Jump to content
Mathias Klingenberg

100 mil med Peugeot e-2008: Med denne kan familien trygt dra på langtur

Recommended Posts

Kommentar fjernet pga fikset. :thumbup:

Sitat

Vi brukte 26 minutter på å lade fra åtte til 70 prosent.

8-70% på 26 minutter er absolutt akseptabelt, men 70-8 = 62% av rekkevidda, dvs. 186 km synes jeg er litt vel hyppig. Ikke direkte uegnet til langkjøring, men det er et moment man bør være forberedt på. Forøvrig skal det nevnes at 26 minutter blir til ~40 minutter der det bare er 50 kW ladere, noe som gjelder omtrent alle steder jeg kjører. I tillegg bør man ta høyde for at offentlige ladere har mye nedetid ha en plan B.

Edited by Simen1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Må være en stor fordel å kunne oppdatere med minnepinne da slipper en jo å ha internett og mobilabonnement i bilen. Uansett veldig lett og grei løsning med minnepinne ser ikke det som et problem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Svein M skrev (55 minutter siden):

Må være en stor fordel å kunne oppdatere med minnepinne da slipper en jo å ha internett og mobilabonnement i bilen. Uansett veldig lett og grei løsning med minnepinne ser ikke det som et problem.

Ofte er det god nok WiFi-dekning i garasje eller gårdsplass til å kunne laste ned oppdateringer trådløst.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Svein M skrev (2 timer siden):

Må være en stor fordel å kunne oppdatere med minnepinne da slipper en jo å ha internett og mobilabonnement i bilen. Uansett veldig lett og grei løsning med minnepinne ser ikke det som et problem.

Tar ikke de fleste produsentene regningen på egen kappe for nedlasting av OTA oppdateringer over eSIM?

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
Gavekort skrev (59 minutter siden):

Tar ikke de fleste produsentene regningen på egen kappe for nedlasting av OTA oppdateringer over eSIM?

Nei, du betaler for det når du kjøper bilen selv om dette punktet ikke har en egen pris. 

Share this post


Link to post
JØI skrev (7 minutter siden):

Nei, du betaler for det når du kjøper bilen selv om dette punktet ikke har en egen pris. 

Det skjønner jeg. Men spørsmålet er hva som er vanlig å gjøre.

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
Gavekort skrev (11 minutter siden):

Det skjønner jeg. Men spørsmålet er hva som er vanlig å gjøre.

At det er «gratis» i to tre år og så kommer en faktura?

Share this post


Link to post

Jeg ser at der er en ti tommers berøringsskjerm. Dette virker positivt, det ser ut til å være passe størrelse på en skjerm i en bil og ikke for stor.

Edited by Svein M

Share this post


Link to post
JØI skrev (31 minutter siden):

At det er «gratis» i to tre år og så kommer en faktura?

Nå har jeg bare innsikt i Honda sitt opplegg, og de har ingen løpende abonnementer på basistilkobling. Finner heller ingen abonnementspriser på ID.3 sin App Connect. Jeg er ganske sikker på at det har blitt mindre vanlig å ta betalt for basisabonnementer, bortsett fra up-front kostnaden når man kjøper bilen.

Share this post


Link to post

Har sittet litt i en slik. Veldig godt støyisolert og interiøret er ganske så fint. 

Det som ikke er så fint et ytelsen.. ganske slapp til å være elbil, også har den Engine Start knapp som jeg synes er ganske teit. Skal de først ha en knapp burde det stå Power eller noe.

Share this post


Link to post
14 minutes ago, Gavekort said:

Nå har jeg bare innsikt i Honda sitt opplegg, og de har ingen løpende abonnementer på basistilkobling. Finner heller ingen abonnementspriser på ID.3 sin App Connect. Jeg er ganske sikker på at det har blitt mindre vanlig å ta betalt for basisabonnementer, bortsett fra up-front kostnaden når man kjøper bilen.

Tror og dette er vanligst. Tesla har og gratis basisabbonent, også kan man betale litt i måneden om man vil ha satellittkart/Netflix osv.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Complexity skrev (28 minutter siden):

Det som ikke er så fint et ytelsen.. ganske slapp til å være elbil

Jeg fikk ikke prøvekjørt 2008 men prøvekjørte 208, mitt absolutt største problem var ikke at jeg følte den manglet power, men måten de hadde "tunet" motoren slik den fikk en slags nesten fosilbil momentkurve, fra stillestående var den ganske seig før den kom seg skikkelig igang, men når en først var oppe i fart var responsen og bilen mer en kjapp nok. Det er vel kanskje mest for å forhindre hjulspinn, men eksempelvis nissan leaf som er nærliggende i forhold til effekt føles så utrolig mye kjappere da du får all effekt når du sier du vil ha det og bilen gir deg valget om du vil bunne pedalen å spinne ut av krysset eller ikke.

Edited by Evil-Duck
  • Like 3

Share this post


Link to post

Stemmer at Tesla også har basistilkobling uten abonnement ja. Jeg synes ikke at oppdatering over USB er en så dum ting egentlig, men det medfører jo at 30% oppdatererer bilene sine, ikke 99%.

Mitt største problem med e-208 og e-2008 er at basisutgaven er ribbet for utstyr, og straks man begynner å velge de tingene man vil ha så har man plutselig funnet ut at den ikke var så prisgunstig likevel. Basismodellen har ikke en gang elektriske vinduer bak eller keyless start. Jeg vil si at den eneste redelige startprisen på e-2008 er Allure til 319900kr, og at Active kun er en basispakke som eksisterer for markedsføring.

 

Edit: Peugeot sin e-fjernkontroll er gratis hele bilens levetid, så kudos til Peugeot for det

https://services-store.peugeot.no/store/e-fjernkontroll-0

Edited by Gavekort
  • Like 2

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
Gavekort skrev (3 timer siden):

Nå har jeg bare innsikt i Honda sitt opplegg, og de har ingen løpende abonnementer på basistilkobling. Finner heller ingen abonnementspriser på ID.3 sin App Connect. Jeg er ganske sikker på at det har blitt mindre vanlig å ta betalt for basisabonnementer, bortsett fra up-front kostnaden når man kjøper bilen.

Nissan koste penger og jeg mener jeg leste at VW sitt og var tidsbegrenset. Infrastrukturen er jo ikke gratis og pengene må komme fra et sted. Enten år en selger bilen eller når bilen er i bruk. Blir nok som PlayStation vil jeg tro. 

Share this post


Link to post
JØI skrev (2 minutter siden):

Nissan koste penger og jeg mener jeg leste at VW sitt og var tidsbegrenset. Infrastrukturen er jo ikke gratis og pengene må komme fra et sted. Enten år en selger bilen eller når bilen er i bruk. Blir nok som PlayStation vil jeg tro. 

Jeg er ikke overbevist. Klart det er de som fortsatt tar betalt, men det ser ut som unntaket i disse dager. Hvorvidt ID.3 krever abonnement finner jeg ikke spor av.

Som vi ble enige om i starten så er det betalt når man kjøper bilen.

Share this post


Link to post

Beklager, men uten tilhengerfeste er denne uaktuell.

Hvorfor skal det være så vanskelig å få el-bil med tilhengerfeste? Jeg vet at den vil bruke mye strøm med tilhenger, men behovet er bare å kjøre en sofa på søppeltippen o.l.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...