Gå til innhold

Senke hastighet på PCIe?


Ratleto

Anbefalte innlegg

Er det noen måte, enten i BIOS, eller med software i Windows 10, mulig å senke hastigheten til PCIe port 0?

ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (LGA1151) hovedkort, med AMIBIOS fra 2017.

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har slitt med grafikkortet siden jeg kjøpte PCen i 2017. Dvs, jeg trodde det var grafikkortet, et Nvidia MSI 1060 3GB. Testet med et Nvidia 560, og da hadde jeg ikke en eneste krasj. Fikk meg et nytt grafikkort, Nvidia Asus1650 Super, og nå er problemene tilbake.

Spill krasjer med jevne mellomrom. Kan overhodet ikke bruke GPUen i Adobe-programmer uten at det krasjer innen et par minutter.

Men jeg hadde altså ingen av disse problemene når jeg brukte 560-kortet!

Så da testet jeg 1650S i PCIe port 1 (altså port nr 2). Denne er bare 4x. Ingen krasj, og jeg kunne bruke GPUen i Adobe-programmer.

Min konklusjon er da at det er noe galt med PCIe port 0. Men siden 560-kortet fungerte, at det antakelig bare er problem på 16x, siden jeg mener å ha lest meg til at 560-kortet ikke bruker 8x engang, da det rett og slett ikke er kjappere.

Så igjen, er det noen måte å senke hastigheten på PCIe port 0, til 8x eller 4x?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke x4 i den porten du fikk det til å virke. Jeg var innom manualen men fant ikke noe måte å velge mellom x16/x8/x4 så da er det vel x16 i ene porten eller x4 i andre porten som er mulig, om du ikke bruker en slik extender for x8 eller x4.

PCIe 3.0 x4 tror jeg gir 96% av ytelsen for et GTX1650 Super kort (dette tallet er hentet fra en test av et annet kort og er derfor usikkert).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

...

 

Muligheten til å tvinge porter til gitt pcie-hastighet er helt standard, og mye mer fornuftig enn å blokkere pinner eller bruke extender. Rart det ikke har blitt nevnt enda...

Forsåvidt er også extender en ypperlig måte å forverre slike problemer på, samtidig som det ikke gjør noe med "hovedproblemet" som man står ovenfor her - at pcie3 sender mer i hver eneste lane.

Det er *ikke* standard å kunne velge mindre enn x16, men man kan vanligvis velge mellom gen1/gen2/gen3, framfor auto.

Side 3-25 i instruksjonsboken. "PCIEx16_1 Link Speed"

Ingen vits i å tvinge gen1, men å tvinge gen2 kan løse stabilitetsproblemer.

Lenke til kommentar

Har en mulighet til å justere i software er det klart å foretrekke, ellers kan faktisk en extender løse problemet i.o.m at signaleringen er så robust. De fleste klarer seg greit med gen2 og du sitter i praksis igjen med 8x av gen3 hastighetsmessig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk til alle for svarene!

Det er litt forvirrende når manualen sier port 0, og BIOS sier port 1.

Jeg har testet det Jann-Ove skriver om, men så kom jeg på at jeg bare har testet det med det gamle 1060-kortet. Så før jeg gjør noe mer, så skal jeg teste det med 1650-kortet som står i nå. Jeg har satt det til Gen2, også skal jeg rapportere tilbake om hvordan det går.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (På 15.8.2020 den 17.33):

ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (LGA1151) hovedkort, med AMIBIOS fra 2017.

Kontrollspørsmål: Går ut fra at du har oppdatert hovedkortet med nyeste FW (BIOS) og ikke kjører på (original) FW fra 2017? Hvilken versjon og Build av Windows 10 bruker du? Har du sjekket at nyeste versjon av ALLE drivere (inkl Chipset)  er installert, ikke bare for skjermkortet?

Prøvd å endre eks. hastigheten eller timing på RAM, voltstyrke (forsiktig!) etc.?

Ratleto skrev (På 15.8.2020 den 17.33):

Spill krasjer med jevne mellomrom. Kan overhodet ikke bruke GPUen i Adobe-programmer uten at det krasjer innen et par minutter.

Blåskjerm? Frys/heng? Sjekket Eventlogger, eventuelt Memory Dump? Og er maskinen ‘frisk’ ellers? Ingen spesielle meldinger (Errors, Warnings) ellers som stikker seg ut i Eventloggene?

Reliability Monitor, noe som stikker seg ut, ut over krasjene? (Control Panel > System and Security > Security and Maintenance. Here click on “Maintenance” and select “View reliability history” from below.)

DXDIAG eller alternativer, ikke noe som viser feil?

Har du brukt samme installasjon av Windows hele veien? Ingen reinstallasjon fra scratch?

 

Lenke til kommentar

Takk for mange forslag, NoBo!

Jeg husker ikke lenger alt jeg har prøvd og oppgradert og sånn, men det skal sjekkes.

Men en ting kan jeg i alle fall svare på. Når maskinen har krasjet, så har det stort sett vært rett til restart. Ikke BSOD eller noenting. Bare restart av hele maskinen. Men, 3-4 ganger, med 1060-kortet, så opplevde jeg at Windows og lyd fortsatt fungerte etter at skjermen gikk i svart. Dette vet jeg fordi jeg fortsatt kunne snakke med de jeg spilte sammen med. Men dette var altså bare 3-4 ggr, at skjermkortet (?) krasjet på denne måten.

Jeg har lett MASSE i loggene for å se om jeg kunne fine noe, men siden maskinen restarter direkte, så har jeg ikke funnet noe som helst ang problemene. Men jeg skal kikke i "reliability history".

Jeg har forresten testet en del med FurMark for å se om jeg klarer å fremprovosere krasjen, men det fungerer som det skal. Det er kun i spill (helt tilfeldig, virker det som), og et noen minutter i Adobe programmer med GPU akks. som gir krasj.

Lenke til kommentar

Tidligere i kveld oppdaterte jeg Nvidia-driverne. Også trodde jeg at jeg hadde oppdatert til Win10 2004, men det hadde visst ikke gått gjennom likevel.

I alle fall. Fikk BSOD for første gang.

 0x0000003b (0x00000000c0000005, 0xfffff8011b2abfb6, 0xffffca81e0f3c930, 0x0000000000000000)

Om det er dette jeg har slitt med, vet jeg ikke, men det er nå en start. Klarer å finne ut av feilkoden selv, også får jeg ser hva jeg gjør.

Har endelig fiber igjen, så nå kan jeg reinstallere Win10 uten altfor mye styr om det trengs.

Lenke til kommentar

Det ‘positive’ nå er at du får BSOD og ikke bare restart av maskinen, da har du noe å feilsøke på.

Får du noe mer info om dine BSODs fra ‘Reliability Monitor’?

For å lese Memory Dumps kan du bruke tredjeparts verktøy eller Microsoft sin egen Debugger. Se eks. denne artikkelen for info om forslag til tredjeparts verktøy* samt Microsoft sitt eget.


Prøv eventuelt forslagene som står i MIcrosoft sin ‘Troubleshoot Blue Screen Errors‘ -guide. Denne artikkelen viser hvordan gjøre så Windows lager en såkalt Memory Dump File


*Husk på å ha på antivirus når du laster ned SW fra det Sorte Hullet (Internett) ?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...