Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Inngrodd tånegl - trenger jeg kirurgi?


Gjest 99233...9f4

Anbefalte innlegg

Gjest 99233...9f4

Har hatt inngrodd storetå i over ett år nå. Ble rådet av en LIS1 lege om å bade foten i medisinvann, og smøre på brulidine. Det fungerte fint når det var ett åpent sår, men nå er det bare en har klump, uten væske i. Spørsmålet mitt er hva jeg burde gjøre.IMG_20200810_222755.thumb.jpg.63b951515fa0c696914ab3ebb73b6640.jpg

Anonymous poster hash: 99233...9f4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 99233...9f4

Om en uke fjerner legen delen av neglen som er inngrodd:). Den harde klumpen trenger ikke å skjæres bort, ettersom det ikke er infeksjon

Anonymous poster hash: 99233...9f4

Lenke til kommentar

Jeg har slitt mye med inngrodd tånegl, og de fleste ganger har fastlegen fikset det ved å bedøve og så klippe av den "piggen" som vokser inn i kjøttet. Så går det en stund, og det samme skjer igjen.

Etter noen år fikk jeg fnatt og begynte å ta grep selv. Det jeg gjorde - uten at jeg anbefaler det for deg - er at jeg dyppet bomullsdotten fra ene enden av en q-tip i desinfiserende væske (pyrisept, klorhexidin, el. lign.) og la den i skillet mellom  negl og kjøttet ved siden av. Der dyttet jeg den så langt ned jeg klarte, og bandt sportstape rundt. Etter noen dager var betennelsen gått såpass langt ned at jeg klarte å komme til med en neglesaks og klippe av "piggen" selv, uten å ligge oppunder taket av smerte.

Slik holdt jeg meg fri for inngrodd negl-problemer i flere år, men så plutselig kom det tilbake, og jeg måtte atter en gang oppsøke lege. Denne gangen hadde jeg flyttet og fått en ny fastlege, og han spurte meg hvorfor jeg aldri var blitt operert mot dette.

ATTEVAR???

Ingen hadde fortalt meg at det engang var mulig. Jeg ble henvist til en kirurgisk klinikk, og fikk det gjort. Operasjonen går på at siden av neglen skjæres bort, inklusive roten. Neglen vokser dermed ikke ut akkurat der, og problemet kommer dermed ikke tilbake.

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 99233...9f4

Da er operasjonen ferdig! Som @Aetius sier, fjernes delen av neglen som er problematisk, sammen med roten. Har legen klart å faktisk fjerne roten så vokser ikke neglen ut igjen. Gjør den det, så er det ikke sikkert at den blir inngrodd, ettersom såret har fått fred.

Anonymous poster hash: 99233...9f4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...