Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Terrassedør i sameie - vrien lås


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom probemet har oppstått på grunn av manglande vedlikehold av tanta di så vil ho som sameigar fort måtte bære utgifta sjølv. Dersom døra er "oppbrukt" og må skiftast som ein del av fasaden (som er å rekne som fellesareal) så er det sameiget som må betale. 

Når det gjeld kvar grensa går så vil det være naturleg å sjå på dei andre dørene i sameiget. Dersom det er fleire av dørene som er vanskelege så taler det for at det er på tide å skifte dei ut, men om ho er den einaste som har problem så vil det tyde på manglande vedlikehold eller feil bruk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hva som har forårsaket slitasjen. Byggforsk 700.320 "Intervaller for vedlikehold og utskiftning av bygningsdeler" angir 20-40 år som teknisk levetid for utvendige dører. Så om eier/bruker eller sameiet ikke har vedlikeholdt låskasse, justert karm og malt treverket jevnlig iht. produsentens angivelse er det kortere intervaller. 

Så først må man definere hvilken part som har vedlikeholdsansvaret før man kan avgjøre hvem som skal betale for moroa. 

image.png.cd3f95b3f31129067ea385ac4cfe4e83.png

Hva er det som er galt med døra? Subber den i karmen? Isåfall kan det være tilstrekkelig å justere hengsler. Er låsekassen treig kan det være tilstrekkelig å smøre den. Eller bytte låskasse. Det er stort sett ikke så altfor dyrt.  

Lenke til kommentar

Takk for alle tips, jeg ringte formannen og spurte hvorfor han bestilte vaktmester hos noen men ikke andre. Det ble for dyrt hadde styret bestemt.

 

OK, da bestiller jeg vaktmester og blir med tante på neste årsmøte så får du gjenta det.

 

I dag ble døren ordnet, tok 15 minutter inkl. kaffe iflg. tante Aslaug.

Lenke til kommentar
Morgens skrev (10 minutter siden):

Takk for alle tips, jeg ringte formannen og spurte hvorfor han bestilte vaktmester hos noen men ikke andre. Det ble for dyrt hadde styret bestemt.

 

OK, da bestiller jeg vaktmester og blir med tante på neste årsmøte så får du gjenta det.

 

I dag ble døren ordnet, tok 15 minutter inkl. kaffe iflg. tante Aslaug.

det var bra, kun 15 minutter og uten vaffel!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...