Gå til innhold

Kostnadene for verdens lengste tunnel har økt enormt det siste året: Ministeren vil ha nye tall på bordet


Anbefalte innlegg

13 hours ago, kremt said:

Det er mao kun personer som skal fraktes, gods må ta dieselferge?

Nei, gods kan fraktast elektrisk i dag, og i alle fall i 2030 når tunnelen skal vere ferdig.  Nokre Tesla Semi i skytteltrafikk kan gjerne køyre vogner med plass til mange veteranbilar på.  Det vert truleg billigare enn ferje.  Gammaldagse lastebilar kan tauast.  Ei ferje kan godt gå på batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvordan dette kan rettferdiggjøres. En ny t-banetunnel gjennom Oslo har vært på tegnebrettet i årevis, men som vanlig er det ikke penger nok.

Det bor rundt 1 million mennesker i og rundt Oslo.

Hvor mange vil bruke denne nye Rogfast-tunnelen?

Lenke til kommentar
RoyK skrev (29 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan dette kan rettferdiggjøres. En ny t-banetunnel gjennom Oslo har vært på tegnebrettet i årevis, men som vanlig er det ikke penger nok.

Det bor rundt 1 million mennesker i og rundt Oslo.

Hvor mange vil bruke denne nye Rogfast-tunnelen?

For noen år siden så jeg en oversikt hvor statens investeringer mellom 1990 og 2000 var satt opp i en tabell. I denne 10-års perioden investerte staten 60 av pengene i Oslo-regionen. 60% av befolkningen bor ikke i Oslo, så det handler om rettferdighet.

Det burde kommet en lignende oversikt for perioden 2010-2020, og statens investeringer burde egentlig være i forhold til befolkningen i de forskjellige regionene. Kanskje med en nøkkel som gav ekstra til Nord Norge, hvor mye av verdiskapningen i landet er.

Hvor mye av eksportinntektene skapes i Oslo?

Lenke til kommentar
On 8/14/2020 at 4:22 PM, kremt said:

Vel, foreløpig er dette lite annet enn et luftslott. Det er ikke bare, bare å få til dette i stor skala.

Fleire køyrande prototypar i dagleg drift er meir enn eit luftslott.  Mange tvilte òg på at Tesla skulle klare å produsere bilar i stor skala, men det har dei definitivt lukkast med.  Tesla er heller ikkje dei einaste som kan produsere elektriske lastebilar, og er det neppe i 2030 heller: https://www.tu.no/artikler/elektriske-lastebiler-er-siste-brikke-som-gjor-db-schenker-helelektrisk-i-oslo/497314?key=O4kJLGvS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...