Gå til innhold

Google Pixel 5, 4a 5G og 4a


Anbefalte innlegg

Dukien skrev (2 timer siden):

Takk for tips for har vurdert det tidligere. :) Men det er noe for noe og jeg ønsker å ha det så "minimalistisk som mulig". Så kommer nok til å bli vant med det - for synes begge to allerede er nyttig. 

Noe annet jeg legger merke til er at ved snapchat, så endrer det bilde (gjør det mye mørkere) etter å ha knipset bilder. Litt rart, for når man tar bildet er det lyst og klart --> mørkt. 

Snapchat på Android har alltid vært noe drit, dessverre. Bildet blir ikke direkte overført som med Iphone, men systemet tar et bilde av bildet ditt hvis du skjønner hva jeg mener. Det er dessverre slik at de fleste app-er blir laget og skreddersydd for iphone, og det gir jo mening med tanke på at da er det bare 1 programvare å ta hensyn til. Med android finnes det så mange forskjellige versjoner og mobiler at utviklerne ikke kan skreddersy til hver enkelt.

Ser også at en annen bruker på reddit skriver dette om Snapchat på Pixel 5:
"it's terrible. on the pixel 3 it was perfectly fine but i just tried taking a few pictures/selfies on the Pixel 5 and it's super disappointing. makes the entire picture look darker and unnatural."

Så du må nok bare krysse fingrene for bedre kvalitet en gang i fremtiden. En løsning på dette er å ta bilde med vanlig kamera og så sende det inne i snapchat, men dette er selvfølgelig veldig tungvint. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huawei hadde vel og ett sammarbeid med Snapchat en periode så det fungerte fint på noen av demmes telefoner og.

Personlig så bryr jeg meg lite. Jeg bruker ikke snap for å ta flotte bilder. Bruker det bare til tull og vas.

Det blir dog en del tull å vas da. Klarte å slite ut kamera på en telefon jeg hadde (fokuslinsa gav opp) så måtte bytte det, og det begynner å bli slitent på min forrige telefon og. Får håpe Pixelen holder litt bedre der.

Faktisk 2035 i streak med en kompis. Slik jeg har skjønt det er det omtrent helt fra den dagen Snapchat begynte med streak målingen sin på Android.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig fornøyd med Telefonen hittil.

Eneste jeg stusser litt på at at den tilsynelatende mangler Pocket Mode? Eller er det bare jeg som er dårlig å lete?
Tidligere telefoner har deaktivert alle knapper og slikt når den kjenner at den ligger i en lomme eller bag, men merket titt og ofte at jeg presterer å komme borti fingersensoren med telefonen i lomma og den låser seg opp og gjør alt mulig rart.

Håper de ordner dette i en oppdatering. Den deaktiverer jo AOD når den ligger i lommen så den burde jo kunne deaktivere fingersensoren i samme slengen.

Ellers veldig imponert over kamera.
Som oftest blir det veldig bra resultat, men den tuller og litt.

Tok bilde når jeg gikk tur tidligere i dag, og den gjorde ett gatelys grønt.. Litt tøft kansje men.. what..?

 

PXL_20201127_175204664.jpg

 

Vidvinkel funker bra. Savnet det på min gamle mobil.PXL_20201126_062035193.thumb.jpg.12bf6c4148e28e4a00f67ca44ae59f21.jpg

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
17 hours ago, Kodi said:

Ingen Black Friday tilbud for Pixel 4a =( *sigh* Det er utrolig at telefonen som skulle koste 349 USD koster 5200kr og mer i Norge.. Grådige butikksjefer.. 

den var på tilbud på amazon.co.uk for noen dager siden, men ser den kanskje er utsolgt nå? jeg fikk den for 4300 med frakt og alle kostnader inkludert. tok bare noen dager fra jeg bestilte til den var på døra mi. veldig fornøyd sånn sett! forhåpentligvis kommer jeg ikke til å savne 5års reklamasjonsrett (bank i bordet)

Lenke til kommentar

Også utrolig fornøyd med telefonen. Gikk for saga grønn fargen og selv om jeg synes fargen er nydelig, så hadde jeg ved second though gått for svart (for å få én hel farge). Fant en "løsning" på snap også - ved å klikke på "focus" når man skal ta bilder, så får du latterlig mye bedre bilder og som tar med lagringsplass; da "screenshotter" den ikke lengre. 

Det er noe unikt med OS til pixel, det er så basic og så cleant som det går an å bli. 

Snapchat-1380734228.jpg

Snapchat-285729860.jpg

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dukien skrev (22 timer siden):

Også utrolig fornøyd med telefonen. Gikk for saga grønn fargen og selv om jeg synes fargen er nydelig, så hadde jeg ved second though gått for svart (for å få én hel farge). Fant en "løsning" på snap også - ved å klikke på "focus" når man skal ta bilder, så får du latterlig mye bedre bilder og som tar med lagringsplass; da "screenshotter" den ikke lengre. 

Det er noe unikt med OS til pixel, det er så basic og så cleant som det går an å bli. 

Hvor trener du i disse tider? :P

Lenke til kommentar

Har hatt Pixel 5 (kjøpt for 8000,- av en Pixel-selger på FNN) i noen uker nå. 5G og WiFi-tale funket ikke for meg på ice, men tror nok ikke jeg bytter av operatør av den grunn. Aldri følt noe behov for disse, og det er ikke verdt prisøkningen å gå over til andre.

Ellers er telefonen fantastisk. Smooth som bare det og ting bare funker. Er det jeg er ute etter på Android. Er ikke så mye bloat som andre merker (Apple inkl.), men kunne vært foruten bloat som Google Assistant, Chrome, YouTube og generelt Google applikasjoner. Irriterende at eneste mulighet er å deaktivere de. Assistant blir jo presset ned i halsen på oss, hvor den tar opp en stor del av sveipe-gestures. Men men, de har i det minst bloat av alle andre.

Batteri er latterlig bra, den bare går og går. Kamera er også utrolig rå, bildene ser stadig gode ut, og føler jeg ofte trenger å ta bilde bare en gang for å få det jeg vil. Er helt rå point and shoot.

Design og byggkvalitet er meh. Er forsåvidt tusen ganger bedre enn glass, som er hinsides idiotisk, men skulle ønske de kjørte helt ut med plastikk sånn sett. 

Alt i alt kjempefornøyd. Mest av kamera og av software-ytelsen. Forventer å ha denne en stund.

Lenke til kommentar
TB-Sabo-Tabby skrev (15 timer siden):

Har hatt Pixel 5 (kjøpt for 8000,- av en Pixel-selger på FNN) i noen uker nå. 5G og WiFi-tale funket ikke for meg på ice, men tror nok ikke jeg bytter av operatør av den grunn. Aldri følt noe behov for disse, og det er ikke verdt prisøkningen å gå over til andre.

Deler tankene og kjøpe av samme kar som deg. Meget hyggelig og rask selger! Har Ice og 5G + WIFI-tale funker ikke for meg tror jeg. Får opp ice + (bor i skien som skal ha 5G) og WIFI-tale funket ikke. Men vet du om du har HD-tale eller hva enn Ice kaller det? Vet ikke om WIFI-tale vil gi noe bedre lydkvalitet? Vurderer å gå over til vipps (jeg får LTE / ice +) dekning.
https://www.ice.no/ice-magasinet/ice-forst-i-norge-med-hd-tale-mellom-operatorer/

Meget fornøyd med mobilen, men kvaliteten på samtaler er ikke bra nok. Utrolig rart at noe så banalt og sentralt får så lite oppmerksomhet i en moderne mobil. Liker også godt designet og har sansen for at det ikke har glass. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Var verken 4G tale eller Wifi tale når jeg hadde ICE, men alt dukka opp når jeg bytta til Talkmore i går.

Ikke testa det da men regner med det funker.

Screenshot_20201201-095507.thumb.png.66447674dd5baedf094e47219873b355.png

Kvaliteten på samtaler er bra nok for min del. Skal jeg prate lenge bruker jeg uansett headsett. 

Stort pluss for meg og at den ikke har glass. Knuste glasset bak 4 ganger på min forrige mobil. Tålte ingenting.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Dukien skrev (2 timer siden):

Har Ice og 5G + WIFI-tale funker ikke for meg tror jeg. Får opp ice + (bor i skien som skal ha 5G) og WIFI-tale funket ikke.

ice har ikke lansert 5G ennå, så jeg tviler på at telefonen bruker 5G nett.

https://www.ice.no/ice-magasinet/ice-er-5g-klar-i-flere-norske-byer/

Når det gjelder talekvalitet, dersom den alltid er dårlig, er det telefonens sin feil, mens dersom noen samtaler har god samtalekvalitet samme sted som de dårligere, kan det tyde på problem hos ice, f.eks. hvis samtalekvaliteten er annerledes når A ringer B og B ringer A.

Usikker på om Pixel 5 / 4a 5G støtter EVS kodek som Telenor og Telia nettene har støtte for, og som toppmodellene til Samsung, Apple osv. kommer med, kodeken krever egen maskinvarespesifikasjon, som kun toppmodellene oppfyller denne spesifikasjonen så langt såvidt jeg vet, og slik har det vært i minst 3-4 år (Samsung S7 var en av de første modellene som støttet EVS i Norge).

 

Sitat

Skal jeg prate lenge bruker jeg uansett headsett. 

Det hjelper ikke på samtalekvaliteten når kvaliteten inn fra telefon er dårlig. HD voice bør vel også støttes av headsettet for å ha samme kodek hele veien i kjeden.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
6 minutes ago, mandela said:

 

 

Det hjelper ikke på samtalekvaliteten når kvaliteten inn fra telefon er dårlig. HD voice bør vel også støttes av headsettet for å ha samme kodek hele veien i kjeden.

Nei det er sant, men antar det mentes at telefonen var dårlig da den ikke har en dedikert høytaler, men heller vibrerer displayet for å lage lyd.

Lenke til kommentar

Muligens jeg feiltolker ice lenken, men der står det at Skien er en av de første byene som støtter 5G allerede nå. 

Takk for info ovenfor! 4G tale derimot er viktig, mtp på at det er generelt dårlig kvalitet å snakke med andre. Er overrasket hvor mye verre enn s10e det er og forhåpentligvis vil 4g tale kanskje hjelpe. 

Prøvde å google EVS kodek på pixel 5 fort uten å finne noe annet enn på eldre mobiltlf. 

Men i tråden så ser jeg nå at både talkmore og vipps støtter wifi-tale og 4G-tale, så da blir det farvel til ice for denne omgangen. Har for øvrig også fått beskytteglass og tenker å bestille den offisielle pixel dekselet for å få maks beskyttelse. Planen er tross alt å ha denne her i minst 2 år. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dukien said:

Deler tankene og kjøpe av samme kar som deg. Meget hyggelig og rask selger! Har Ice og 5G + WIFI-tale funker ikke for meg tror jeg. Får opp ice + (bor i skien som skal ha 5G) og WIFI-tale funket ikke. Men vet du om du har HD-tale eller hva enn Ice kaller det? Vet ikke om WIFI-tale vil gi noe bedre lydkvalitet? Vurderer å gå over til vipps (jeg får LTE / ice +) dekning.
https://www.ice.no/ice-magasinet/ice-forst-i-norge-med-hd-tale-mellom-operatorer/

Meget fornøyd med mobilen, men kvaliteten på samtaler er ikke bra nok. Utrolig rart at noe så banalt og sentralt får så lite oppmerksomhet i en moderne mobil. Liker også godt designet og har sansen for at det ikke har glass. 

De har ingen 5G-dekning så vidt jeg forstår. Jeg holder selv til i Oslo, og der er det bare en liten del av byen som har 5G. Antar det er det samme de andre stedene, og da det bare er en testfase. HD-tale er vel en støtte hos telefonene, uavhengig av operatørene, såvidt jeg forstår. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det fungerer, da det ikke er noe jeg aktivt har tenkt over eller søkt etter. Talekvalitet har liksom ikke vært noe jeg har stusset over noen gang. Men ja, syns det er temmelig idiotisk uansett at slike ting krever støtte fra operatører for å funke. De burde aldri hatt noe å si her.

Gi meg gjerne tilbakemelding når du går over til de andre operatørene. Også dekningsforhold de har generelt sett ift. ice.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sabo-Tabby skrev (9 timer siden):

Talekvalitet har liksom ikke vært noe jeg har stusset over noen gang. Men ja, syns det er temmelig idiotisk uansett at slike ting krever støtte fra operatører for å funke. De burde aldri hatt noe å si her.

Det er omvendt, det er telefonprodusent som må slå på støtte for alle nettverksfunksjoner som volte, vowifi, 5G osv., så sant telefonens maskinvare støtter dem (EVS kodek). Etter at operatører har lansert tjenester i sitt nettverk, er det opp til telefonprodusenten å slå det på i programvaren til telefonen, så her er Google langt på etterskudd.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
48 minutes ago, EmanuelDesperado1 said:

En brukt pixel 5 (noen uker) ble solgt i dag for 4000 kr på Finn. Noen her som var den heldige? Lurer på hva selgeren tenkte...

Kan ha vært scam.

Har 3 ganger kjøpt konsoller til "gi-bort" pris og 2 av gangene var det scam.

"Skal sende på mandag" osv men skjer ikke noe før man har maset i noen uker og blandet inn finn.no.

Da kommer pengene i retur. Virker som folk gjør slikt for å få inn raske penger.

Men kan og være legit da. Noen har bare ikke peiling på hva ting er verdt. Har vel hatt min PS4 i 2 år nå og betalte 400kr for den inkludert stikke.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Kan ha vært scam.

Har 3 ganger kjøpt konsoller til "gi-bort" pris og 2 av gangene var det scam.

"Skal sende på mandag" osv men skjer ikke noe før man har maset i noen uker og blandet inn finn.no.

Da kommer pengene i retur. Virker som folk gjør slikt for å få inn raske penger.

Men kan og være legit da. Noen har bare ikke peiling på hva ting er verdt. Har vel hatt min PS4 i 2 år nå og betalte 400kr for den inkludert stikke.

Jeg snakket med selgeren og han stod for prisen. Han hadde også mange gode vurderinger, me en får vel det med slike priser.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...