Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

audi tt 2000 "drifts problem"


Anbefalte innlegg

Hei, er vel ikke et 100% drifts problem, men motoren min strupes ved høyt pådrag. LMM er skiftet, mistenker N75 ventil (ligger i en eske klar for bytte).

 

Drivstoff filter, hvor ofte bør dem byttes og kan et drivstoff filter være problemet i mitt sammenheng?

Jeg vil selv personlig si det er litt trafikk farligt problem, OM jeg noen gang finner meg i en posisjon der jeg skal forbikjøre  f.eks en traktor els i 80 sonen. Jeg har ikke forbikjørt noen siden problemet har oppstått, god bless... 

 

Enklere fortalt: Jeg ligger i 70 bak en bobil i 80 sone, tar forbikjøring (pedal to the metal), motoren strupes/rister/hoster/harker ved høy aks/pådrag uansett turtall nesten.  NB, jeg har opplevd at bilen ikke strupes ved kald motor ved samme pådrag, but why?...

 

Jeg har byttet LMM, (og vil snart bytte n75)     (plugger og service tatt for ca 4-5 mnd siden. service var uten drivstoff filter.

Bilen bruker litt olje, ved en røff kjørestil ved høye turtall, ikke noe nevneverdig oljeforbruk ved vanlig kjøring.

Kan det være et drivstoff filter som er synderen?

Bilen: 

Audi tt 2000 225 quattro. APX motor. 

Bilen er også i en relativ fin stand, f.eks tectyl, slite deler osv.

 

Mvh!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (7 timer siden):

Bensinpumpe (evt også filter) 

Det er ikke skift intervall på filter så det er sannsynligvis fra bilen var ny. Bytt det også.

Er det det mest sannsynlige årsaken? 

Er det ikke svindyrt med bensinpumpe skift? ? (på verksted)

 

En ting som jeg vet om er at bilen har luktet litt bensin i ca 2 år ... oof...

Kan tuning være en synder ved at bensin pumpen må jobbe hardere? snakker da om ecu steg 3 tuning. (fra 225 til 275hk)

 

Er det en vanskelig jobb å gjøre selv? Sett litt på youtube, og det ser ut som man bare må skru ut bakseta også 3 skruer på et lokk så finn man pumpen osv...

 Takk for svar ?

Lenke til kommentar
16 hours ago, grotte rotte said:

Er det det mest sannsynlige årsaken? 

Er det ikke svindyrt med bensinpumpe skift? ? (på verksted)

 

En ting som jeg vet om er at bilen har luktet litt bensin i ca 2 år ... oof...

Kan tuning være en synder ved at bensin pumpen må jobbe hardere? snakker da om ecu steg 3 tuning. (fra 225 til 275hk)

 

Er det en vanskelig jobb å gjøre selv? Sett litt på youtube, og det ser ut som man bare må skru ut bakseta også 3 skruer på et lokk så finn man pumpen osv...

 Takk for svar ?

Det er vertfall en stor sannsynlighet. (noe mer eksakt er vanskelig uten å se på bilen).
Regner med pumpa er den originale fra bilen var ny? 

Du kan sikkert komme opp i en ganske stor sum ved å bestille en ny original pumpe hos Møller å få de til å skifte den. 
Evt kan du kjøpe en ny original på nett evt en ettermarkeds pumpe som gjerne leverer enda mer trykk enn originalt, men som passer i original holder i tanken. Mange har gode erfaringer med DW65v; https://www.ebay.co.uk/itm/DeatschWerks-DW65v-Fuel-Pump-Audi-1-8T-A3-S3-TT-QUATTRO-8N-8P-8L-8J-Golf-R32-AWD/192970859772?epid=16034592597&hash=item2cedf5a4fc:g:XpgAAOSwCkxdGf~b 
Kommer på ca 4000,- inkl moms. Det finnes mange andre alternativer som feks Bosch etc. 

Tuningen skal ikke ha noe å si da bensinpumpa er designet for å levere et gitt trykk til bensinsystemet konstant, og så vil dysene tilpasse bensinmengden som motoren skal ha. Mappet er tilpasset hvor mye dysene dine kan gi og pumpa har mye mer å gå på enn hva original dyser leverer. 

Det er ikke vanskelig å bytte hvis du er klar over ting som feks at Quattro modellene har bensinpumpe med to koblinger da tanken er todelt pga mellomakslingen som går under tanken. 
Hvis du har sett en video så har de forhåpentligvis forklart det der, evt når du løsner den gamle pumpa så se hvordan alt er koblet sammen før du demonterer å tar pumpa helt ut av tanken. Skulle du bare ha en kobling så har du fått pumpe til forhjulstrekk. 

Edit: Den største feilen mange gjør er å øedelegge flottøren som viser bensinnivået. 
Pass på at du ikke lar ledningene eller slangene komme i veien for denne slik at den ikke vil vise riktig nivå etterpå.  

Tips når man skal bytte bensinpumpe er å fylle tanken helt opp. Logisk vil man gjerne ha den tom, men det gir rom for mye mer bensin damp. Full tank og et par gummi hansker hvis man er litt fin på det. 
Og hvis det ikke var selvforklarende så bør man ta røykepausen før man setter i gang og ha god lufting mens man jobber. 
Legg gjerne et gammelt håndkle rundt området du skal jobbe i tilfelle søl, da lukta kan sitte igjen godt hvis man feks søler på tepper. 
 

Men en såpass gammel bil kan det være lurt å lære seg å skru selv. Da kan man bruke mye mer av budsjettet på oppgraderinger :)

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Marzo skrev (På 11.8.2020 den 10.28):

Det er vertfall en stor sannsynlighet. (noe mer eksakt er vanskelig uten å se på bilen).
Regner med pumpa er den originale fra bilen var ny? 

Du kan sikkert komme opp i en ganske stor sum ved å bestille en ny original pumpe hos Møller å få de til å skifte den. 
Evt kan du kjøpe en ny original på nett evt en ettermarkeds pumpe som gjerne leverer enda mer trykk enn originalt, men som passer i original holder i tanken. Mange har gode erfaringer med DW65v; https://www.ebay.co.uk/itm/DeatschWerks-DW65v-Fuel-Pump-Audi-1-8T-A3-S3-TT-QUATTRO-8N-8P-8L-8J-Golf-R32-AWD/192970859772?epid=16034592597&hash=item2cedf5a4fc:g:XpgAAOSwCkxdGf~b 
Kommer på ca 4000,- inkl moms. Det finnes mange andre alternativer som feks Bosch etc. 

Tuningen skal ikke ha noe å si da bensinpumpa er designet for å levere et gitt trykk til bensinsystemet konstant, og så vil dysene tilpasse bensinmengden som motoren skal ha. Mappet er tilpasset hvor mye dysene dine kan gi og pumpa har mye mer å gå på enn hva original dyser leverer. 

Det er ikke vanskelig å bytte hvis du er klar over ting som feks at Quattro modellene har bensinpumpe med to koblinger da tanken er todelt pga mellomakslingen som går under tanken. 
Hvis du har sett en video så har de forhåpentligvis forklart det der, evt når du løsner den gamle pumpa så se hvordan alt er koblet sammen før du demonterer å tar pumpa helt ut av tanken. Skulle du bare ha en kobling så har du fått pumpe til forhjulstrekk. 

Edit: Den største feilen mange gjør er å øedelegge flottøren som viser bensinnivået. 
Pass på at du ikke lar ledningene eller slangene komme i veien for denne slik at den ikke vil vise riktig nivå etterpå.  

Tips når man skal bytte bensinpumpe er å fylle tanken helt opp. Logisk vil man gjerne ha den tom, men det gir rom for mye mer bensin damp. Full tank og et par gummi hansker hvis man er litt fin på det. 
Og hvis det ikke var selvforklarende så bør man ta røykepausen før man setter i gang og ha god lufting mens man jobber. 
Legg gjerne et gammelt håndkle rundt området du skal jobbe i tilfelle søl, da lukta kan sitte igjen godt hvis man feks søler på tepper. 
 

Men en såpass gammel bil kan det være lurt å lære seg å skru selv. Da kan man bruke mye mer av budsjettet på oppgraderinger :)

Hey ho, da er bensin pumpe og filter byttet. Den går ikke bedre 😬 Lurer sterkt på hva det kan være nå... 
 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
1 hour ago, grotte rotte said:

Hey ho, da er bensin pumpe og filter byttet. Den går ikke bedre 😬 Lurer sterkt på hva det kan være nå... 
 

Noen forslag?

Det er svært vanskelig uten å ha bilen foran seg. 

Ville gått over alt av innsugsslanger. Feks innsugs slange på turbo kan ha fått sprekker og suger falsk luft. 
Nappe av kontakten på LMM å se om det utgjør forskjell (motor skal gå i prefix modus så går ikke optimalt men skal ikke lugge). 
Har du lest av feilkoder og evt logget verdier fra ladetrykk osv (hva motoren ber om vs hva den får) 

Det kan være mye annet, feks to slanger som er byttet om eller dårlig luftfilter osv osv.. 

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (42 minutter siden):

Det er svært vanskelig uten å ha bilen foran seg. 

Ville gått over alt av innsugsslanger. Feks innsugs slange på turbo kan ha fått sprekker og suger falsk luft. 
Nappe av kontakten på LMM å se om det utgjør forskjell (motor skal gå i prefix modus så går ikke optimalt men skal ikke lugge). 
Har du lest av feilkoder og evt logget verdier fra ladetrykk osv (hva motoren ber om vs hva den får) 

Det kan være mye annet, feks to slanger som er byttet om eller dårlig luftfilter osv osv.. 

 

Kan det hende det var verkstedet sin feil? De bytta nemlig tennplugger, kanskje de har rota med tennings ordren vet ikke jeg? 
De fant kun lmm feilkode. Jeg selv fant noen mer, kan linke bildet.

Verkstedet ba meg om å skru den tilbake til original Ecu fil før de kunne feilsøke skikkelig... 

Så bilen har original ecu fil nå. 
 

Vet noen om hvordan jeg kan sjekke at de ledningene ifra tennpluggene er riktige? Føler at kanskje de er i feil rekkefølge, den missfirer nemlig av og til og vil tro bilen går i nødmodus fortløpende da.

95EAA76E-38FC-4287-B964-416C1BE73BAE.thumb.jpeg.99b58609174419f3bbcd27800b72712a.jpeg

Lenke til kommentar

At det lukter bensin pleier å bety at bensinpumpa er i orden. Det er eller ikke pumpa som bestemmer trykket, men bensintrykksregulatoren. På noen biler sitter den riktignok intigrert i pumpa eller på armaturen.

De fleste biler i dag har ikke bensinfilter. Sila som sitter på pumpa er filteret.

For meg høres dette ut som et klassiskt tilfelle av tenningsfeil og nam nam VAG trash coils. Disse coilene kler å ligge i søppelkassa. Alle 4.

Rart den ikke legger noe feilkoder rundt tenning, men det er jo et trimmeprosjekt med feil coiler, software osv.

Turbomotorer er også kresne på plugger og trimmeprosjekter spiser tennplugger.

Ta en liten filmsnutt av motor som går så skal jeg fortelle deg om alt står riktig eller ikke.

Typisk tenningsfeil er at motor går helt fint på tomgang, ofte fint på frirus også. Men med en gang du får belastning på motoren, spesielt ved akselerasjon, så begynner det å lugge og riste. En typisk kundeklage er at det rister i girspaken og motoren blir svak.

Hvis motoren starter å går så er de kodene du viser urelevante på førsteinntrykk.

P0411 er jo faktisk et gammeldags puls air system. Om det er denne koden eller trimmesoftware som får det til å lukte bensin kan sikkert diskuteres, jeg tror de har en sammenheng og hele dritten er sikkert koblet ut. Det skal uansett lukte bensin av trimma bensinbiler.

 

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (19 timer siden):
Mekker`n skrev (19 timer siden):

At det lukter bensin pleier å bety at bensinpumpa er i orden. Det er eller ikke pumpa som bestemmer trykket, men bensintrykksregulatoren. På noen biler sitter den riktignok intigrert i pumpa eller på armaturen.

De fleste biler i dag har ikke bensinfilter. Sila som sitter på pumpa er filteret.

For meg høres dette ut som et klassiskt tilfelle av tenningsfeil og nam nam VAG trash coils. Disse coilene kler å ligge i søppelkassa. Alle 4.

Rart den ikke legger noe feilkoder rundt tenning, men det er jo et trimmeprosjekt med feil coiler, software osv.

Turbomotorer er også kresne på plugger og trimmeprosjekter spiser tennplugger.

Ta en liten filmsnutt av motor som går så skal jeg fortelle deg om alt står riktig eller ikke.

Typisk tenningsfeil er at motor går helt fint på tomgang, ofte fint på frirus også. Men med en gang du får belastning på motoren, spesielt ved akselerasjon, så begynner det å lugge og riste. En typisk kundeklage er at det rister i girspaken og motoren blir svak.

Hvis motoren starter å går så er de kodene du viser urelevante på førsteinntrykk.

P0411 er jo faktisk et gammeldags puls air system. Om det er denne koden eller trimmesoftware som får det til å lukte bensin kan sikkert diskuteres, jeg tror de har en sammenheng og hele dritten er sikkert koblet ut. Det skal uansett lukte bensin av trimma bensinbiler.

 

Hei, takk for svar. Skal ta en video etterpå. Bør jeg evt bare kjøpe original coils, eller sjekke hvilken coil som er dårlig å bytte den? 
Tidligere eier sa r8 coils var et must på den tuningen jeg har. At den gikk dårlig på tuningsfilen med original coils.

Er R8 coils trash coils? 🥺

Bilen mååå ikke være tuna, men å gå fra 290 til 390 i moment er litt Nice 😬

Lenke til kommentar

Tenningsrekkefølgen er neppe satt feil. Ledningene er tilpasset sylinderen de skal stå på slik at hvis en settes feil, vil en annen ikke nå frem til ledig sylinder. 

Coiler er kjent feil på disse motorene da de ryker gjevnt og trutt, siden du skriver at du har bytta til R8 coiler så skal du være sikke her. 
Men skulle du få feilkode om missfire så er det første steg å bytte om coilene å se om feilen flytter seg til den sylinderen. 

Dobbeltsjekk gjerne at det er riktig delenr på coilene du har og at de er OEM. Det finnes mange kina kopier og biltema utgaver her som tåler mindre enn de originale (som i utgangspunktet ikke tåler for mye). 

Har du tatt bort noe av det vacum systemet som ligger over motoren? 
Feks fjerne N249 ventilen. Alle slangene her blir morkne etter en del år og vil skape lekkasjer. 
For å feilsøke her kan du kjapt koble en slange direkte fra innsuget til N75 og turbo for å se om det forandrer på noe. 
 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 timer siden):

Tenningsrekkefølgen er neppe satt feil. Ledningene er tilpasset sylinderen de skal stå på slik at hvis en settes feil, vil en annen ikke nå frem til ledig sylinder. 

Coiler er kjent feil på disse motorene da de ryker gjevnt og trutt, siden du skriver at du har bytta til R8 coiler så skal du være sikke her. 
Men skulle du få feilkode om missfire så er det første steg å bytte om coilene å se om feilen flytter seg til den sylinderen. 

Dobbeltsjekk gjerne at det er riktig delenr på coilene du har og at de er OEM. Det finnes mange kina kopier og biltema utgaver her som tåler mindre enn de originale (som i utgangspunktet ikke tåler for mye). 

Har du tatt bort noe av det vacum systemet som ligger over motoren? 
Feks fjerne N249 ventilen. Alle slangene her blir morkne etter en del år og vil skape lekkasjer. 
For å feilsøke her kan du kjapt koble en slange direkte fra innsuget til N75 og turbo for å se om det forandrer på noe. 
 

Hei, slenger noen bilder ut her. Vet hvor n75 ligger men ikke 249, men vil tro 249 er den som har 2 ledige koblinger på seg.

n75 ser ut til å være kobla t innsuget ifra før av.  
har ikke fått feilkode av missfire. 
vil tro at det er solide Coiler da jeg har sett r8 plasma coilene som er blåe, But idk

på spacerene til coilene står det Integrated.

02ABB4DA-E39C-4E51-9DDC-3288A3BD5449.jpeg

757B72BA-BDD4-43A1-A101-47563C9C70D4.jpeg

D2A1B293-AD02-4098-9EDC-B2C581571E4D.jpeg

4D7F9541-1ACB-4F76-9C8B-23CC8598BBFC.jpeg

AE901116-E1EC-43FD-AD75-9170241AE265.jpeg

4DE0622E-1BB2-43F6-B33F-A61A34595988.jpeg

3708B173-73B6-4B9F-95A4-F0162A9CD02A.jpeg

Lenke til kommentar

Det stemmer at det er N249 som er kobla bort på toppen av motoren. Selve ventilen er fortsatt koblet til for å ikke få opp motorlampe. 

Coilene dine er sannsynligvis disse: https://www.alpha-competition.com/coilpack-and-wiring/84-audi-r8-alpha-competition-red-blue-coilpacks-for-20-tfsi-tsi.html 
Ingen personlig erfaring men virker å være coiler av god kvalitet. Så lenge de ikke er veldig gamle burde de holde en stund. 

Men ser du ikke har svart noe på feilkoder, så vil bare forsikre meg om at du har lest av her og det ikke er noen koder som dukker opp? 
Vanligvis er det da snakk om en mekanisk feil, gjerne en vakum slange eller trykkslange som lekker spesielt når motoren bygger ladetrykk. 

Du kan feks prøve med en ny silikonslange fra innsug til resirk ventil bare for å se om det forandrer på noe. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Det stemmer at det er N249 som er kobla bort på toppen av motoren. Selve ventilen er fortsatt koblet til for å ikke få opp motorlampe. 

Coilene dine er sannsynligvis disse: https://www.alpha-competition.com/coilpack-and-wiring/84-audi-r8-alpha-competition-red-blue-coilpacks-for-20-tfsi-tsi.html 
Ingen personlig erfaring men virker å være coiler av god kvalitet. Så lenge de ikke er veldig gamle burde de holde en stund. 

Men ser du ikke har svart noe på feilkoder, så vil bare forsikre meg om at du har lest av her og det ikke er noen koder som dukker opp? 
Vanligvis er det da snakk om en mekanisk feil, gjerne en vakum slange eller trykkslange som lekker spesielt når motoren bygger ladetrykk. 

Du kan feks prøve med en ny silikonslange fra innsug til resirk ventil bare for å se om det forandrer på noe. 

Hei,linker ved bildet som var på tråden. 
 

ecm feilkoden kom grunnet jeg endra ecu filen.

 

CB900457-6846-4826-B24C-BCCDAD45CB3F.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...