Gå til innhold

Datatilsynet: Undersøkelse viser følelse av maktesløshet og tydelige tegn på nedkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min personlige opplevelse er at GDPR er en fiasko. Kravet om samtykke medfører at vi alltid trykker aksepter, men aldri har tid eller overskudd til å sette oss inn i hva vi samtykker til. Hva er hensikten med det? Det er bare en pest og en plage, og nå har enhver aktør som ønsker å lagre data om oss fått det inn i legaliserte former.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Håkon Dahle skrev (5 minutter siden):

Min personlige opplevelse er at GDPR er en fiasko. Kravet om samtykke medfører at vi alltid trykker aksepter, men aldri har tid eller overskudd til å sette oss inn i hva vi samtykker til. Hva er hensikten med det? Det er bare en pest og en plage, og nå har enhver aktør som ønsker å lagre data om oss fått det inn i legaliserte former.

GDPR fungerer fint. Det omfatter bare en liten del av problemet, så til syvende og sist hjelper det ikke så mye, men det fungerer på det området den skal, så det er ikke en fiasko. I flere tilfeller krever heller ikke GDPR disse boksene, men de legges inn likevel. Jeg trykker (nesten) aldri på «godtar» på nettsider. Jeg trykker meg alltid en eller to ganger innover i samtykkeboksen, så jeg får «nei» eller «lagre valg», etter at alt står avslått. Om de «grunnleggende» informasjonskapslene er for omfattende, eller jeg ikke får slått av dem som bare brukes til sporing, trykker jeg meg ut av nettsiden. Nesten ingen nettsider krever at jeg må godta dette tullballet, for å få bruke siden. De som gjør det, bruker jeg ikke. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I istedenfor å henge seg opp i mer eller mindre irrelevante detaljer, så se heller litt på hva han sier. Datatilsynet har her dokumentasjon på at svakt personvern leder til et økosystem med mindre verdi enn ved et sterkt personvern. Tillit er bare et aspekt ved verdiforslaget til et økosystem som bygger på et sterkt personvern. Gode verktøy for håndtering av egne data vil til og med lede til mer deling av data. Pussig at forretningsstrategier er så imot å omfavne et økosystem med dokumentert større verdi.

Lenke til kommentar
Håkon Dahle skrev (15 timer siden):

Min personlige opplevelse er at GDPR er en fiasko. Kravet om samtykke medfører at vi alltid trykker aksepter, men aldri har tid eller overskudd til å sette oss inn i hva vi samtykker til. Hva er hensikten med det? Det er bare en pest og en plage, og nå har enhver aktør som ønsker å lagre data om oss fått det inn i legaliserte former.

GDPR er egentlig en alt for mild innføring av personvern i EU, men det var vel så tynn den måtte være for å få den gjennom. Regner med den følges opp med en GDPR v2 som forbedrer mange av svakhetene, deriblant det du nevner. Kontroll av hva man har forstått av avtalen kan bli obligatorisk. Da må man faktisk lese og forstå avtalene før man får tilgang til tjenesten.

Personlig trykker jeg nei på "alt", noe som ofte endrer hvilke nettsider jeg faktisk bruker. Det kan umulig gå tjenesteleverandørene hus forbi for det har faktisk vært en del forbedringer rundt om. Innfløkte klikk-ruletter som har blitt erstattet av mer oversiktlige GDPR-valg. Vinn-eller-forsvinn-valg som har blitt erstattet av reelle valg av hvilke funksjoner man ønsker på nettsiden osv.

Lenke til kommentar

Intressant at 50% ikke deltar i debatter pga personvernproblemer.

Jeg vil gjerne vite mer om dette. I de fleste offentlige debatter er man tvunget til å delta med fullt navn, og dermed er alt man uttrykker lagret for all framtid. Den digitale verden glemmer aldri dine feilsteg.

Det eneste rasjonelle for den risikoaverse er å ikke delta i debatten, noe som fører til at bare en del av befolkningen egentlig uttrykker seg offentlig.

Jeg er takknemlig for at digi.no tillater pseudonyme diskusjoner. Det er alt for få som ser verdien i denne typen forum, men disse dataene fra Datatilsynet kaster muligens litt lys over dette. Det er ikke nødvendigvis slik at Facebook uten mulighet for pseudonymer gir de beste debattene eller debatter hvor de fleste kan delta.

Generelt synes jeg pressen stort sett ikke står på ytringsfrihetens side i denne typen debatter, inkludert retten til å uttrykke seg anonymt. Det er egentlig helt utrolig at et statlig organ finner argumentene for å forsvare ytringsfriheten mens pressen stort sett jobber mot den samme.

Endret av oppat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...