Gå til innhold

Trenger hjelp med å sette opp kurs for å starte i jobb som webutvikler på under ett år.


Anbefalte innlegg

Hei,

Nå vurderer jeg å skaffe meg enda en kompetanse som Web utvikler (er maskin ingeniør fra før, med mange års erfaring). Til dette planlegger jeg ca. 11 måneder. 

Jeg har også vurdert maskinlæring med python og datascientist. Maskinlæring jobber er veldig få og kravene for å komme inn ser ut til å være høye. Datascientist virker kjedelig. 

Jeg har skaffet meg en oversikt av hva man må kunne for å lage en nettside:

- Front end: JavaScript, React, CSS, HTML

- Back end: Python, Flask

- database: PostgreSQL

- version control: GitHub

Nå tror jeg at med det jeg nevnte på listen går an å mekke en ganske avansert nettside. Det er mange flere verktøy det er mulig å legge til den lista basert på søket på finn dot no, men jeg må sette noen grenser.

Jeg har brukt ca. 5 timer daglig i sommerferien og har laget en nettside ( som driver på hjemmenettverk):

den gir 2 random tall og spør summen av de, så gir det tilbake melding om det var riktig eller feil og viser en log på hva som ble spurt og hva som ble svart av de 10 siste forsøk. Det har jeg laget med bare python, flask og HTML. Det var en de beste sommeferiene mine. 

Men for å lære nok for å begynne å søke jobber som webutvikler lurer jeg på hvor bør jeg sette mest fokus?

70% front end 30% back end? 

Er det noen verktøy dere mener jeg må ha med på den lista? Jeg har sett i anonser kreves: C#, Azure, .NET, TypeScript, React, ReactNative, JSON, Worldpress. 

Til slutt min søknad skal bli en nettside som jeg kan vise og si at jeg har laget den. Jeg tror det bør funke. 

Håper på tilbakemeldinger fra de som kjener den bransjen. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er det er bedre å spesialisere seg helt først enn å kunne litt av begge sider av stacken. Da er det lettere å "bevise" at du kan noe på intervju og du kan levere på det med en gang. Fullstacky kunnskap får du over tid (på jobben) ved å lære deg det en får bruk for. Er mye buzzwords og det er lett å vimse rundt og spre seg selv for tynt. Moderne tech stacker lar en også lettere jobbe som spesialist nå enn en kanskje kunne for x år siden.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Taggi said:

Min mening er det er bedre å spesialisere seg helt først enn å kunne litt av begge sider av stacken. Da er det lettere å "bevise" at du kan noe på intervju og du kan levere på det med en gang. Fullstacky kunnskap får du over tid (på jobben) ved å lære deg det en får bruk for. Er mye buzzwords og det er lett å vimse rundt og spre seg selv for tynt. Moderne tech stacker lar en også lettere jobbe som spesialist nå enn en kanskje kunne for x år siden.

Kan du utdype hvorfor du mener dette? Er du f.eks. i en posisjon hvor du ansetter nye folk?

Personlig mener jeg det kommer helt an på jobben man søker på og forventet nivå. Hvis jobben innebærer å kunne programmere og skrive HTML+CSS, så kan jeg love deg at det forventes at man kan vise til kunnskap om programmering, HTML og CSS. Det er så klart med mindre man tar til takke med en juniorstilling med tilsvarende lønn.

Nå om dagen sitter jeg forøvrig i intervjuer for bedriften jeg jobber i. Rett nok noe helt annet enn webutvikling (embedded utvikling), men prinsippet er det samme. Man må vise at man er relevant for jobben. Det betyr ikke at man må kunne alt som trengs allerede, men et minimum er faktisk å være litt oppgående i programmeringsspråket og det som ellers etterspørres. F.eks. hvis jobben innebærer å jobbe med PostgreSQL, så ville jeg vært interessert i hvorvidt noen kan SQL generelt. Å komme med «halvparten» av kompetansen er ikke godt nok med mindre man kommer rykende fersk ut fra studie og bedriften er innstilt på å hyre inn ferske personer. Hvis det ikke er tilfellet, så ender man veldig fort bakover i køen for neste runde for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Om du søker på en frontend jobb blir du ikke spurt om sql på intervju, dermed er det (potensielt) bedre å kunne mer frontend. Sier ikke det er fasit, men om du blir veldig flink i noe er det ofte veldig lett å bevise at du er flink i det på intervju -> dermed lett for arbeidsgivere å bruke deg og gi deg jobb som er spisset mot det fagfeltet. Tror du argumenterer med at det vil utelukke en fra mange jobber også, og ja det stemmer.

Jobber selv frontend i et større selskap og her er det ærlig talt ingen kø å dytte noen bakover i uansett.

Lenke til kommentar

Her er noen eksemplar jeg klippet ut på finn, filtrert på front-end:

#1

Som utvikler må du være sterk på backend-utvikling i java,
men vi trenger også frontenderfaring.
Det ideelle er derfor om du er en fullstackutvikler.

#2

Your strengths

Experience with writing JavaScript applications in the browser
Experience with JavaScript frameworks, bundlers, test frameworks
Experience with Node.js and API integrations
Experience with continuous integration

#3

Who you are

4+ years of engineering experience. You’re a strong engineer comfortable working across multiple platforms and environments.
Strong engineering fundamentals
Highly fluent in Javascript/TypeScript, HTML and CSS
Angular/React/Vue experience or similar preferred
Familiarity with data structures and algorithms, profiling and optimization
Demonstrated experience with browser testing and performance tuning
Experience in working with real-time web applications
Familiarity with the application API layer

#4

Ønskede kvalifikasjoner

 IT-utdannelse på minimum Bachelor-nivå
 Minimum 2 års arbeidserfaring med webutvikling/Front-end-utvikling
 Har gode ferdigheter i norsk og engelsk, både muntlig og skriftlig
 God kompetanse innen responsiv webutvikling, HTML5, CSS og JavaScript
 Erfaring med Bootstrap
 Erfaring med Angular, React eller lignende
 Fordel om du her erfaring med en eller flere:.NET, C#, MS SQL, Design og utforming, IOS og Webservices
 

#5

Vi ser etter deg som:

Har over 2 års erfaring med Frontend utvikling
Har erfaring med React 
Det er ønskelig om du har erfaring med AWS, men dette er ikke et krav.

 

#6

Det viktigste er at du har en lidenskap for frontend-utvikling. Hvis du brenner for å lage gode brukeropplevelser og å skrive solid og vedlikeholdbar kode, da er du den vi leter etter.

Selv om vi i hovedsak er ute etter noen som ønsker å gå i dybden på frontend, er det ingenting som stopper deg fra å jobbe full-stack. Vår backend er utviklet i Go med bruk av bl.a. Elasticsearch, PostgreSQL, gRPC og Kubernetes.

 

Jeg har jo søkt og fått jøbber i andre bransjer før. Og min erfaring er at disse listene med ønskede kvalifikasjoner er vel overfylt. Jeg greide fint å gjøre jobben med å tilfredstille de første to linjer som regel. Der jeg manglet kunnskap måtte jeg spørre kollegaer og det gikk greit.

Uansett om jeg stiller bakerst i køen spiller ingen rolle nå da jeg kommer til å ha mye fritid framover(nedgang i olje bransjen nå) og vil bruke den tiden mest mulig fornuftig. Og om det blir noe av det det får vi se. 
 

Lenke til kommentar

Kan du React står du ganske sterk i mange sammenhenger. Du har også to database typer rasjonell og ikke rasjonell så om du lærer deg MySQL, PostgreSQL, MSQL har ikke så mye å si hvilken det er så lenge du også kan teorien bak NoSQL og hva det benytes for. MongoDB er nyttig i en del sammenhenger hvor MySQL ikke er.

Hvilken server infrastruktur er det du benytter deg av? Apache, Node.js, ASP? For meg høres det ut som du burde gå for Node.js eller Apache om du velger å benytte deg av PHP og Python.

Hvilken virtulization teknologi ønsker du å benytte? Proxmox, Azure, VMWare osv? Mye penger å spare i å velge Proxmox v.s Azure som nybegynner i tillegg som du lærer mye om backups, snapshots osv. Nyttig hvis du blir hacket og de trykker på delete på alle filene og databasene dine. Skjedd meg 1 gang. I det minste er det ikke Host maskinen det går ut over. Du lærer også en del om å deligere ressursene dine og lese fotavtrykk på SSD da disse blir en del belastet på en nettside med mye aktivitet.

Basically velg deg et multi-threading språk slik som C#, Python eller Java for backend. Hvis du kan Java så vil mange arbeidsgivere også tenke at du kan Flutter og Go da disse språkene er veldig like. 

Velg datascientist i steden for maskinlæring. Det er ikke kjedelig i det heletatt og skulle du få en test av en arbeidsgiver vil det garantert være 'sorter top 10 produkter ut i fra salgstall' osv. Praktisk og kommseriselt nyttig. Maskinlæring vil omhandle mye om teori og matematikk og gir veldig liten dataprogrammering kunnskap.

 

Endret av KGMK
Lenke til kommentar
KGMK skrev (På 19.8.2020 den 17.14):

Du har også to database typer rasjonell og ikke rasjonell ...

På jobbintervju vil det nok være lurt å kalle dette relasjonelle og ikke-relasjonelle databaser, som det egentlig heter ?

Relasjonsdatabaser, eller RDMBS som ofte brukes som forkortelse, er egnet i svært mange situasjoner, men ikke alle. NoSQL, i ulike varianter, egner seg til bestemte spesialformål, hvor RDBMS kommer til kort, f.eks. søkeindekser, graf- databaser, dokument-databaser, i sammenhenger med enorme mengder data.

De senere åra har det også kommet til et in-between-alternativ; NewSQL, som for "alle" praktiske formål (begrenset av https://en.wikipedia.org/wiki/CAP_theorem) fremstår som en vanlig relasjonsdatabase, men likevel har noen av egenskapene til NoSQL. F.eks. CockroachDB. 

Den store, store fordelen med tradisjonelle RDMBS er dataintegriteten du får, eksempelvis gjennom transkasjonshåndtering som en del NoSQL-databaser ikke har. 

 

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg lært i parallell html, css, javascript, python+flask. Til database har jeg installert ZAMPP og bruker egen modul i flask til å kommunisere med den. Jeg merker progress definitivt. 

Det jeg har merket at i disse tutorial for webdesign for eksempel legges til bootstrap styles og hele siden ser liksom mye finnere ut... Men alt jeg ser at den ser annerledes ut. Det er annen skrift type, margins, etc, men jeg kan ikke si at den ser mye finnere ut. Lurer på om jeg ikke har sans for lage noe fint. Jeg liker å lage funksjonalitet slik som på back end men å bytte farge av bakgrunn eller skrift type det ... tenker at front end utvikling kan bli feil å satse på for meg.

Jeg vir revurdere satsing område. Hva med å lage skripts med python for å effektivisere oppgaver til andre ingeniører, er det marked for det? Og det med datascience plutselig høres mer interessant ut. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Merko said:

Spørs om det tar seg godt ut når man skal vise en potensiel arbeidsgiver en nettside man har laget, så har man kjøpt hele frontend ? 

1. Han trenger ikke vite noe om det, det er mye som går igjenn av CSS og sjangsen for at han legger merke til det er 0.

2. Alle nettsider ser like ut, det er selvfølgelig forskjell men det er mye av det samme som går igjen.

3. 10 av 10 ganger så er det brukervennlighet og intuivitet som gjelder. Det er ikke vits å finne på hjulet på nytt.

4. Å jobbe med frontend er mye mer enn å knote i CSS og bruker bedriften sine ressurser på å finne opp hjulet på nytt. Har dog kun jobbet i små bedrifter hvor man ikke har tid til å bruke flere uker på å finjustere CSS.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (2 minutter siden):

Han trenger ikke vite noe om det, det er mye som går igjenn av CSS og sjangsen for at han legger merke til det er 0.

 

Veeel, det er ingen sjanse jeg ville ha tatt.
CV'er ol blir jo gjerne spredt rundt på avdelingen man evt havner på, så om noen plutselig ser "øy her bruker han jo ferdig/kjøpte templates" så tviler jeg på at han vil få noen jobb der som front end designer. ? 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Merko said:

Veeel, det er ingen sjanse jeg ville ha tatt.
CV'er ol blir jo gjerne spredt rundt på avdelingen man evt havner på, så om noen plutselig ser "øy her bruker han jo ferdig/kjøpte templates" så tviler jeg på at han vil få noen jobb der som front end designer. ? 

Tror ikke frontend designer er et yrke, hvertfall ikke i Norge da du kan kjøpe ferdig template til 5 dollar og bare timeprisen på en designer hadde vært 5 ganger så mye.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (8 minutter siden):

Tror ikke frontend designer er et yrke, hvertfall ikke i Norge da du kan kjøpe ferdig template til 5 dollar og bare timeprisen på en designer hadde vært 5 ganger så mye.

 

Da tror jeg du tar meget feil. ;) 

Jeg tror alle store selskaper som lager egne ting lager tingene selv, og bruker ikke ferdige templates.

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Merko said:

Da tror jeg du tar meget feil. ;) 

Jeg tror alle store selskaper som lager egne ting lager tingene selv, og bruker ikke ferdige templates.

 

Det var uansett ikke det som var poenget mitt. Hvis han begynner som frontend utvikler er det mest sannsynlig et ferdig design fra før av så det blir mer å bruke det designet videre og heller bruke tid på funksjonalitet. Så tanken med template var mer som et real world scenario der han slapp å definere hvordan knapper, headere, footere, marginer på siden, størrelse på tekst, bibliotek for grafer og tabeller, hvordan menyen skal være, hvilke ikoner han skal bruke. Datatables er f.eks brukt av NASA, Amazon og Tesla m.m og dette er et ferdig oppsett. Highcharts blir f.eks brukt av Facebook og twitter som blant annet har utviklet bootstrap. En sånn template bruker alle de forskjellige populære bibliotekene og samler de i en bolk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ville og anbefalt deg og fokusere på en av områdene. Om du synes at både programmering og design er spennende, anbefaler jeg at du fokuserer på front-end. Om du er mer interessert i programmering, er back-end veien å gå.

Har selv tatt to års utdanning i front-end utvikling på Noroff, noe som var lærerikt. Det jeg godt kan like med front end er at det er variabelt, og man får utfordret seg på flere fronter.

 

Lenke til kommentar
On 9/1/2020 at 8:39 AM, Alex_Tc said:

Nå har jeg lært i parallell html, css, javascript, python+flask. Til database har jeg installert ZAMPP og bruker egen modul i flask til å kommunisere med den. Jeg merker progress definitivt. 

Det jeg har merket at i disse tutorial for webdesign for eksempel legges til bootstrap styles og hele siden ser liksom mye finnere ut... Men alt jeg ser at den ser annerledes ut. Det er annen skrift type, margins, etc, men jeg kan ikke si at den ser mye finnere ut. Lurer på om jeg ikke har sans for lage noe fint. Jeg liker å lage funksjonalitet slik som på back end men å bytte farge av bakgrunn eller skrift type det ... tenker at front end utvikling kan bli feil å satse på for meg.

Jeg vir revurdere satsing område. Hva med å lage skripts med python for å effektivisere oppgaver til andre ingeniører, er det marked for det? Og det med datascience plutselig høres mer interessant ut. 

Frontend er mye mer enn å klaske inn bootstrap og egentlig er slik design et annet felt. Du skal kunne consume API-er og lage dynamiske applikasjoner. I frontend jobber man mest med javascript (react/vue/angular/vanilla) etter min erfaring. Ofte skal ikke frontend folk faktisk designe nettsiden men realisere et design og koble seg til en backend. Det kommer likevel an på hvilken liga man jobber i. Noen lesser alt på to-tre utviklere, mens andre jobber i større team der rollene er fordelt.

Forøvrig vil jeg si at konsekvent bruk av margins, en bra font og litt grafikk gjør en nettside profesjonell. Bootstrap sørger for dette, men også at nettsiden er responsiv. Hvis man ikke har vært borti mye webdesign så bryter man fort med designprinsipper. Det finnes i dag godt etablerte regler og stilretninger som bør følges, fordi det er det brukerne har et forhold til. Det kan utfordres til en viss grad, men da bør man være god.

En annen ting, i min jobbsøkerkarriere har jeg aldri sett noen som har Python i backend, men det er nok en investering for fremtiden.
Jeg har sett for det meste C#/.NET og PHP (som er på vei ut)

Til slutt vil jeg anbefale å sjekke ut Blazor som kanskje blir the new shit.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Update.

Jeg har laget min første app: http://unit007.pythonanywhere.com/

Det er ikke en app som verden trenger, det er mest for å øve det jeg lærer i diverse tutorials. 

teknologier brukt i den: Python-Flask, MySQL, JSON, HTML, Jinja2, Bootstrap. Først utviklet på lokal maskin, så pushet på GitHub og så til pythonanywhere. 

Nå tenker jeg å lage en app til med pålogging system før jeg begynner fodype i JavaScript. 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...