Gå til innhold

Hyundai gjør Ioniq til eget bilmerke. Skal lansere tre nye elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konsept-illustrasjonene viser i hvert fall mange markedstrender: Optimering av aerodynamikk (og dermed rekkevidde), ingen sidespeil, innfeldte håndtak, ingen grill, runde former, listløst design, rundt, fancy LED-matriser (sikkert med animerte bevegelser) og til slutt: stor hjuldiameter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For dere som har peiling på ting (ikke sarkastisk denne gangen), hva er egentlig poenget med de store, støgge felgene? Vil ikke større felger føre til mer rullemotstand som igjen reduserer rekkevidde? Om man er på jakt etter optimalisering skulle en jo tro at 15-18 tommers felger måtte være veien å gå? For ikke å snakke om at det er så sykt stygt / Harry med digre felger, men er sikkert i mindretall her :/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, The Very End said:

For dere som har peiling på ting (ikke sarkastisk denne gangen), hva er egentlig poenget med de store, støgge felgene? Vil ikke større felger føre til mer rullemotstand som igjen reduserer rekkevidde? Om man er på jakt etter optimalisering skulle en jo tro at 15-18 tommers felger måtte være veien å gå? For ikke å snakke om at det er så sykt stygt / Harry med digre felger, men er sikkert i mindretall her ?

Stort sett bare utseende. Større felger er dyrere, mindre effektivt, mer ukomfortabelt, lettere å få skadet, tyngre, mm.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ojahnsen skrev (2 minutter siden):

Også er det vel slik som en opplever på sykkel, at større hjul ruller bedre. Sparer energi og man merker mindre til små hull i vegen etc..

Det er når man får større diameter, dette er ikke det samme for bil (max 5%) der diameter er lik selv ved større felger og lave profil

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, The Very End said:

For dere som har peiling på ting (ikke sarkastisk denne gangen), hva er egentlig poenget med de store, støgge felgene? Vil ikke større felger føre til mer rullemotstand som igjen reduserer rekkevidde? Om man er på jakt etter optimalisering skulle en jo tro at 15-18 tommers felger måtte være veien å gå? For ikke å snakke om at det er så sykt stygt / Harry med digre felger, men er sikkert i mindretall her ?

Vekta på bilen og dermed størrelsen på bremseskivene for å stoppe bilen inna det som vil være akseptabelt for ein personbil avgjere stort sett felgstørrelsen. Dernest kjem behovet for effektivitet(rekkevidde) opp mot sportslig kjøring(grep/kontakt med vegbana). Tesla S lar kjøper velge 19" eller 21" felgpakke der hovedgrunnen for at man har desse valga er effektivitet for long range modellane samt behovet for betre kjøreprestasjoner for performance modellane.

 

Etter kvart som lettare batteripakker blir utvikla kan det kanskje medføre at behovet for store felger minker, så man skal ikkje sjå vekk fra at nyare EL-biler ikkje vil ha samme behov for store felger som dagens EL-biler gjerne har.

 

Korleis felgen ser ut og kva bil di står på kan bli både pent og direkte støgt. Kjenner eg får rusk i auga når ein amerikansk muskelbil kjem dinglande med sånne narkofelger på 22+. Ser galt ut på alle plan. Har derimot denne usa-muskelbilen fått ei ombygging slik at felger og bil stemmer overens kan det sjå meget pent ut. Men ja, vekt og bremseskiver bestemmer det viktigaste. Derfra blir det kva prestasjoner man er ute etter å oppnå og kva bilen egentlig kan brukast til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Maabren said:

Vekta på bilen og dermed størrelsen på bremseskivene for å stoppe bilen inna det som vil være akseptabelt for ein personbil avgjere stort sett felgstørrelsen.

Størrelsen på bremseskivene har liten sammenheng med å stoppe bilen innenfor akseptabel avstand. Trenger ikke store bremseskivene for å kunne låse hjulene. Størrelsen på bremseskivene går mer på varmeutvikling ved aktiv kjøring, som f.eks på bane. Med små bremseskiver blir disse raskt veldig varme, og bremseeffekten avtar.

Egentlig er det en utfordring med for store bremseskiver ved lite aktiv kjøring/langkjøring. Bremseskivene blir da aldri varme/tørre, og blir dekket i rust og skitt. Denne problemstillingen forverres om man bruker mye regenerering i stedet for bremsene. Man ser dette litt på Tesla, der bremsene helst bør ha vedlikehold 1-2 ganger i året, og det er en del som opplever at bremsene fungerer dårlig. Da spesielt på første oppbremsing på en kjøretur, og spesielt på vinteren.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Maabren skrev (7 timer siden):

Etter kvart som lettare batteripakker blir utvikla kan det kanskje medføre at behovet for store felger minker, så man skal ikkje sjå vekk fra at nyare EL-biler ikkje vil ha samme behov for store felger som dagens EL-biler gjerne har.

Høyere energitetthet tas nok ut i form av lengre rekkevidde, ikke lavere vekt.

Bremseskivene dimmensjoneres for nødbremsing fra topphastighet, så reduksjon av topphastighet vil redusere behovet for store bremseskiver. Det sagt så har så vidt jeg vet alle model S samme bremseskiver uansett totalvekt, motorytelse og topphastighet. Men det er vist to kaliper-størrelser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Størrelsen på bremseskivene har liten sammenheng med å stoppe bilen innenfor akseptabel avstand. Trenger ikke store bremseskivene for å kunne låse hjulene.

Man har jo gått helt bort i fra låsing av hjulene. Antiskrens balanserer bremsepådraget slik at varmen hovedsaklig utvikles i bremseskivene og ikke i friksjonssonen mellom dekk og asfalt. Bremseskivene tar opp varmen. Det gir kortere bremsestrekning enn låsing av hjul. Ved nødbremsing fra høy hastighet kan bremseskivene bli temmelig varme, nok til å brenne fingrene om man skulle være uheldig og komme borti. Setter man det på spissen med fullastede vogntog som skal ned lange 10%-stigninger i høy hastighet så kan bremseskivende gløde synlig i mørket.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Man har jo gått helt bort i fra låsing av hjulene. Antiskrens balanserer bremsepådraget slik at varmen hovedsaklig utvikles i bremseskivene og ikke i friksjonssonen mellom dekk og asfalt. Bremseskivene tar opp varmen. Ved nødbremsing fra høy hastighet kan bremseskivene bli temmelig varme, nok til å brenne fingrene om man skulle være uheldig og komme borti. Setter man det på spissen med fullastede vogntog som skal ned lange 10%-stigninger i høy hastighet så kan bremseskivende gløde synlig i mørket.

Sier ikke man faktisk låser hjulene. Men det kreves ikke store bremseskiver for å gi tilstrekkelig bremseeffekt til å gjøre det.

Og ja, en nødbremsing fra topphastighet lager en del varme, men ingenting i forhold til aktiv kjøring/banekjøring, der man foretar kraftige nedbremsinger igjen og igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...