Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

15 åring kun opptatt av dating


Anbefalte innlegg

Min 15 åring har i ett års tid nå bare vært opptatt av det andre kjønn og det viktigste i verden er å få seg en date . Det er foreløpig veldig uskyldig der det er litt nussing og klemming og holde hender og snakke sammen. De treffes også kun i offentlige rom kjøpesenter, park eller lignende. . (litt pes nå i disse coronatider, men det er ikke diskusjonen jeg er ute etter) 

Men er det vanlig å være så på for en 15 åring? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil vel si det varierer veldig, men det er ikke uvanlig. En kamerat av meg på barneskolen begynte med det i 3-4. klasse, det var for ca 25 år siden. I dag leser man jo om gruppesex på fester i 13-15 årsalderen.

Hadde jeg hatt barn ville jeg prata om de tingene tidlig. At det er viktig med respekt, ikke bare for seg selv og den man eventuelt finner seg, men også til andre. Dette er ikke noe man driver med i det offentlige rom. Det er ikke noe man bare hopper inn i, men lar få utvikle seg naturlig over tid. Jeg ville også sagt at hvis du er voksen nok til å drive på med det livet, så må du være voksen nok til å ta ansvar for egne følelser også. Jeg ville ikke nektet det, men ville gjort mine holdninger og meninger klare .. for som forelder er man jo en leder og man har et ansvar om å lære visse ting på de områdene.

Men samtidig er ungen et eget individ med krav på eget liv, som også må respekteres. Man må gi dem frihet til å lære og feile, bare så lenge de har blitt fortalt at det må gjøres under eget ansvar. Og så klart dette med respekt er viktig.

At de treffes i det offentlige rom er jo ikke noe problem, så lenge de nok en gang viser respekt til andre rundt seg.

Hadde jeg sett en tydelig respektløs oppførsel ville jeg sagt greit, du vil være voksen uten å ta ansvar, da får du leve med konsekvensene .. så ville jeg sagt at hvis du skal leke voksen, du kan få deg en jobb, tjene egne penger og flytte ut i egen leilighet. Øke ansvarsbyrden. Og jeg ville ikke sagt det for å være slem, men for å lære dem å være voksen tidlig.

Nå ville jeg også gitt muligheten til å tjene egne penger tidlig via jobb rundt huset, og så klart vist dem hvordan man finner jobb i samfunnet tidlig. Dette henger sammen med ansvarsfølelse. Når man har ansvarsfølelse og selvrespekt, så har man gjerne selvrespekt på dette området også.

Man må bygge selvrespekten deres tidlig. Da blir ikke dette livet det "eneste" de har å føle glede av i livet, og det blir ikke som en rusmiddel eller sosial valuta de bruker til å måle seg til andre med, men noe ekte og genuint som det jo skal være. Som ikke lekes og tulles med. Det dreier seg om selvledelse.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Nei det kan godt hende at det ikke bare er, kyss, klapp og klem, men min er altfor ærlig og hadde nok ikke klart å holde kjeft om det. Jeg tror heller ikke dette skjer i offentligheten på dagtid, da tror jeg heller det ville ha skjedd på kveld i et smug osv... og på kveldstid har han ikke lov å oppsøke sentrum eller damer osv. 

 

 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (21 timer siden):

Jeg vil vel si det varierer veldig, men det er ikke uvanlig. En kamerat av meg på barneskolen begynte med det i 3-4. klasse, det var for ca 25 år siden. I dag leser man jo om gruppesex på fester i 13-15 årsalderen.

Hadde jeg hatt barn ville jeg prata om de tingene tidlig. At det er viktig med respekt, ikke bare for seg selv og den man eventuelt finner seg, men også til andre. Dette er ikke noe man driver med i det offentlige rom. Det er ikke noe man bare hopper inn i, men lar få utvikle seg naturlig over tid. Jeg ville også sagt at hvis du er voksen nok til å drive på med det livet, så må du være voksen nok til å ta ansvar for egne følelser også. Jeg ville ikke nektet det, men ville gjort mine holdninger og meninger klare .. for som forelder er man jo en leder og man har et ansvar om å lære visse ting på de områdene.

Men samtidig er ungen et eget individ med krav på eget liv, som også må respekteres. Man må gi dem frihet til å lære og feile, bare så lenge de har blitt fortalt at det må gjøres under eget ansvar. Og så klart dette med respekt er viktig.

At de treffes i det offentlige rom er jo ikke noe problem, så lenge de nok en gang viser respekt til andre rundt seg.

Hadde jeg sett en tydelig respektløs oppførsel ville jeg sagt greit, du vil være voksen uten å ta ansvar, da får du leve med konsekvensene .. så ville jeg sagt at hvis du skal leke voksen, du kan få deg en jobb, tjene egne penger og flytte ut i egen leilighet. Øke ansvarsbyrden. Og jeg ville ikke sagt det for å være slem, men for å lære dem å være voksen tidlig.

Nå ville jeg også gitt muligheten til å tjene egne penger tidlig via jobb rundt huset, og så klart vist dem hvordan man finner jobb i samfunnet tidlig. Dette henger sammen med ansvarsfølelse. Når man har ansvarsfølelse og selvrespekt, så har man gjerne selvrespekt på dette området også.

Man må bygge selvrespekten deres tidlig. Da blir ikke dette livet det "eneste" de har å føle glede av i livet, og det blir ikke som en rusmiddel eller sosial valuta de bruker til å måle seg til andre med, men noe ekte og genuint som det jo skal være. Som ikke lekes og tulles med. Det dreier seg om selvledelse.

Min er høflig oppdratt og har respekt for andre og er hyggelig med venner, han er ganske åpen og direkte, men likevel forsiktig iallefall å tilnærme seg fysisk. Virker ikke som de andre i klassen er så gira på jenter som han er, så han kjører sitt løp. Jeg syns han har fått litt av noen erfaringer i løpet av det siste året, nesten mer enn det jeg hadde når jeg var 25 år. Han er ganske åpen om kontakten han har med jenter, heldigvis, det er ikke alle bekjentskaper som har utviklet seg positivt, mye prøving og feiling og mye diskusjoner om hvordan takle nei og hvordan avvise "feil" jenter osv. 

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (1 time siden):

Min er høflig oppdratt og har respekt for andre og er hyggelig med venner, han er ganske åpen og direkte, men likevel forsiktig iallefall å tilnærme seg fysisk. Virker ikke som de andre i klassen er så gira på jenter som han er, så han kjører sitt løp. Jeg syns han har fått litt av noen erfaringer i løpet av det siste året, nesten mer enn det jeg hadde når jeg var 25 år. Han er ganske åpen om kontakten han har med jenter, heldigvis, det er ikke alle bekjentskaper som har utviklet seg positivt, mye prøving og feiling og mye diskusjoner om hvordan takle nei og hvordan avvise "feil" jenter osv. 

Det er jo tilfeldig. Men så lenge han oppfører seg, ikke mobber andre og holder det for seg selv, så tenker jeg at jeg ikke hadde hatt noe særlig med det å gjøre. Som skrevet; De er individer med rett til privatliv. Nøkkelordet er respekt.

Hvordan å håndtere "nei" er jo enkelt, det er tilfeldig, man kan ikke regne med å få "ja" fra alle heller. Dét ville vært overfladisk. Det beste er å roe ned litt og tenke langsiktig. Det dreier seg ikke om å ha vært sammen med flest mulig gjennom livet, men med den man passer best sammen med. Og det er da det kan bli vanskelig, for da snakker vi om kjerneverdier og energier. Jeg tror på astrologi og stjernetegnenes personligheter, å snakke med barn om det blir fort vanskelig. Men det handler jo også om at barn og ungdom ofte ikke har en stabil og rolig livsstil, de fleste er stressa med skole og alt mulig. Som voksen kan man kanskje klare å få roa seg ned litt og havne i et stabilt livsmønster. Jeg mener at det er først -da- man kan virkelig klare å kanskje finne noen man hører sammen med. For det er da man begynner å finne ut av hvem man er. Skole er bare lek og gøy. Det er når man skal jobbe og stå på egne bein, takle hele arbeids- og livet i seg selv, at det virkelig viser seg hvem man er.

Disse tingene er viktig å snakke om tidlig, igjen tilbake til det jeg nevnte i første post: Ansvar. Skal man være voksen nok til å leke familie, så må man være voksen nok til å ta ansvaret som en familie bringer med seg også. Er man ikke klar for det, så bør man ikke leke med det heller. Det er i hvert fall sånn jeg har tenkt gjennom livet. Og det er jo utallige bevis på hvor galt det går med mange, får tidlig barn uten å ha jobb, kommer fra ødelagte familier, havner i rus og alkohol, barnevern, mye styr. Dette er ikke ting man tuller rundt med. Jeg er sjeleglad for at jeg har holdt meg unna forholdslivet, tror jeg hadde skapt mye problemer for meg selv tidlig da. Mest på grunn av en dysfunksjonell familie. Nå virker det jo ikke som det er sånn hos dere, og derfor behøver du kanskje ikke gå lenger enn å prate litt om voksenansvar. Noe jeg skulle ønske jeg fikk på den alderen, og helst tidligere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jenter og venner var det eneste som betydde noe for meg i den alderen. Nå hadde jeg samme kjæreste hele ungdommen og har ikke barn i samme alder så jeg skal ikke påberope meg noen form for ekspertise, men sex var stort sett det eneste jeg holdt på med fra jeg ble aktiv som 14 åring til nå. Det er naturlig at det er hva en vil ha. Men ikke alle som tør å gå etter det. I min vennegjeng på den tiden hadde de fleste sex med hverandre så mitt inntrykk er at, ja, hvis gutten er populær og har anledning så vil han benytte seg av det for alt det er verdt :) good for him! Bare pass på at han forstår rammevirkningene av å bli pappa :p

Jo mer dating han holder på med desto bedre tror jeg det er for ham. Jeg vil råde mine egne gutter til å ikke binde seg for tidlig når den tid kommer.

Endret av Corp Por
Lenke til kommentar
Gjest f9282...818
Nyidag skrev (På 10.8.2020 den 10.56):

Min 15 åring har i ett års tid nå bare vært opptatt av det andre kjønn og det viktigste i verden er å få seg en date . Det er foreløpig veldig uskyldig der det er litt nussing og klemming og holde hender og snakke sammen. De treffes også kun i offentlige rom kjøpesenter, park eller lignende. . (litt pes nå i disse coronatider, men det er ikke diskusjonen jeg er ute etter) 

Men er det vanlig å være så på for en 15 åring? 

Ja. Håper du har tatt praten om blomster, bier og kondom. 

Ser ikke poenget i å prøve å nekte. Bedre å få inn gode holdninger om sikker sex og samtykke. 

Anonymous poster hash: f9282...818

Lenke til kommentar
Gjest f9282...818 skrev (8 timer siden):

Ja. Håper du har tatt praten om blomster, bier og kondom. 

Ser ikke poenget i å prøve å nekte. Bedre å få inn gode holdninger om sikker sex og samtykke. 

Anonymous poster hash: f9282...818

Trodde jeg hadde et klokkeklar argument for å ikke gjennomføre samleie. Jeg sa at han ikke hadde lov å ha sex før han var 16 år. Da fikk jeg i retur, å joda hvis begge samtykker, så det argumentet gikk rett i dass. Så har jeg forklart at når jenta sier nei så respekter det. Også usikre jenter må han være forsiktig med, sier kanskje ja, men angrer etterpå så har vi hele forbanna familien på døra. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...