Gå til innhold

Ettersende bot på lasermåling?


KanKhan

Anbefalte innlegg

Jeg kjører ALDRI for fort.. Kjørte opp en bakke med en bil fra forhandler på prøvekjøring, samboer har lånt bilen for prøvekjøring, og 2 biler blinker med lysene. Jeg tror at jeg har kommet borti fjernlys og leter febrilsk etter en måte å skru av.. Der er det laser(?) måling, og jeg er 95% sikker på at jeg så blits (i daglys). Jeg kjørte ikke mer enn 65-67 i 60 sonen, og det skyldes at en bil med 400 elektriske hester er noe jeg ikke kjører hver dag.. Kan politiet sende bot til bilfirma som lånte ut bilen for demokjøring til samboer som igjen da får boten? Eller ettersender de ikke bøter etter (mulig) laserkontroll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, KanKhan said:

Der er det laser(?) måling, og jeg er 95% sikker på at jeg så blits (i daglys). 

Det er fotobokser som blinker, ikke laserkontroll (eller radarkontroll, for den del). Man blir stoppet på stedet dersom man kjører for fort ved laser-/radarkontroll. Dersom speedometeret viser ca 65 i en 60 sone, er faren for å bli stoppet ca 0 (null).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (4 minutter siden):

Det er fotobokser som blinker, ikke laserkontroll (eller radarkontroll, for den del). Man blir stoppet på stedet dersom man kjører for fort ved laser-/radarkontroll. Dersom speedometeret viser ca 65 i en 60 sone, er faren for å bli stoppet ca 0 (null).

Takk for svar, kjører så mye i jobb og kollektivt er ikke et alternativ, så 1 prikk er 1 prikk for mye for min del ?

Lenke til kommentar

Kjørte litt fort forbi en kontroll selv, men det bilen som skulle stoppe folk sto og fylte drivstoff, og jeg var ikke så mye over, kansje 7 km/t, men de hadde nok stoppet meg

Jeg holdt fartsgrensen resten av veien, så kontrollen funket og jeg kjører svært sjeldent mer enn 5 over

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Speedometeret viser 2-10% for mye, og politiet har ihvertfall 2-3km/t margin før de stopper noen.

Med 65 km/t på speedometeret var du sannsynligvis ikke over fartsgrensen, ihvertfall ikke med mer enn 1-2km/t. Det er trygt. Har selv en fotoboks i 70-sone på vei til jobb som jeg har passert med 80 på speedometeret (72 på GPS) sikkert flere hundre ganger, ikke blitt tatt bilde av enda.

Forsåvidt også et godt tips å måle sin egen bil med GPS, og se hvordan det ligger an. Mange ligger godt under fartsgrensen uten å vite det selv. Bare husk at differansen forandrer seg når man bytter dekk.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Kan politiet sende bot til bilfirma som lånte ut bilen for demokjøring til samboer som igjen da får boten?"

Politiet vil ikke sende forelegg til bilfirmaet, de vil spørre  bilfirmaet hvem som kjørte bilen på tidspunktet og så sende den til deg. 

Såfremt du har kjørt for fort og de har et gjenkjentbart foto av deg da.

Lenke til kommentar

Fotoboks - tar noen uker og bot sendes til registrert eier, som evt kan opplyse om det ikke var denne som kjørte. To valg for registrert eier - henvise til hvem som kjørte og boten sendes til den personen 

- ikke si noe om hvem som kjørte -> blir evt etterforsket videre hvem som kjørte

Reglene i Norge er enn så lenge at sjåfør må kunne identifiseres.  I andre land kan det være at boten sendes bilens eier uansett.

Laserkontroll - vinkes inn der og da

Speedometer: ALLE speedometer viser 2-12% for mye fordi bilprodusentene ikke vil ha noen erstatningssaker mot seg. Nyere biler har noe mindre feilvisning (I snitt 5-7% https://www.dinside.no/motor/nei-du-kan-ikke-legge-til-ti-prosent/61292913 ) Dessverre mange som ikke er obs på dette og hele tiden ligger et stykke under fartsgrensen.  GPS-speedometer er mer presis.  Slike tavler som står noen steder langs veien med "'Din fart"  kan også gi et pekepinn på hvor mye speedometeret viser for mye. (Men vet om ihvertfall en slik tavle som viser 2 km/t for mye i en 50-sone )

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Rune_says said:

Speedometer: ALLE speedometer viser 2-12% for mye fordi bilprodusentene ikke vil ha noen erstatningssaker mot seg. Nyere biler har noe mindre feilvisning (I snitt 5-7% https://www.dinside.no/motor/nei-du-kan-ikke-legge-til-ti-prosent/61292913 ) Dessverre mange som ikke er obs på dette og hele tiden ligger et stykke under fartsgrensen.  GPS-speedometer er mer presis.  Slike tavler som står noen steder langs veien med "'Din fart"  kan også gi et pekepinn på hvor mye speedometeret viser for mye. (Men vet om ihvertfall en slik tavle som viser 2 km/t for mye i en 50-sone )

"ALLE" er å ta litt hardt i, min 14 år gamle bil viser så godt som akkurat riktig fart når jeg passerer automatiske fartsmålinger eller bruker GPS til å måle farten, og da med original dekkdimensjon. Anbefaler heller at hver enkelt sjekker med sin egen bil i stedet for å følge tommelfingerregler for avvik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KanKhan skrev (13 timer siden):

Til andre som måtte lure:

snakket med en tidligere kollega som nå er politi, han sier man blir stoppet der og da i laserkontroll.

 

#Lettet

Jepp og det av en veldig enkel grunn, de må kunne bevise hvem som kjørte bilen. Og ved Laser, radar og gjennomsnittsmåling er eneste mulighet for det ved å faktisk stoppe bilen.

Lenke til kommentar
KanKhan skrev (13 timer siden):

Kan politiet sende bot til bilfirma som lånte ut bilen for demokjøring til samboer som igjen da får boten? Eller ettersender de ikke bøter etter (mulig) laserkontroll?

Dersom du blei målt og derfor forsøkt vinka inn så vil det være aktuelt å også anmelde deg for å ha unndratt seg kontroll (det er ikkje automatikk i at det blir biljakt om du ikkje stopper).
Om du blei målt i for høg fart og skal bøtleggast så vil politiet sende brev til registrert eigar av køyretøyet, i dette tilfellet bilselgaren. I dette brevet vil politiet opplyse om dei faktiske forhold og be om opplysningar om førar av køyretøyet. Dette vil ein profesjonell bilselgar vanlegvis oppgi ettersom bilselgaren ikkje har nokon grunn til å ikkje skulle forklare seg i ei slik sak, og fordi ved å ikkje svare så vil bilselgaren risikere å måtte møte i retten som vitne på eit seinare tidspunkt.

Men som sagt så er det normale at du blir manuelt vinka inn der og då ved laserkontroll, og du skal ha vært svært uopmerksom om du ikkje har fått med deg at det stod ein politimann med refleksvest og markeingsskilt i vegbane for å vinke deg inn.
Så med høg sannsynlegheit har du enten ikkje blitt målt med for høg fart eller den farta du blei målt i ikkje var prioritert på den kontrollen. Det er vanleg at utrykningspolitiet sjølv bestemmer ei nedre grense for når dei skal la bilane passere utan kontroll, dette fordi UP fyrst og fremst er ute etter å ta dei som verkeleg er farlege i trafikken. Det er dumt å være opptatt med å bøtlegge 5 sjåførar som hold 65 km/t og derfor ikkje ha ledig kapasitet til å ta den 6 bilen som køyrde i 120 km/t.
Og sjølv om politiet sender brev til bilselgaren så er det uansett stor sjangs for at saka blir henlagt ettersom det er snakk om ei svært lav fartsoverskriding som det ikkje er verdt å bruke tid på å følge opp når det medfører så mykje arbeid å spore opp rett førar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...