Gå til innhold

Apple kastet ut Fortnite fra App Store – Epic svarer med søksmål


Anbefalte innlegg

D0vendyret skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke dette jeg.
iOS og Android er OS for så mangt, på lik linje med at f.eks Windows er det. 
Så du mener det er greit at hvis jeg legger inn ett spill på min PC - la oss si WOW, så mener du Microsoft skal ha en en del av kaka til utviklerne av WOW. Hvis jeg f.eks vil spille TribleWars, så skal de ha endel av kaka av det man ev kjøper i spillet.

Nå vet jeg ikke om Microsoft får dette eller ei, jeg bare lurer. 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at en slik praksis vil gi uante inntekter for de som besitter et OS, for alt som foregår på deres OS kan de jo da ta betalt for - eller er jeg helt på jordet her nå?

Microsoft er ikke i samme posisjon på Windows, med mindre man snakker om kjøp fra Windows Store. Men den er det jo ingen som bruker, og det mest fordi UWP-apper funker mye dårligere enn vanlige windows .exe apper.

Så greia er at Apple/Google tar betalt fordi de står for betalingsløsning, hosting av apps (med in app-kjøp) og hele plattformen rundt. Som vilkår så tillater de ikke at app-utviklere forsøker å komme rundt deres betalingsløsninger ved å lage sin egen betalingsløsning inni appene. 

Så Epic har ikke særlig mulighet til å prøve å komme rundt dette, da blir appen deres (i dette tilfellet, Fortnite) avvist. Men de velger nå å gå til søksmål. 

Så lenge MS ikke kontrollerer hvor appene kommer fra, så har de ikke mulighet til å gjøre det samme. Jeg tror de evt. måtte komme med et helt annet OS enn Windows, hvor de kontrollerer alt fra bunnen av (ala macOS/iOS/Android). Samt at de kutter bakoverkompatibilitet. Men sannsynligvis så vil et slikt OS faile.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye trolling i tråden fra folk som bare diskutere for å vinne diskusjoner uten å vite hva de egentlig støtter. Håper epic vinner i denne saken slik innovasjon, fri konkuranse og rettferdighet ikke stopper opp og at man slipper å betale høye avgifter til mellomledder/ IT mafia som (krever beskyttelses penger) Google og Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Randalf the Black said:

Epic presenterer seg som superhelter som slåss for the "greater good" her.

Men handler kun om at de er grådige og vil ha mer penger.

Akkurat som Apple og Google er grådige og vil ha mer penger.

 

Om "Greedy Corporation A" eller "Greedy Corporation B" vinner, bryr meg fint lite.

Jajo, nå hadde de presentert to ulike måter å handle Vbucks på, et alternativ var å bruke $10 via Apple/Google eller å bruke $8 via Epic direktebetaling.

Synes Epic har et lite poeng, det er så og si umulig å få en god opplevelse av apper uten å gå via disse butikkene. Noe selger seg selv, eller de vil rett og slett promotere appen selv uten å få de inn på topplister eller søk. Det finnes det ikke mulighet til selv om Apple/Google kan tilby nedlasting fra butikken uten at den promoteres i butikken på noen som helst måte. 

De kunne riktignok ha gjort som Microsoft ved å ha en 25% høyere pris på abonnement og in-app kjøp i Apple og Google sin butikk, og fint kommet unna med det. Folk hadde fort funnet ut at det er billigere å kjøpe Vbucks andre steder

Endret av Lostfields
Presisering på hvor de øker prisen
Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt en veldig enkel sak.

Som jeg har skrevet tidligere, så er alternativene få; legg på 30% i play/app store for å dekke opp tapet, lev med 30% mindre fortjeneste, eller la være å bruke tjenesten. Apple velger selv hva de vil ta betalt for tjenesten, akkurat som Gucci velger hvor mye de skal selge overprisede håndvesker for.

Er ikke første gang Epic prøver å bestemme hvordan markedet skal fungere, og hvor mye tjenester skal koste. Veldig tydelig at de ikke klarer å konkurrere, så de velger å gå en smålig vei for å tjene penger og stenge for andre aktører mot 3. Part applikasjoner gjennom betalt monopol.

Ser det er trolling fra folk som ikke har noen reelle poenger i saken, og diskuterer kun for å vinne diskusjonen og bruker ekle hersketeknikker.

Håper Apple vinner i denne saken så det setter presedens for beskyttelse av egenutviklede tjenester, eierskap til utvikling og styrkede rettigheter for utviklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at en kan bruke samme spille-kontoen og spille spillet på fra de forskjellige platformene: pc/android/Apple/playstation/xbox/flere?

Da blir det jo et problem at disse tilleggs kjøpene kan gjøres på forskjellige butikker inkludert fra Fortnite direkte. Og der android/apple/playstation/xbox butikkene vil ha ca 30% mens Fortnite butikken på en måte betaler til seg selv.

Da blir det litt rart at en kan gjøre kjøpene til en butikk, mens en bruker spillet på en annen platform. Og Fortnite butikken har heller ikke bidratt med en platform, men dog de har laget spillet så kanskje rettferdig på en måte. Om tingene koster det samme på alle butikkene så skulle dette gå fint.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Svein M said:

Er det ikke slik at en kan bruke samme spille-kontoen og spille spillet på fra de forskjellige platformene: pc/android/Apple/playstation/xbox/flere?

(....) 

Om tingene koster det samme på alle butikkene så skulle dette gå fint.

Ja, man kan bruke samme konto på alle enheter og kjøpe det på hvilke som helst enhet man vil, men det kunne man ikke for en stund siden. Brukte du kontoen din på en PS4 så var Sony sin policy så streng at de krevde at Epic låste kontoen kun til deres konsoll. Du fikk ikke lov til å bruke den på Switch eller XBox. Det ble det en endring på for en liten stund siden. I ettertid har vi jammen fått crossplay også. 

Ting koster nødvendigvis ikke det samme. Kjøper du abonnement på Office eller Onedrive i App Store koster det 25% mer enn å gjøre det direkte hos Microsoft.

Hvis det ikke blir en løsning på dette, så kommer Vbucks til å koste 25% mer her også. Det viste de faktisk i spillet også, da de presenterte to måter å handle Vbucks på, enten via App Store ($9.99) eller direktebetaling til Epic ($7.99) og det bryter med vilkårene til App Store og ble derfor fjernet. 

Endret av Lostfields
trykkleifer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (7 timer siden):

Og hvorfor er det negativt?

Det er jo allerede en greie. De aller fleste apper er gratisapper som overlever på reklame eller betalinger i appen.

Det er kun de beste applikasjonene som kan overleve på betalt innhold, og om du tar betalt for store deler av innholdet vil ikke folk bruke appen lengre.

Jeg sa ikke det er negativt. Jeg sa de kan ikke tillate det. Fordi business caset for hele plattformen er basert på store inntekter fra appsalg i butikken. Det er en betydelig del av økonomien i å utvikle en lukket plattform.

Dette er ikke allerede en greie nei. Reklame er en helt annen finansieringsmodell, som ikke har noe med dette å gjøre. Og betalinger i appen får plattformleverandøren prosentene sine på, det er jo hele poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke allerede en greie nei. 

Hvor mye tjener Apple på betaling i applikasjonen i forhold til betaling for applikasjonen?

Hvor store utgifter har Apple på drifting og utvikling av appstore?

Hvorfor får ikke andre lov til å åpne sin egenutviklede butikk på iOS?

Hvor mange gratisapper er det for øyeblikket sammenlignet med betalte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Urettferdig er underliggende årsak til ondskap i verden, så litt ironisk at Google dont be evil motto behandler folk urettferdig med sin grådighet. 

Håper epic vinner slik at spillutvilkere som selger sine produkter og tjenester via andres plattformer får bedre og mer rettferdig vilkår og forhåpentligvis  motivasjon til å utvikle interessant og innovative underholdning, og at det hele kommer til gode for forbrukerne i form av kvalitets produkter og lavere kostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ex-jordbærplukkeren skrev (1 time siden):

Urettferdig er underliggende årsak til ondskap i verden, så litt ironisk at Google dont be evil motto behandler folk urettferdig med sin grådighet. 

Håper epic vinner slik at spillutvilkere som selger sine produkter og tjenester via andres plattformer får bedre og mer rettferdig vilkår og forhåpentligvis  motivasjon til å utvikle interessant og innovative underholdning, og at det hele kommer til gode for forbrukerne i form av kvalitets produkter og lavere kostnader.

Nå er strengt tatt alle partene grådige ?

Men om det er rimelig at Apple og Google skal ha 30% av mikrotransaksjoner på et spill de allerede har fått 30% av da det ble solgt, er noe som kan diskuteres. 

Etter min mening så gir det mening at de får en viss prosent, siden app markedet gjør det mulig med mersalg, kanskje 10-15% er rimelig?

Vet ikke helt om jeg er enig i at Epic bør slippe unna helt her. Tviler på at de har en god sak. Kanskje de klarer å tvinge frem en bedre deal?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (6 timer siden):

Microsoft er ikke i samme posisjon på Windows, med mindre man snakker om kjøp fra Windows Store. Men den er det jo ingen som bruker, og det mest fordi UWP-apper funker mye dårligere enn vanlige windows .exe apper.

Så greia er at Apple/Google tar betalt fordi de står for betalingsløsning, hosting av apps (med in app-kjøp) og hele plattformen rundt. Som vilkår så tillater de ikke at app-utviklere forsøker å komme rundt deres betalingsløsninger ved å lage sin egen betalingsløsning inni appene. 

Så Epic har ikke særlig mulighet til å prøve å komme rundt dette, da blir appen deres (i dette tilfellet, Fortnite) avvist. Men de velger nå å gå til søksmål. 

Så lenge MS ikke kontrollerer hvor appene kommer fra, så har de ikke mulighet til å gjøre det samme. Jeg tror de evt. måtte komme med et helt annet OS enn Windows, hvor de kontrollerer alt fra bunnen av (ala macOS/iOS/Android). Samt at de kutter bakoverkompatibilitet. Men sannsynligvis så vil et slikt OS faile.
 

Korrekt, nå om MS får sin butikk til å virke sømløst og har gode priser kunne de komme i en posisjon som steam. 
Dvs det er en veldig enkel å grei løsning for å kjøpe programmer og når du logger inn på en ny maskin følger de med. 
Ikke et monopol. 

MacOs er likt Windows her i at alle kan kompilere og selge macOs programmer og Apple kan ikke kreve noe av dem. 
Ikke så for XboX, playstatikon, IOS eller Android. 
Nå jeg antar at Apple ikke får 30% av mitt Netflix abonnement om jeg laster ned appen.
Heller ikke om jeg kjøper ting i en butikk via an app i stede for en nettside på samme enhet. 

Nå det de kunne ha gjort hadde vært å legge til 20% på prisene for XboX, playstatikon, IOS, Android og steam for kjøp i spillet. 
Og gjort brukerne oppmerksomme på dette. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (13 minutter siden):

Nå er strengt tatt alle partene grådige ?

Men om det er rimelig at Apple og Google skal ha 30% av mikrotransaksjoner på et spill de allerede har fått 30% av da det ble solgt, er noe som kan diskuteres. 

Nå er det jo verdt å merke seg at for den konkrete saken vi diskuterer, så har du helt rett i at Apple og Google får 30% av salgssummen da spillet ble solgt - og disse 30% utgjør nøyaktig kr. 0,00 per spill, siden spillet er gratis. Og dette gjelder relativt mange spill med mikrotransaksjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, magne.moe said:

Nå det de kunne ha gjort hadde vært å legge til 20% på prisene for XboX, playstatikon, IOS, Android og steam for kjøp i spillet. 
Og gjort brukerne oppmerksomme på dette. 
 

De gjorde det, de presenterte to måter å kjøpe vbucks på, enten via butikken ($9.99) eller direkte med Epic ($7.99). 

De brøyt da betingelsene da de verken har lov til å fortelle at det går an å handle på en annen måte eller faktisk ha muligheten til det i appen.

Hadde de holdt kjeft og kun lagt på 20% uten å si et pip hadde alt vært greit. 

Lenke til kommentar

Ser ut til at de mange her har glemt at apple tar seg betalt to ganger for samme tjeneste. Først får de penger av oss brukere for å kjøpe telefonen med os og app butikk, så krever dem penger av de som sørger for at vi brukere i det heletatt kjøper telefon med os og app butikk, nemlig de som lager programmene\spillene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lucifer24 skrev (7 timer siden):

Ser ut til at de mange her har glemt at apple tar seg betalt to ganger for samme tjeneste. Først får de penger av oss brukere for å kjøpe telefonen med os og app butikk, så krever dem penger av de som sørger for at vi brukere i det heletatt kjøper telefon med os og app butikk, nemlig de som lager programmene\spillene.

Den må du forklare nærmere. Du mener vel de tar betalt for to forskjellige tjenester?

Du er klar over at Apple/Google hoster sine respektive app stores med alt det medfører? I Apples tilfelle så er det snakk om hosting av apper, godkjenning av apper (passe på at de ikke har kode som kan f.eks. spionere på sluttbruker/stjeler opplysninger, sletter kundens innhold m.m.). Appene må altså tilfredstille en god del vilkår før de blir tillatt på app storen. Det kan sikkert diskuteres om Apple har brukerne sines beste i tankene med alle disse vilkårene. Men det som bl.a. har gjort iOS og iPhone så vellykket, er at alt stort sett bare funker og at Apple hele tiden har hatt kontroll på hva som slippes på sin app store. 

At de da tar betalt for å være distributør i dette tilfellet, vil jeg si er helt innafor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://arstechnica.com/gaming/2020/08/as-epic-attacks-apple-and-google-it-ignores-the-same-problems-on-consoles/

"Epic’s battle for “open platforms” ignores consoles’ massive closed market
Sony, Microsoft, and Nintendo demand the same platform control—and the same 30% fee."

"Most if not all of the complaints Epic makes against Apple and Google seem to apply to Microsoft, Sony, and Nintendo in the console space as well. All three console makers also take a 30-percent cut of all microtransaction sales on their platforms, for example."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (13 timer siden):

Hvor mye tjener Apple på betaling i applikasjonen i forhold til betaling for applikasjonen?

Apple omsatte i AppStore i 2019 ca 500 milliarder norske kroner, i transaksjoner hvor de tar cut. Dvs kjøp av apper og in-app purcheses, hvor det man kjøper er noe som konsumeres digitalt i appen (er det feks en butikkapp hvor du bestiller pizza eller en ny pc, eller en bussbillett, så tar de ikke cut). Totalt omsatte økosystemet estimert nærmere 4 tusen milliarder (ca et halvt oljefond). Fordelingen i mellom app og in-app har jeg ikke sett noe tall på, men in-app er blitt veldig populært de siste årene, så tipper det er mye der.

 

Sitat

Hvor store utgifter har Apple på drifting og utvikling av appstore?

Spørsmålet er ikke på appstore, men utgifter på å utvikle og drifte hele plattformen. Å utvikle et operativsystem, alle tjenestene man trenger, ha store teams som sitter å reviewer apper, osv, koster utrolig mye penger. Og enda viktigere, har en enorm risiko på investeringen up front. Når man først kommer dit apple er dog, og har et aktivt økosystem svært mange bruker, så tjener man naturligvis veldig mye mer enn utgiftene. Men sånn fungerer jo alltid fortetning hvor det er ekstremt høy initiell risiko på investeringen. Ellers hadde ikke investorene vært villige til å ta risken i utgangspunktet. (samme med MMOs i spillindustrien feks).

 

Sitat

Hvorfor får ikke andre lov til å åpne sin egenutviklede butikk på iOS?

Man får på sett og vis lov med B2B, men ikke mot konsumere. Årsaken er jo naturligvis fordi Apple ønsker kontroll på hele økosystemet sitt, både økonomisk og kvalitativt. Selv om Google er noe mer åpen med Android, så er det ikke så ulikt som du ser ut til å tro...

 

Sitat

Hvor mange gratisapper er det for øyeblikket sammenlignet med betalte?

Kommer jo helt an på hva du legger i gratis. Er reklamefinansierte apper som koster 0 kr gratis? Hva med in-app purchases? Du kan jo prøve å google, og se hva du finner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...