Gå til innhold

Komplett nekter å erstatte skjermkort


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva som går av komplett nå for tiden, men jeg er ekstremt irritert over dem for flere grunner og de behandler meg ekstremt dårlig. Jeg har vært uheldig i det faktumet at jeg har nå fått skjermkort med ganske høy coilwhine og svidd/brennende lukt etter minutter med bruk under uncapped fps(Temperaturene har vært normale maks 83-84). Dette er snakk om Asus dual evo rtx 2080 super oc som jeg har hatt fått erstattet 2 ganger tidligere for samme problemer/symptomer, nå for en eller annen grunn mener tullingen i returavdelingen deres at skjermkortet er "ok" og motsier det jeg sier og de sender den tilbake til meg nå. De mener coil whinen ikke er høy eller irriterende nok?? Jeg nekter å ta tilbake det drittkortet og har prøvd nå flere ganger å kontakte dem. På telefon blir jeg satt i kø og aldri ringt tilbake. På deres kundeservice chat som jeg bare må si er fyllt med noen ekstremt elendige drittunger, de kommer opp med unnskyldninger og tull for å avslutte samtaler de ikke klarer å håndtere og gir meg svar som "beklager, vi kan ikke gjøre noe".  Den siste jeg snakket med hadde ikke noe å si så han bare avsluttet chatten.

Kan de nekte å bytte ut skjermkortet? Dette kortet har akkurat de samme symptomene som de forrige jeg sendte inn og de ble erstattet uten noe problem. Noen som vet hva man gjør i en slik situasjon? Fikk til slutt snakket med kundeservicen deres over telefon, de mener de er nødt til å sende den tilbake, men har laget en ny sak om at jeg som kunde er uenig i deres beslutning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke om "coilwhine" er grunnlag for reparasjon. Det er jo relativt normalt i mye elektronikk.

Folkene på chat kan jo ikke gjøre så mye, da det ikke er de som reparerer / ser på skjermkortet ved innlevering. De kan jo stort sett bare gi informasjon.

Det at de har byttet det tidligere kan jo bare være fordi de var "service minded" den gang.

Lenke til kommentar
Merko skrev (17 minutter siden):

Aner ikke om "coilwhine" er grunnlag for reparasjon. Det er jo relativt normalt i mye elektronikk.

Folkene på chat kan jo ikke gjøre så mye, da det ikke er de som reparerer / ser på skjermkortet ved innlevering. De kan jo stort sett bare gi informasjon.

Det at de har byttet det tidligere kan jo bare være fordi de var "service minded" den gang.

Har søkt rundt på dette med gpu coil whine og erstatning av det. Folk flest får jo byttet kortene, ihvertfall hvis det er innenfor garanti/reklamasjon. Jeg vet at noe coil whine er "normalt" i skjermkort, men nå snakker vi om veldig høylytt coil whine som er ekstremt irriterende ihvertfall med tanke på hvor mye man betalte for skjermkorte. Kunne like gjerne gått for en dårligere og billigere skjermkort om jeg visste at toppmodellene skulle ha slike problemer.

Endret av Zork-
Lenke til kommentar

Er det innenfor eller utenfor åpent kjøp perioden?

Coilwhine er noe man burde merke under åpent kjøp perioden, og dersom kunde ikke har klaget innen den fristen, antar vel butikken at det skyldes overklokking eller måten kortet er behandlet på. 

Det betyr ikke at jeg ikke støtter deg, både coilwhine er fryktelig, og servicen til komplett er fryktelig. Komplett har forfalt så mye de siste årene på kundeservice at jeg aldri kunne anbefalt noen å handle der med mindre det er tilbudsvarer som konkurrentene ikke kan matche. Synd å si det, da jeg tidligere har vært lojal kunde hos komplett.

 

Lenke til kommentar
Zork- skrev (På 10.8.2020 den 13.23):

Har søkt rundt på dette med gpu coil whine og erstatning av det. Folk flest får jo byttet kortene, ihvertfall hvis det er innenfor garanti/reklamasjon. Jeg vet at noe coil whine er "normalt" i skjermkort, men nå snakker vi om veldig høylytt coil whine som er ekstremt irriterende ihvertfall med tanke på hvor mye man betalte for skjermkorte. Kunne like gjerne gått for en dårligere og billigere skjermkort om jeg visste at toppmodellene skulle ha slike problemer.

Problemet er ikke toppmodellene, problemet er kun Asus dual kjøleren som er fryktelig. Alle Asus dual kjølerne i RTX serien har coilwhine, uavhengig av GPU modell. Sjeldent man kommer over kjølere med så mye coilwhine.

Jeg vil ikke si at «noe» coilwhine er normalt. Verken Palit 2080ti GamingPro, MSI 2080ti TrioX, MSI Seahawk 2080 eller EVGA 2080ti XC hadde noe spor av coilwhine hos meg, ingen antydning.

Av alle RTX kortene er det vel kun Asus Turbo kjøleren som er verre enn Asus Dual. Fryktelige kjølere begge to ;) 

Lenke til kommentar

Jeg har et RTX 2070 super av Asus(ROG kort) og har ikke merket noe coilwhine overhodet. Synes det er merkelig at kjøleren har noe og si, da det er elektronikk på PCB'en som lager slik støy. Vært skrevet mye om fenomenet i årevis, og teoriene er mange. Bytte av Psu har hjulpet noen, uten at det er noen fasit. Har heldigvis sluppet dette med alle mine skjermkort opp igjennom årene.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Dual evo er en dårligere versjon av toppmodellen 
hvorfor i det hele tatt kjøpe disse kortene når Strix koster det samme

Kjøpte som en del av Komplett sin PC i deler, ville lære å bygge datamaskiner osv. Har mer kunnskap nå ihvertfall i guess..

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (11 timer siden):

Er det innenfor eller utenfor åpent kjøp perioden?

Coilwhine er noe man burde merke under åpent kjøp perioden, og dersom kunde ikke har klaget innen den fristen, antar vel butikken at det skyldes overklokking eller måten kortet er behandlet på. 

Det betyr ikke at jeg ikke støtter deg, både coilwhine er fryktelig, og servicen til komplett er fryktelig. Komplett har forfalt så mye de siste årene på kundeservice at jeg aldri kunne anbefalt noen å handle der med mindre det er tilbudsvarer som konkurrentene ikke kan matche. Synd å si det, da jeg tidligere har vært lojal kunde hos komplett.

 

Det er det da, jeg har hatt dette problemet siden åpentkjøp perioden. Kjøpte den nær jule perioden og det har pågått siden. Som sagt erstattet de den tidligere, men nå så bare nekter de og i tillegg lyver de på flere måter. De mener det er bedre at jeg går til forbrukerrådet(noe jeg har gjort nå) enn at de hjelper. De som sitter i deres returavdeling er helt ignorante idioter som jeg ikke helt forstår meg på. Jeg hadde akkurat den samme feilen 2 ganger tidligere med disse søppel skjermkortene og da byttet de uten å si noe som helst, nå derimot nekter de uansett hva.

Lenke til kommentar
Zork- skrev (3 minutter siden):

Det er det da, jeg har hatt dette problemet siden åpentkjøp perioden. Kjøpte den nær jule perioden og det har pågått siden. Som sagt erstattet de den tidligere, men nå så bare nekter de og i tillegg lyver de på flere måter. De mener det er bedre at jeg går til forbrukerrådet(noe jeg har gjort nå) enn at de hjelper. De som sitter i deres returavdeling er helt ignorante idioter som jeg ikke helt forstår meg på. Jeg hadde akkurat den samme feilen 2 ganger tidligere med disse søppel skjermkortene og da byttet de uten å si noe som helst, nå derimot nekter de uansett hva.

Fikk du aldri tilbud eller mulighet til å bytte til en av de andre kjølerne?

Jeg ville ikke godtatt å fått lik vare i retur etter å ha hatt samme feil to ganger på rad.

Håper det løser seg, krangle med komplett er ikke lett.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (12 timer siden):

Det betyr ikke at jeg ikke støtter deg, både coilwhine er fryktelig, og servicen til komplett er fryktelig. Komplett har forfalt så mye de siste årene på kundeservice at jeg aldri kunne anbefalt noen å handle der med mindre det er tilbudsvarer som konkurrentene ikke kan matche. Synd å si det, da jeg tidligere har vært lojal kunde hos komplett.

Elkjøp er neppe bedre, de vil nok gjøre samme hvis det er utenfor 14 dagers åpenkjøp på nett. Hva å handle hos power eller noen andre? De har så vidt jeg vet behold returordningen. Ellers så er vel rådet å kun kjøpe brukt og teste det først. Eller helst ungå å kjøpe pc deler til etter coronatiden. Hvis mulig.

Men ser ikke problemet med smittevern, de kunne ventet 10 dager før de solgte skjermkortet på nytt. Blir jo lagerplass så lurer på hvordan power gjør det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zork- said:

Jeg hadde akkurat den samme feilen 2 ganger tidligere med disse søppel skjermkortene og da byttet de uten å si noe som helst, nå derimot nekter de uansett hva.

Når et produkt feiler for 3. gang, har du i utgangspunktet rett til å heve kjøpet. Se forbrukerkjøpslovens § 30 Gjennomføring av avhjelp: Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være djevelens advokat, du har fått bytta to kort allerede? Bytta du de hos komplett? Hva er sannsynligheten for at du har fått tre kort med så høy coilwhine at man ikke kan leve med det? Er det bare du som klager litt for mye? Det virker som om de mener at de har gjort nok og at du er urimelig, kanskje du er det.

Hvis du ikke er urimelig, jeg tar ingen stilling til de spørsmålet, så finnes det klageinstanser du kan ta det til. Du kan finne mer informasjon her https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Lenke til kommentar
Flin skrev (3 timer siden):

For å være djevelens advokat, du har fått bytta to kort allerede? Bytta du de hos komplett? Hva er sannsynligheten for at du har fått tre kort med så høy coilwhine at man ikke kan leve med det? Er det bare du som klager litt for mye? Det virker som om de mener at de har gjort nok og at du er urimelig, kanskje du er det.

Hvis du ikke er urimelig, jeg tar ingen stilling til de spørsmålet, så finnes det klageinstanser du kan ta det til. Du kan finne mer informasjon her https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Altså fra mitt perspektiv og de jeg bor med så lager den ganske høy coil whine ulyd. Man kan høre det utenfor rommet PCen ligger i og selv når viftene kjører i full hastighet. Jeg har ikke noe å vinne på dette for å si det sånn, jeg har siden august forrige år bare hatt lyst til å bygge en gaming pc og nyte PC spill når enn jeg har tid til det. Dessverre så har jeg enten uflaks eller for god hørsel? Jeg er en ung mann i tidlig 20 årene med normal hørsel vil jeg tro og det å måtte høre på sånn coil whine i mer enn 2 minutter for meg til å rive av meg ørene for å si det mildt.

Lenke til kommentar

@zanta

Det er riktig det du sier, tingen er at Komplett mener dette ikke gjelder som ett forsøk fordi DE SELV mener det ikke er noe feil med kortet. De lyver og i tillegg motsier egentlig alt jeg sier, de motsier det jeg har opplevd med det kortet, de motsier frustrasjonen dette kortet som er såpass dyr skaper og vil at jeg i bunn og grunn skal akseptere og leve feilen. De skjønner ikke at det er jeg som er forbrukeren her og det er jeg som tåle dette tullet. Jeg har aldri opplevd lignende i mitt liv og det virker noen ganger som de har noe imot meg, de har bokstavelig talt løyet flere ganger til meg over telefon og chat, de har også prøvd å ignorere meg (lukke chatter osv). 

Virker som forbrukerrådet er den eneste veien å gå her. Tror jeg har lært en del av denne opplevelsen og anbefaler og ikke kjøpe PC deler eller generelt noe dyrt fra dem.

Endret av Zork-
Glemte å sitere
Lenke til kommentar

Det jeg ville prøvd er å redusere klokkefrekvens eller maks effekt med tilhørende software. Om du reduserer klokke med f.eks 10% og muligens også volt kan reduseres. På denne måten kan du få lavere strømforbruk. Dette kan det være lurt å prøve for å få ned støynivået. Regner med at du har et normalt godt ventilert kabinett i forhold til det du har av hardware.

Ellers så er det riktig som dere sier at en kan klage saken inn for forburkerrådet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

Ellers så er det riktig som dere sier at en kan klage saken inn for forburkerrådet.

Så sant ikke skjermkortet er fysisk defekt, tviler jeg på reklamasjon holder, så sant skjermkortet virker, generielsett er støy noe man må anta med mindre man klarer å bevise skjermkortprodusenten har bevist lagt inn støy for dårlig opplevelse. Men da burde man ha kjøpt noe annet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...