Gå til innhold

Tørketrommel slitedel


Danda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle varer som er meint å vare lengre enn 2 år har du 5 års reklamasjonsrett på som forbrukar.
Reklamasjonsmessig er det ingenting som heiter slitedel. 
Det som står i forbrukerkjøpslova er:

Sitat

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Ei reim er ein del av vaskemaskina og vil berre være unntatt dersom den har røket på grunn av unormal bruk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, fikk dette svaret.

 

I følge forbrukerkjøpsloven er det helt korrekt som du sier 5 års reklamasjonsfrist på dette produktet, 
men det er ikke ensbetydende med at man ikke kan forvente kostnader i forbindelse med et produkt, 
som følge av slitasje og utenforliggende årsaker.  
For å påberope seg reklamasjonsrett inntil 5 år betinger det at produktet eller 
delen var heftet med svakheter som kan føres tilbake til kjøp-/ overtakelsestidspunktet. 
For eksempel dørlås, håndtak, hengsler, bryter, pumpe eller børster på en motor i en oppvaskmaskin/vaskemaskin, 
vil etter bruk utsettes for slitasje. Det er av den grunn dessverre ingen sannsynlighet for,
at denne type feil skal ha oppstått som en konsekvens av, en svakhet som kan føres tilbake til produksjonsdato.

Drivreim går inn under kategorien slitedeler og er i henhold til NEL’s (Norske Elektroleverandørers Landsforening) serviceguide ikke noe som dekkes etter at garantiperioden på 2 år har utløpt. 
Som en opplysning er NEL’s Serviceguide distribuert til Forbrukerrådet.

Grunnen til dette er at denne komponenten ofte er utsatt for ytre belastninger av forskjellige årsaker, som fører til slitasje.  Dette reduserer komponentens levetid og kan ikke betegnes som en iboende mangel 
ved kjøpstidspunktet. Komponenten som måtte skiftes i dette tilfellet er laget av gummi, som med dens egenskaper også er meget påvirkelig av miljøet.


På bakgrunn av ovennevnte kan vi dessverre ikke imøtekomme ditt ønske om å få dekket reparasjon på reklamasjon, og vi beklager det inntrufne.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vel, det er nok motsatt. Dørhåndtak, brytere osv. som man har tilgang til kan i enkelte tilfeller unnlates og dekkes ved uforsvarlig bruk. Deler man ikke rår over som vannpumpe, drivreim, kretskort osv. er dekket, og man må forvente at dette varer mer enn 5 år.

Jeg ville tatt saken videre. Jeg regner også med at du må punge ut for feilsøkingen?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Vel, det er nok motsatt. Dørhåndtak, brytere osv. som man har tilgang til kan i enkelte tilfeller unnlates og dekkes ved uforsvarlig bruk. Deler man ikke rår over som vannpumpe, drivreim, kretskort osv. er dekket, og man må forvente at dette varer mer enn 5 år.

Jeg ville tatt saken videre. Jeg regner også med at du må punge ut for feilsøkingen?

Ja jeg tar denne saken videre, venter på et svar fra de før jeg kontakter forbrukerrådet.

Fant også denne på en nettside der de testet reklamasjon og garanti kunnskapen til elektronikk kjedene. er noen år gammel men.

En drivreim, har ifølge Forbrukertvistutvalget, fem års reklamasjonsfrist. Men dersom reima ryker på grunn av unormalt mye bruk, er det ikke en mangel som gir rettigheter

Lenke til kommentar

Ja dette er berre tull frå selgaren. At reima skal halde i forventa brukstid er ein del av produktet.

Dersom du har brukt vaskemaskina feil, som til dømes belasta reima unødig gjennom hard bruk så vil utslitte delar falle utanfor, men normal bruk skal vaskemaskina tole.

Det må være særleg opplyst dersom produktet inneheld komponentar som må skiftast ut som slitedelar, typisk eksempel er batterier som ofte ikkje følger med produktet fordi batterier er slik som kunden må kjøpe og bytte ut sjølv med jamne mellomrom.

Kvaliteten på drivreima i ei vaskemaskin heng saman med forventa levetid på heile produktet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei Danda!

Så bra at saken løste seg for deg. Jeg sliter med nøyaktig samme sak. En tørketrommel fra Electrolux er ødelagt pga drivreim som har ryket. Tørketrommelen er snart 3 år gammel. Det høres ut som at drivreim er en designsvakhet hos tørketromlene fra Electrolux. I rapporten til Forbrukerrådet som det nevnes, så står det oppsummert at drivreim er vanligste feil hos Electrolux. Hos Miele tørketromler er det termostat.

Jeg tenker å ta saken videre til Forbrukerrådet. Har du noe som du kan dele som kan være nyttig i denne saken? 

hilsen,

Deb

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
sxterbx82 skrev (5 timer siden):

Har en tørketrommel som er 3 år og noen mnd, sluttet å snurre så mistenker reima, eller reimstrammer. Tenkte jaja, nå blir det å kjøpe ny trommel, men bør kanskje prøve meg på reklamasjon her jeg også.

Jeg ville absolutt reklamert på den. Og husk, det er ikke noe unntak for slitedeler i forbrukerkjøpsloven. Det den sier er i praksis at hvis varen er dårligere enn du har grunn til å forvente av tilsvarende produkter, så er det en mangel som gir deg rett på reklamasjon.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...