Gå til innhold

Sulten kun mellom kl 02.00 og 06.00


Anbefalte innlegg

I noen år nå har jeg irritert meg over at Jeg er sulten KUN i de 4 timene man ABSOLUTT IKKE SKAL være sulten... - I de magiske 4 timene KAN Jeg klare å spise flere måltider, men prøver å begrense meg til ett - eller to. På morgenen er jeg null sulten, og lunsj er ikke engang litt interessant. — Jeg liker middag, så jeg pleier å spise normal husmannskost så tidlig på ettermiddagen som slutten tillater det. Dessverre blir det sjelden middag før kl 20.00.

I etterkant av middagen er jeg mett frem til 02,00 ... - Da jeg har søvnproblemer, klarer Jeg aldri å sovne før tidligst kl 03.30. — 
Jeg har gjort UTALLIGE forsøk på å LA VÆRE å spise kl 02.-tiden - men det ender da kun med at Jeg blir liggende våken hele natten. 
I slike tilfeller går jeg til kjøkken og smører to skiver. — 15 min etter Jeg har spist sover jeg som et barn.....

jeg lurer på om det er andre der ute som har det slik som meg - og som kanskje kan komme med et Og annet velment tips.......

(PS Jeg trenger ikke fortelles at Jeg er karaktersvak og at med ei dråpe viljestyrke, ville problemet forsvunnet.......- Jeg har nemlig ikke psykiske svakheter - eller karakter brist etc... - Men et veldig håndfast problem som Jeg synes er vanskelig å finne ut av / fikse opp i) 

 

mvh Carsten 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her høres det ut som du må omprogrammere kroppen din litt.

Vanligvis er det fornuftig å være forkjemper for å lytte til kroppens signaler, men i dette tilfellet er de en såpass stor hindring, at det ikke er å anbefale. Å omprogrammere kroppen (og kjenne og merke resultatene) kan ta opptil 2 uker. Jeg snakker av erfaring. Jeg gikk over til periodisk faste for noen år siden, og slet med både appetitt og sultfølelse en masse i ca 10 dager, før kroppen justerte og normaliserte seg.

I starten må du velge onde. Enten må du ta noen dager der søvnen er elendig, eller ikke-eksisterende, fordi du nekter deg selv å spise eller fortsette slik du gjør nå. Det å spise kl 2, er tydeligvis å gjøre deg selv en bjørnetjeneste slik tingene er nå. Om du nettopp har ferie er jo det litt dumt, da ferie kunne vært en god mulighet til å justere døgn/måltidsrytmen uten de helt store konsekvensene (at du blir sur på folk på jobben, har kort lunte, sover og presterer dårlig slik at det går utover jobb/sosialt liv osv).

Mitt tips er i en liten periode å spise UANSETT til faste tider, bare for å tvinge kroppen over på nytt program. Personlig er jeg ingen tilhenger av at man er nødt til å spise frokost, det er gjerne sunt med en viss grad av faste. Du bør egentlig ha spist siste måltid innen 4t før leggetid (dette for at kroppen skal jobbe med restitusjon mens du sover og ikke fordøyelse av maten).

Legg deg til fast tid, hvis du har anledning til det, og innrett måltids-tidspunktene noenlunde til dette. Hvis du starter på jobb 8, bør du være i seng til 24, og derfor ha spist siste måltid senest kl 20. Da kan du enten ha et måltid nr 2 kl 16, eller bare kjøre frokost/lunsj en gang mellom 10-12. Jeg personlig synes det er veldig befriende å bare spise 2 svære måltider kontra mange små (mer jobb å lage ting og planlegge hva jeg skal ha). Dette med at man må spise hver 3-4. time er bare piss. Kroppen justerer seg etter hva du gir den. Spiser du hver 3-4. time, forventer den og oppfører seg deretter. Spiser du 2 måltider, så justerer den seg og blir vant til det også (etter noe tid).

Du kan bruke noen appetitt-dempende triks. Det er nok litt kontraproduktivt, men kullsyre er for meg veldig mettende - så kullsyrevann kan sikkert være noe, selv om dette kan resultere i at du må opp for å tisse hvis du drikker for mye. Mitt største tips er å spise et større sistemåltid som vil holde deg mett gjennom natten, gjerne med innslag av protein, evt masse grønnsaker (spiser du f eks en pakke biff på 150g + en pose (500g) med grønnsaker får du ikke de voldsomt store kaloriene i deg, men du bør bli stappmett).

Lenke til kommentar

Takker for 2 lynraske besvarelser...

Jeg var på sett og vis klar over mye av det som ble foreslått, men jeg har begynt å lure  på om kroppen min faktisk 

'Kjenner på seg' at nå er klokken mellom 02-03 på natten, og så setter sulten inn....-

Har og fryktet at jeg har blitt syk (feks kreft) - siden jeg aldri er sulten på dagtid...

Men.... da hadde jeg nok ikke vært overvektig (om jeg var alvorlig syk)...... 

Glemte å nevne i innlegget mitt at jeg periodisk spiser innsovningstabletter.

I disse periodene er symptomene 100 ganger kraftigere.... (Jeg kan da stille 

klokken inn etter inntak av imovane...... - 20-30 min etter inntak, blir sulten ekstrem)...

Det er vel derfor at mange blir feite av sovetabletter :)

 

Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Carsten66 skrev (6 minutter siden):

Har og fryktet at jeg har blitt syk (feks kreft) - siden jeg aldri er sulten på dagtid...

 

fikk kreft for noen noen måneder siden. kan ikke si at at kostholdet endret seg noe før eller etter.
Men nå er det jo veldig mange typer kreft og bivirkninger ol.

Aner ikke om det er noe snev av sannhet, men har lest en eller annen plass at man legger rasker på seg om man spiser rett før man skal sove, da forbrenningen går betraktelig ned ved søvn.

Lenke til kommentar

Du bør ta kontakt med legen snarest

Hva er egentlig periodisk?
Høres uansett ut som at du må prøve en annen medisin

Jeg tar innsovingstablett 1-2 ganger i måneden, for å opprettholde en normal døgnrytme da den blir forskjøvet hele tiden
Mitt døgn er lengre enn 24 timer
Viss jeg ikke sovner så får jeg matsug, som har hendt noen ganger, men deretter sovner jeg

Lenke til kommentar

:) Takker for innspill.. Til og med ganske morsomt!

Ang periodisk..... så dreier det seg om 15 døgn sammenhengende 

etterfulgt av et helvete av søvnløse netter (45 døgn) - før jeg igjen

få en ny ynkelig 30 pakning.......

Vil gjøre obs på at dette er ikke et tilfelle av misbruk - eller "bruk for moro skyld"

Jeg har TRE BLØDENDE PROLAPSER i ryggen som gjør livet til et helvete 24 timer i døgnet.

Kan ikke sove på rygg, kan ikke sove på magen, kan ikke sove på venstre side.... Kan KUN

ligge på høyre siden i opp til 2-3 timer, før det og begynner å gjøre vondt der også...

 

Hele problemet vedrørende søvn, kunne jeg tatt bort, ved å innlevere førerkortet.

Det kommer da IKKE på tale......

Norges duste-reglement gjør det nemlig umulig for smertepasienter som 

og har søvnproblemer, å motta de nødvendige medisinene.

Så..... derfor er jeg utmattet og lei i 45 av 60 døgn..... 24/7

 

Mvh C

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...