Gå til innhold

Har blitt svindlet av en nettbutikk, betalte med PayPal.


bmwm

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte varer for ca 8000 fra en fransk nettbutikk. Jeg betalte ca 1000 kr for hjemlevering, noe jeg ikk fikk, meste parten av produktene jeg bestile lå ikke i pakken. Nettbutikken mener tollvesenet i Norge har stjålet produktene ?. Jeg oppretta sak hos PayPal, de vil at jeg skal:

  • Ta kontakt med politimyndighetene eller en annen offentlig myndighet (enten personlig eller på nettet) for å rapportere problemet
  • Rapporter spesifikke detaljer om varen du har mottatt
  • Du må skaffe deg en kopi av en rapport fra politiet eller de offentlige myndighetene og sende den til PayPal
  • Rapporten må inneholde følgende informasjon: 
    • Rapporten skal være skrevet ut på politiets eller myndighetens brevpapir eller ha et stempel eller et segl eller annen informasjon som viser at rapporten er offisiell dokumentasjon
    • Den skal inneholde en klar, detaljert beskrivelse av problemet
    • Den må inneholde kontaktinformasjonen til politiet eller den aktuelle myndigheten

Det er jo ikke slik det fungerer her i Norge. Jeg kan anmelde saken til politiet, men skal jeg liksom anmelde nettbutikken? Har svært lite tro på at politiet i Norge skal gidde å bruke tid på å lage en rapport med en "klar detaljert beskrivere av problemet". Noen som har vært borti det her før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
grenness skrev (1 minutt siden):

Når du sier du betalte med Paypal, hva slags kort i bakkant? Hvis beløpet ble trukket av et kredittkort kan du ta kontakt med kortselskapet.

Vel bruker han såkalt "Charge back" via banken, så blir paypal-kontoen sperret.

Av ren nysgjerrighet, hvilke varer var det som manglet i esken?
Dersom tollvesnet har åpnet pakka så står det normalt sett på esken.

Lenke til kommentar

Jeg betalte med debetkort. Jeg kan politianmelde, men de vil ha detaljert rapport skrevet av Politiet og de vil ha det innen 20 august. Jeg kan scanne og sende anmeldelsen til PayPal, men en rapport skrevet av politiet? Altså det er helt usansynlig at politiet skal beruke tid og ressurser på å skrive en slik rapport, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Vel bruker han såkalt "Charge back" via banken, så blir paypal-kontoen sperret.

Av ren nysgjerrighet, hvilke varer var det som manglet i esken?
Dersom tollvesnet har åpnet pakka så står det normalt sett på esken.

Jeg oppretta sak hos banken men det står behandlingstiden er 6-8 uker. PayPal vil ha svar fra politiet innen 20 august. Jeg har hatt PayPal i snart 16 år, hvis det er sånn de skal behandle meg den ene gangen jeg faktisk trenger betalingsbeskyttelse så kan de like så godt sperre kontoen min, det driter jeg i.

Jeg kan med sikkerhet si de varene jeg bestilte har 0 verdi for 99% av befolkninge. Tollvesenet har helt garantert IKKE stjålet noe som helst, det er bare tull. Jeg tror heller ikke de har åpnet pakken min, da de skulle tollbehandle pakken ble jeg ble bedt om å sende ordebekreftelse med beskrivelse av innhold i pakken og kopi av kvittering. 

Slik så pakken ut da jeg henta den på postkontoret:

 

IMG_0588-min.jpg

IMG_3479-min.jpg

IMG_7253-min.jpg

IMG_5736-min.jpg

IMG_0002-min.jpg

IMG_5719-min.jpg

Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (6 minutter siden):

Denne var kinkig, jeg oppfordrer heller ikke til chargeback selv om det kan være mulig. En ide er å kontakte Forbrukerrådet hvordan du skal gå frem. Forresten så står det en grå/svart tape med "Tollvesenet" dersom de har tatt den inn til inspeksjon. 

 

Hvorfor oppfordrer du ikke til chargeback? Det var ikke noe slik tape på pakken. Kun den brune du ser på bildet.

Merko skrev (5 minutter siden):

Ville heller tatt en tur innom https://forbrukereuropa.no/

Jeg fulgte linken din og der står det at man burde klage til kortutsdeder, dersom man får avslag på klagen så burde man ta saken videre til finansklagenemnda.

BaronSlask skrev (6 minutter siden):

Står det noe om leveringsbetingelser/incoterms i ordrebekreftelsen din?

Nei.

Lenke til kommentar
bmwm skrev (7 minutter siden):

Hvorfor oppfordrer du ikke til chargeback? Det var ikke noe slik tape på pakken. Kun den brune du ser på bildet.

Nevermind, kom forbi denne: "PayPal will defend you in a chargeback, if you don’t have many chargebacks and have good history with PayPal. Although PayPal will try to defend you, ultimately the credit card company has the final say because the method of payment was a credit card." (selv om det var med debit)

Bare å prøve gjennom banken med vedlagt dialog fra selger. 

Lenke til kommentar

Ser tilsynelatende ut til at transportøren har skylden, ja. Hvis du betalte tusen kroner i frakt har du ikke fått valuta for pengene. Jeg hadde faktisk forventet at en større nettbutikk hadde tatt på seg ansvaret når konfrontert med slike bilder, og heller tatt saken opp med transportøren. Men samtidig har man et ansvar når man tar i mot pakken på posten(?) og ideelt sett burde du kanskje ha tatt foto + åpnet den sammen med en ansatt på posten. 

Det er slett ikke uvanlig at utenlandske aktører forventer attesterte dokumenter, ellers kunne man jo bare skrevet alt selv. Så jeg synes du skal gå gjennom prosedyrene til PayPal slik de er, på den måten er du jo garantert at det løser seg for deg. 

Edit: forøvrig har du angrefrist i EØS-området, men den kan man vel ikke benytte seg av når det er "varer på avveie"?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har snakka bed både tollvesenet og transporttør, begge ønsker å hjelpe men sier at avsender må opprette erstatningssak. Problemet er at avsender sier de ikke er ansvarlig og gidder derfor ikke å gjøre noe. PayPal vil ha en rapport som er umulig å få ordnet. Da tenker jeg at eneste håp er at banken tar chargeback.

Lenke til kommentar

Ja, og problemet er jo at det mangler masse varer i forsendelsen du fikk – og det er det du anmelder. Bekreftelsen fra politiet på mottatt anmeldelse inneholder gjerne også en spesifikasjon av det anmeldte forhold, så dette punktet vil være dekket tror jeg.

Jeg mistenker at du legger litt mye i hva denne rapporten skal være for noe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva om du ringer politiet og sier du har en anmeldelse og trenger en bekreftelse som det du beskriver:
 

  • Rapporten skal være skrevet ut på politiets eller myndighetens brevpapir eller ha et stempel eller et segl eller annen informasjon som viser at rapporten er offisiell dokumentasjon
  • Den skal inneholde en klar, detaljert beskrivelse av problemet
  • Den må inneholde kontaktinformasjonen til politiet eller den aktuelle myndigheten

I motsetning til deg så er politiet vant til forsikringssaker, der er det også krav til dokumentasjon. De setter deg sikkert over til noen som har gjort dette mange ganger før. Politiet vil vel normalt bruke eget brevpapir med kontaktinformasjon, og det oppfyller automatisk punkt 1 og 3? Punkt 2 er jo din beskrivelse av det som anmeldes, nemlig at du har mottatt en skadd pakke som mangler varer, fra den og den nettbutikken den og den dagen. Det er jo det du har gjort her, mot PayPal og nettbutikken, så da vet du hva du skal gjøre hos Politiet. 

Føles sikkert som et fjell å klatre, men det er overkommelig om du er motivert. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...