Gå til innhold

Nordmenns interesse for ski


Joeal88

Anbefalte innlegg

Må si meg fascinert over nordmenns interesse for skisporten, skulle man tro norske medier så er langrenn verdens største idrett og Northug verdens største idrettspersonlighet. Alle nordmenn elsker skisporten sin og samtlige sitter klistret foran TV-skjermen på NRK hver helg fra oktober til mars ? Langrenn og skiskyting er som vi alle vet de to største og mest populære idrettene i Norge, men realiteten er den at både langrenn og skiskyting er noen små mikroidretter som nærmest er irrelevante utenfor landets grenser. Jeg er halvt norsk og halvt italiensk og bodde i Italia under store deler av barndommen og i Italia så vet knapt noen hva langrenn er, min norske mor er som nordmenn flest gal i skisporten. Men hun var skuffet under tiden da vi bodde i Italia ettersom at langrenn vistes ikke på italiensk fjernsyn, på den tiden så sendte italiensk TV langrenn bare fra vinter-OL.

Selv så har jeg aldri helt forstått nordmenns glede for langrenn og vintersport generelt, og jeg har merket at dette er et følsomt tema for mange nordmenn. Du får aldri si noe negativt om skisporten vår !! ?

Men kan det være slik at nordmenn flest overvurderer langrennssporten relevans utenfor Norge?

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joeal88 skrev (6 timer siden):

Må si meg fascinert over nordmenns interesse for skisporten, skulle man tro norske medier så er langrenn verdens største idrett og Northug verdens største idrettspersonlighet. Alle nordmenn elsker skisporten sin og samtlige sitter klistret foran TV-skjermen på NRK hver helg fra oktober til mars ? Langrenn og skiskyting er som vi alle vet de to største og mest populære idrettene i Norge, men realiteten er den at både langrenn og skiskyting er noen små mikroidretter som nærmest er irrelevante utenfor landets grenser. Jeg er halvt norsk og halvt italiensk og bodde i Italia under store deler av barndommen og i Italia så vet knapt noen hva langrenn er, min norske mor er som nordmenn flest gal i skisporten. Men hun var skuffet under tiden da vi bodde i Italia ettersom at langrenn vistes ikke på italiensk fjernsyn, på den tiden så sendte italiensk TV langrenn bare fra vinter-OL.

Selv så har jeg aldri helt forstått nordmenns glede for langrenn og vintersport generelt, og jeg har merket at dette er et følsomt tema for mange nordmenn. Du får aldri si noe negativt om skisporten vår !! ?

Men kan det være slik at nordmenn flest overvurderer langrennssporten relevans utenfor Norge?

Nordmenn flest vet hvor lite langrenn og annen vintersport er utenfor Norge. Likevel er det slik at det i Norge er skiforhold halve året, og da er det en naturlig del av nordmenns liv. Derfor er det naturligvis interesse for skisport også. Norge er stolte av å være best i verden innen for eksempel langrenn, og det til tross for at langrenn er en smal idrett der vi hovedsakelig konkurrerer mot Russland og Sverige. De færreste har den oppfatningen om at langrennsprestasjonene er like internasjonalt anerkjent som for eksempel fotballprestasjoner, tennisprestasjoner osv., men nordmenn er bare generelt mer interesserte i langrenn enn for eksempel tennis og golf. 

Personlig hater jeg å gå på ski, synes det er gøy å se på ski, hater å se på friidrett og elsker for øvrig mye annen idrett jeg både bedriver og ikke bedriver. Det finnes sikkert interesser som er vanlig i Italia som ikke er vanlig andre steder i verden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nordmenn kan som kjent ikke spille fotball - eller, ihvertfall ikke i den grad at det er publikumsvennlig. Er jo enorme overskrifter hvis landslaget har kvalifisert seg til å kvalifisere seg til EM. 

Skisport derimot gjør nordmenn det generelt veldig bra i. Dette kommer kanskje i stor grad av at satsinga er så hinsides mye større i norden enn i resten av verden. Tror at dem aller fleste som er glad i sporten er fullstendig klar over hvor liten den er på verdensbasis, men det gjør ikke så mye siden underholdningsverdien er fortsatt der.  

"Nordmenn er født med ski på beina" er det et uttrykk som heter, og ski som fritidssyssel er noe veldig mange nordmenn kan relatere til. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Joeal88 said:

Må si meg fascinert over nordmenns interesse for skisporten, skulle man tro norske medier så er langrenn verdens største idrett og Northug verdens største idrettspersonlighet.

Hverken Norske medier eller andre i Norge tror at skisporten er verdens største idrett. Det er derimot en idrett der nordmenn vinner og idretter der nordmenn har en sjanse til å vinne er alltid mer populære enn andre. Akkurat som i alle andre land. Derfor ble feks sjakk populært etter at vi fikk Magnus Carlsen.

Det er langt mer merkelig at vi feks elsker engelsk fotball.

Endret av Reg2000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (På 12.8.2020 den 10.55):

Hverken Norske medier eller andre i Norge tror at skisporten er verdens største idrett. Det er derimot en idrett der nordmenn vinner og idretter der nordmenn har en sjanse til å vinne er alltid mer populære enn andre. Akkurat som i alle andre land. Derfor ble feks sjakk populært etter at vi fikk Magnus Carlsen.

Det er langt mer merkelig at vi feks elsker engelsk fotball.

Realiteten er vel den at det mer eller mindre bare er Norge som satser på langrenn?

De fleste i utlandet som i f.eks Italia aner ikke engang hva langrenn er for noe.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (10 minutter siden):

De fleste i utlandet som i f.eks Italia aner ikke engang hva langrenn er for noe.

 

Slik er det vel med veldig mange land, feks. Ishockey, Cricket, Amerikansk fotball ol. Mange land har sporter som er større i sitt land enn i enkelte andre land. Langrenn ol, er relativt populært blant de nordiske landene. Det at Italia ikke har noen sport de kan være stolt over får være demmes sak. ? 

Lenke til kommentar
Merko skrev (29 minutter siden):

Slik er det vel med veldig mange land, feks. Ishockey, Cricket, Amerikansk fotball ol. Mange land har sporter som er større i sitt land enn i enkelte andre land. Langrenn ol, er relativt populært blant de nordiske landene. Det at Italia ikke har noen sport de kan være stolt over får være demmes sak. ? 

Det er det nok. Men ishockey er den mest populære idretten i Sverige, Finland, Russland, Latvia, Sveits, Tsjekkia, Slovakia og Canada. Dessuten så er ishockey en relativt stor sport i USA og Tyskland. Mens cricket er blant den mest populære idretten i UK, Irland, Australia, New Zealand, India, Pakistan, Malaysia, Vietnam og Sør-Afrika.

USA anser jeg mer som et kontinent enn et land, det bor jo tross alt mer mennesker i USA enn hva det gjør i Europa. Og man kan ikke sammenligne Norge mot USA i en slik sammenheng.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvorfor sitter finner i Badstu?

Hvorfor ser pakistanere på cricket?

Hvorfor ser amerikanere på baseball?

Alle land har sine sporter som har nasjonal betydning for dem. Dette kan også forandre seg.  Før var jo også skøyter veldig populært. Nå er det primært en nederlandsk greie. Ski er populært fordi det er noe som binder nordmenn sammen. Vi har et kollektivt samhold og kjennskap til utdøverene. Som med Northug i langrenn i moderne tid, og Hjallis i skøyter for noen tiår siden. 

Fotball er litt unikt slik da dette er nok den eneste globale sporten i verden. Altså på topp 3 mest populære sport i de fleste land. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Dreier seg kanskje litt om penger også. En del til mye har kanskje med kulturarv å gjøre. Men ofte forsterket av penger og markedsføring. Skisport er ikke gøy å se på i dag, det er reklame over alt, og det føles kunstig. Ville heller sett på birkebeinerrenn eller noe sånn, litt mer sånn som det var før i tida, da det var arbeidsfolk som drev med sport. Da de gikk med treski- og staver, ikke denne glassfiberen og smøreblandingene som i dag. Og ferdigkjørte sporløyper... de skulle bare laget en tilfeldig løype gjennom et stort skog- og fjellterreng, tilfeldig, basért på værforholdene, så måtte utøverne kommet seg dit, bli klare og delta. Noe som 71 grader nord, bare i kortere versjon. Da ville jeg til og med gått med på de store pengepremiene også, for da hadde det vært fortjent.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
5 hours ago, AndersT2 said:

Det henger igjen fra tippekampen på lørdager på 70 og 80 tallet, kanskje 60 tallet også. Hadde NRK vist Tysk eller spansk fotball i stedet så hadde interessen vært der i stedet.

Ja jeg vet årsaken til det, men bakgrunnen der er mer spesiell enn for Nordmenns interesse for ski.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (13 minutter siden):

Ja jeg vet årsaken til det, men bakgrunnen der er mer spesiell enn for Nordmenns interesse for ski.

Egentlig ikke. Det var en av metodene man enklere kunne komme seg rundt på vinterstid før i tiden. Mange steder selv hest slet hvor det var enkelt å komme frem på ski. Det er nok noe av grunnen til at vi har uttrykket at vi er født med ski på beina.

Når man da fikk enklere måter å komme seg rundt med når det ble større byer, og bedre veier, så gikk ski bruken over til lek, og sport.

Kan jo ses på noe av grunnen til at vi ikke er så gode i fotball, mens f.eks. Brasilianere er det. Hos oss er det lek og moro, mens hos dem og i mange andre land, så er det kanskje eneste veien ut av fattigdom å bli god i fotball. (Samt de er fler enn oss, og flere gir bedre topper å ta av)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...

Hehe, langrennski har gjort verden mindre. Nå er Norge hele verden. Vi tutes ørene og øynene fulle av "verdensmester" på langrenn hele tiden. VM i langrenn er vel egentlig NM med gjester fra noen små bygder fra store land. Ler så jeg rister når det sendes fra enkelte tyske steder. De omtales som verdensmetropoler av galningene i NRK og TV2. Så er det små landsbyer med noen hundre innbyggere. Har besøkt noen av disse landsbyene og de som bor der har ingen interresse for langrenn.  De har interresse for hopp, slalom og utfor.  Legg merke til hvor få tilskuere det er på stadion når det overføres langrenn fra andre land enn Norge. De som er på plass og heier er stort sett nordmenn. 

Fint at vi tar vare på idrettshistorien vår, men hva med alle de nordmenn som gjør noe stort i utlandet. Noe som virkelig blir lagt merke til og som setter det lille landet vårt på verdenskartet. De får ingen oppmerksomhet fra norsk presse.

Det Norge er aller best på og som virkelig legges merke til, er det gigantomatiske byråkratiet vi har bygget opp.  Her er vi virkelig verdensmestere!

Endret av Atle
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Fotball är bra mycket större bland barn än vad alla ski idretter er tillsammans.

Hvis man ser på alla olika ski idretter så är det ändå en hel del länder som är flinka och har många utövare i Europa och nordamerika. Att det inte är en världsport är ju inte så konstigt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...