De tar naturligvis det markedet kan betale. Vi lever (fremdeles) i et fritt land, du behøver ikke kjøpe verken Oral-B eller blekkskrivere med dyre patroner.

 

Simen1 skrev (1 time siden):

Det er synd at disse pengene går ut av landet. 

Du får slå deg sammen med Lundteigen som ville at vi skulle begynne å produsere kjøleskap her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Per Magus said:

De tar naturligvis det markedet kan betale. Vi lever (fremdeles) i et fritt land, du behøver ikke kjøpe verken Oral-B eller blekkskrivere med dyre patroner.

 

Du får slå deg sammen med Lundteigen som ville at vi skulle begynne å produsere kjøleskap her i Norge.

Her er jeg faktisk enig med Simen1

Norge produsere ikke så alt for mye ferdigprodukter selv om kjøleskap var muligens i det drøyeste laget

koster en del i Transport

Det går mye på råvarer og halvfabrikat i Norge.

Elektriske tannbørster er ikke så avanserte greier

Med automatasjon så burde det ikke bli så dyrt i produksjon heller og man kan frakte ganske mange Tannbørster før det blir dyrt i transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (20 timer siden):

Du får slå deg sammen med Lundteigen som ville at vi skulle begynne å produsere kjøleskap her i Norge.

Jeg har ingenting til overs for Lundteigen eller hans politikk, men det er en annen sak. Vennligst ikke sett meg i bås med han - det blir det bare bråk av.

Det sagt, så er tannbørster til 3000 kr og børstehoder til 100 kr å regne som et rent økonomisk sluk i den norske import/eksport-balansen. Det er som sagt ikke rakettforskning i produsere tannbørster og ei heller spesielt krevende i form av folketall, naturressurser eller noe sånt. Det er et opplagt område vi med små ressurser kunne tettet et lite eksport-hull og holdt de pengene innenlands.

Det finnes flere områder også, kanskje ikke akkurat kjøleskap selv om vi har produset komfyrer her i landet fram til 2007 (Grepa).

Lenke til kommentar

I disse beviste tider kan vi f.eks markedsføre tannbørstene med full sporbarhet på alt av innsatsmiddler, som vi allerede har koll på fra olja. Egen merkeordining med QR kode som tar deg til webside med sporingsinformasjon og sertifikater fra 3d part på etisk og miljøvennlig produksjon av alle råvarer og deler. Blokkjedebasert sporingslogg og linking for tuklesikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Knut Erik_370616 skrev (På 16.8.2020 den 10.54):

Hvor lenge holder en børste, min er faring fra tidligere modeller er at levetiden på de er relativt kort. Så det blir noen tusen i børster også i løpet av den 5- års perioden....

Jeg har en merkelig erfaring på hvor lenge børster holder, riktignok børster på vanlig tannbørste.

Men saken er at jeg har to barn med et års mellomrom. Da de var små og vi måtte pusse tennene dems for dem, la jeg merke til at datter (eldst) slet tannbørster 3-5 ganger så fort som sønn. Jeg forstår det ikke til den dag i dag. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at vi gjorde jobben på samme måte, like hardt,  like lenge og like ofte. 

Min konklusjon er at det er forskjell på tenner og hvor fort de sliter børster. Det er fremdeles slik at datter (Nå 16 år) sliter fortere enn alle oss andre. (Men nå kan jo pussemåte komme inn som forklaring.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...