Gå til innhold

Lekkede skjermbilder avslører at det kommer enda en Xbox-konsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De tenker vel at de allerede har etablert S og X navnet og jeg er forsåvidt enig. Men det kunne ha blitt gjort bedre i utgangspunktet :)

Men igjen så synes jeg at dette styrke tanken min om at next game spillene som dukker opp. Vil tilpasse seg eller veldig mye lettere tilpasses den hardwaren, som spillet skal kjøre på. Enn vi har sett til nå, hvor spill(jo eldre de er) må bygges opp igjen nesten fra bunn for å kunne kjøres på moderne systemer :)

Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

I dette tilfellet vil det vel være både billigere og bedre å bare kjøpe en one X, sammen med gamepass?

Kanskje... Godt mulig SeriesS blir like dyr/billig alt ettersom du ser på det. Men SeriesS vil ha flere fordeler. Nå vet vi ikke noe offisielt enda men en regner med det er stort sett GPU som er svakere og mindre RAM. 

Resten tror en er rimelig likt. Så da får en alle fordelene men ikke i 4K. 

Lenke til kommentar

 

Dberg skrev (1 time siden):

Enda en variant med alt for mange stavelser i navnet og ingen tegn på hvor i rekkefølgen av Xboxer den hører hjemme. En kan vel ikke forvente annet lenger fra de.

 

Du skal virkelig legge godviljen til for ikke å klarer å vite hvilken konsoll som er gjeldende. Om det er konsoll nummer 5 eller 348 er vel ikke nevneverdig interessant som sådan.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Iki skrev (38 minutter siden):

I dette tilfellet vil det vel være både billigere og bedre å bare kjøpe en one X, sammen med gamepass?

Nå produseres ikke One X lenger, så man må kjappe seg. Uansett, selv om mange spill fortsatt vil slippes på One X så vil det ikke gjelde alle. Det vil også være en begrensning på tid før den er faset ut. Dette er mer et tilbud som gjør at folk ikke må kjøpe ny konsoll ved release for å være med på noen av de nye utgivelsene.

Hvorvidt en One X er bedre maskinvaremessig gjenstår å se. Den har en kvassere GPU, men også en GPU som mangler en del shadere og funksjoner sammenlignet med det som vil komme til Series S. Series S vil være langt mer potent på alle andre komponenter også. Skulle jeg kjøpt ny uten å legge til for en Series X hadde jeg nok kjøpt en Series S.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

I dette tilfellet vil det vel være både billigere og bedre å bare kjøpe en one X, sammen med gamepass?

Ryktene går i at Series S er rettet mot 1080p markedet. Altså er den identisk med Series X, bare med (ganske mye) svakere grafikkort. Dermed skal den kunne ha feks bedre framerates, raskere lasting osv next-gen features som One X ikke har, bare lavere oppløsning. Ingen dårlig idé egentlig, mtp at brorparten av markedet sannsynligvis har 1080p TV.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (35 minutter siden):

Ryktene går i at Series S er rettet mot 1080p markedet. Altså er den identisk med Series X, bare med (ganske mye) svakere grafikkort. Dermed skal den kunne ha feks bedre framerates, raskere lasting osv next-gen features som One X ikke har, bare lavere oppløsning. Ingen dårlig idé egentlig, mtp at brorparten av markedet sannsynligvis har 1080p TV.

Ja, jeg har selv en 4K TV, men av den billigere sorten, så kan godt hende jeg kunne klart meg godt med en Series S. Når det kommer til teraflops, så er ikke One X sine 6 Tflops nødvendigvis bedre enn Series S sine 4 Tflops. Sannsynligvis er det omvendt, pga at Tflops ikke er like Tflops og all den andre, bedre maskinvaren. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, fnwilborn said:

Ja, jeg har selv en 4K TV, men av den billigere sorten, så kan godt hende jeg kunne klart meg godt med en Series S. Når det kommer til teraflops, så er ikke One X sine 6 Tflops nødvendigvis bedre enn Series S sine 4 Tflops. Sannsynligvis er det omvendt, pga at Tflops ikke er like Tflops og all den andre, bedre maskinvaren. 

One X har fortsatt en kraftigere GPU, men denne er svært overdimensjonert for 1080p. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Croc Man said:

One X har fortsatt en kraftigere GPU, men denne er svært overdimensjonert for 1080p. 

Ja, men langt dårligere CPU

oppløsning <--> gpu
fps <--> cpu

På den måten at CPU er så og si konstant om man øker fra 720p@30 Hz til 2160p@30Hz, men man trenger også bedre CPU for å klare høyere Hz. Ved å øke til 60Hz eller 120Hz så må man nok ha langt bedre CPU for sistnevnte.

Endret av Lostfields
litt forklaring
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Lostfields said:

Ja, men langt dårligere CPU

oppløsning <--> gpu
fps <--> cpu

På den måten at CPU er så og si konstant om man øker fra 720p@30 Hz til 2160p@30Hz, men man trenger også bedre CPU for å klare høyere Hz. Ved å øke til 60Hz eller 120Hz så må man nok ha langt bedre CPU for sistnevnte.

Riktig. Det kommer selvfølgelig an på andre faktorer også, men i praksis er det gjerne slik spillutviklere jobber.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (3 minutter siden):

Riktig. Det kommer selvfølgelig an på andre faktorer også, men i praksis er det gjerne slik spillutviklere jobber.

Dette er kanskje litt rart å spørre om, men, hvordan fungerer det når man lanserer en svakere konsoll i ettertid?

 

Forrige generasjon startet vi jo på bunnen, så fikk vi bedre utgaver etterhvert. Da kunne spillene skaleres opp.

 

Om Xbox nå kommer med series X, og setter 120fps som standard i Halo sin multiplayer, hvordan går det da med series S?

Hva med spillene som nå designes for series X, som såvidt klarer 30 fps?

Lenke til kommentar
Iki skrev (45 minutter siden):

Dette er kanskje litt rart å spørre om, men, hvordan fungerer det når man lanserer en svakere konsoll i ettertid?

 

Forrige generasjon startet vi jo på bunnen, så fikk vi bedre utgaver etterhvert. Da kunne spillene skaleres opp.

 

Om Xbox nå kommer med series X, og setter 120fps som standard i Halo sin multiplayer, hvordan går det da med series S?

Hva med spillene som nå designes for series X, som såvidt klarer 30 fps?

CPU'en vil nok være omtrent like kraftig, dermed så lenge man går ned på oppløsning så vil det ikke være noe problem. Det er jo også mulig å justere ned på grafikken hvis spillet kjører under 1440p (~900p på XBSS) på XBSX for å få høy framerate f.eks. Ifølge ryktene har XBSX 3x mer tflops enn XBSS, noe som er en mindre forskjell enn XBO-S vs XBO-X der XBO-X har 4,5x mer tflops.

Teoretisk flop ytelse på GPU'en er ikke det eneste som har noe å si i en konsoll og med at XBSS kan kjøre next-gen spill pga mye kraftigere CPU, SSD/IO og GPU funksjoner som mesh shader og RT hardware vil jeg ikke si at XBSS er en svakere konsoll enn XBO-X. RDNA2 vil lukke gapet en del og med bruk av VRS er det mulig XBSS GPU'en kommer på høyde med XBO-X (sett bortifra RT hardware og mesh shader).  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (35 minutter siden):

Teoretisk flop ytelse på GPU'en er ikke det eneste som har noe å si i en konsoll og med at XBSS kan kjøre next-gen spill pga mye kraftigere CPU, SSD/IO og GPU funksjoner som mesh shader og RT hardware vil jeg ikke si at XBSS er en svakere konsoll enn XBO-X. RDNA2 vil lukke gapet en del og med bruk av VRS er det mulig XBSS GPU'en kommer på høyde med XBO-X (sett bortifra RT hardware og mesh shader).  

Noen påstår raytracing delen avhenger av kraften til GPU'en, mens andre påstår denne opererer som en egen del.

Hva er sannsynligheten for at series S skal klare de tyngste spillene som kommer til series X, bare med lavere oppløsning (1440p sies det)

Lenke til kommentar
Iki skrev (50 minutter siden):

Noen påstår raytracing delen avhenger av kraften til GPU'en, mens andre påstår denne opererer som en egen del.

Hva er sannsynligheten for at series S skal klare de tyngste spillene som kommer til series X, bare med lavere oppløsning (1440p sies det)


Ryktene sier vel 1080p-1440p og jeg vil tippe på at tunge AAA spill vil som oftes ligge på 1080p på XBSS, noe som er 1/4 av native 4K, så forsatt noe å gå på hvis XBSX ikke kjører i native 4K. Kanskje 1440p med mer aggressiv dynamic resolution scaling eller andre "pseudo oppløsning" arbeidlast besparende teknikker.

RT hardwaren avlaster bare deler av RT jobben, de vanlige shaderene (CU'ene) må også bistå og dermed avhenger RT ytelsen også på tflops/shader ytelsen. Dette er hva DF skriver om dette angående XBSX:

Sitat

 

RDNA 2 fully supports the latest DXR Tier 1.1 standard, and similar to the Turing RT core, it accelerates the creation of the so-called BVH structures required to accurately map ray traversal and intersections, tested against geometry. In short, in the same way that light 'bounces' in the real world, the hardware acceleration for ray tracing maps traversal and intersection of light at a rate of up to 380 billion intersections per second.

"Without hardware acceleration, this work could have been done in the shaders, but would have consumed over 13 TFLOPs alone," says Andrew Goossen. "For the Series X, this work is offloaded onto dedicated hardware and the shader can continue to run in parallel with full performance. In other words, Series X can effectively tap the equivalent of well over 25 TFLOPs of performance while ray tracing."

It is important to put this into context, however. While workloads can operate at the same time, calculating the BVH structure is only one component of the ray tracing procedure. The standard shaders in the GPU also need to pull their weight, so elements like the lighting calculations are still run on the standard shaders, with the DXR API adding new stages to the GPU pipeline to carry out this task efficiently. So yes, RT is typically associated with a drop in performance and that carries across to the console implementation, but with the benefits of a fixed console design, we should expect to see developers optimise more aggressively and also to innovate. The good news is that Microsoft allows low-level access to the RT acceleration hardware.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-inside-xbox-series-x-full-specs

 

 

Endret av MistaPi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...