Gå til innhold

Åpent kjøp Elkjøp fravikes


Gjest 9caf3...e14

Anbefalte innlegg

Gjest 9caf3...e14

Bekjent av meg trengte ny platetopp. Ble sagt at kun den til 17 000kr var på lager siden vedkommende trengte umiddelbart. Ingenting opplyses om at åpent kjøp ikke lenger gjelder pga corona, og lurer til seg et slikt salg og håver inn provisjon. Nå har funka den gamle likevel og var kun ledning som var falt ut. 

 

Nå var det ingen som sa på forhånd det ikke lenger er åpent kjøp, ingen varsler i butikken. Man kan se det på nett, men vedkommende handlet i butikk. Ingen som påpekte det eksplisitt. 

Alle vet at når man går inn i Elkjøp så er ryktet åpent kjøp og dette er nærmest en forventning og et varemerke for Elkjøp. 

Kan man komme noe vei mtp manglende opplysning her? 

Anonymous poster hash: 9caf3...e14

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9caf3...e14

"Unntak fra 50 dager åpent kjøp innebærer at vi ikke tar imot varer du har tatt med hjem/testet hjemme. Dette gjelder alle kjøp fra og med 16. mars."

 

Varen er jo ikke testet, den er ikke tatt ut av bilen en gang. 

Anonymous poster hash: 9caf3...e14

Lenke til kommentar

Har du spurt Elkjøp-butikken du handlet i om du får lov til å returnere likevel, i og med at den ikke engang er tatt ut av bilen? Ofte gir butikker litt ekstra service hvis man spør pent.

Be om å få snakke med avdelingsleder om den du snakker med sier nei.

Hvis de fortsatt sier nei, så er det ikke så mye du kan gjøre. De har ikke reklamert med åpent kjøp siden 16. mars, så de har ikke lovet deg noe de ikke tilbyr. De er heller ikke pliktig til å informere deg om at kampanjer de har hatt før ikke lenger gjelder, så lenge de ikke annonserer med kampanjen.

Lenke til kommentar

Dessverre er det ingenting i loven som gir deg rett til åpent kjøp. Så med mindre de eksplisitt reklamerte med dette når den ble kjøpt, kan den ikke returneres. At de tilbydde det tidligere hjelper dessverre ikke.

Du bør selvfølgelig gjøre et forsøk likevel, men jeg nekter å tro de godtar det siden de garantert tjente FETT på det salget der.

Når det er sagt er det skammelig av elektrokjedene å sko seg på corona på denne måten. Dette har selvfølgelig ingenting med smittevern å gjøre.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Så lenge 50 dagars opent kjøp er eit frivillig tilbod frå Elkjøp så er det litt begrensa kva du kan kreve.
Eg kan ikkje sjå at du vil kome nokon veg med å kverrulere på ordlyden "varer du har tatt med hjem/testet hjemme" sjølv om du ikkje har testa produktet så har du definitivt tatt med produktet heim.

Eg ville likevel prøvd meg med å spørre om du kan få returnere produktet. Om du spør fint så burde det ikkje være noke i vegen for å gi eit unntak frå korona-regelen, men det er mulig du må ta til takke med butikk-kreditt.
Så lenge produktet er uopna så burde det være uproblematisk å få levere det tilbake, smitterisikoen er då tross alt begrensa til at du kan ha "fått korona" på pappesken.
Grunnen til at elkjøp har tatt vekk ordninga med open kjøp er jo fordi den ordninga også opna for at du kunne opne og ta i bruk produktet heime, berre hygieniske artiklar var unntatt frå ordninga.

Alternativt får du prøve å selge platetoppen brukt slik at du i det minste får igjen litt av pengane.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Elkjøp har blitt en møkkabutikk. Jeg pleier påpeke i alle kjøpstråder at Elkjøp ikke har åpent kjøp, men det virker som om folk ikke bryr seg.

Etter mitt syn er åpent kjøp noe av det viktigste ved selve kjøpet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
blured skrev (41 minutter siden):

Er utrolig merkelig at de har gått vekk fra det. Uten åpent kjøp har jeg absolutt ingen god grunn til å velge noe annet enn nettbutikk, der man har lovbestemt 14 dagers angrerett innen hele EØS.

Helt enig i dette. Jeg har handlet masse i sommer men valgt bort Elkjøp pga. dette. Det har blitt mer netthandel og returretten har jeg faktisk brukt på en bærbar pc.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Power har åpent kjøp, sånn for å nevne en.

Men Power er en møkkabutikk, for de har jo aldri noe på lager. Nå frem til helga er det 20% rabatt ved kjøp med DNB Mastercard. Bortsett fra iPhone, Samsungmobiler eller Huaweimobiler. Alle andre mobiler er IKKE på lager.

Lenke til kommentar

Jeg handler på Power, kun på grunn av at de har mye bedre parkering
Også grunnen til at jeg kun handler på Extra
OBS City lade har mye bedre parkering enn City Syd, selv om det er 2 mil lengre å kjøre, så handler jeg på city lade

Jeg sjekker alltid det jeg skal kjøpe svært grundig på nett før jeg drar i butikken, og ser etter at de faktisk har varen på lager
Aldri brukt åpent kjøp garantien da jeg aldri har hatt behov for den

Lenke til kommentar

Slutta å handle på power etter en elendig reperasjonsopplevelse for ett par år siden. Valgte å gi de en ny sjanse for første gang for en uke siden.

Skulle kjøpe en 50" tv, maks 5000 kroner. De hadde flere på utstilling, men ingen på lager bortsett fra noen som var reservert, og flere de hadde "ferdig justert" fargene, og kostet derfor 1300kr ekstra. Da dro jeg heller på Elkjøp, selv om de ikke har åpent kjøp.

Fikk forresten byttet noen brukte earbuds på elkjøp nå nylig pga at de ikke passet mitt bruk. Ba om earbuds til trening og fikk Sony WF-1000XM3, men fant ut i ettertid at de ikke er vanntett, så de er ikke så streng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har opplevd at Power har mobiler på lager men ikke utstilt. Får beskjed om at de ikke får lov å stille ut og at leverandør er ansvarlig for utstillingen. Slik har det vært i lang tid. Veldig merkelig.

Altså kunne de solgt meg telefon men de hadde ikke lov til å vise den til meg først. Har skjedd to ganger i samme butikk med forskjellige ekspeditører og 4 ukers mellomrom.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
blured skrev (1 time siden):

Er utrolig merkelig at de har gått vekk fra det. Uten åpent kjøp har jeg absolutt ingen god grunn til å velge noe annet enn nettbutikk, der man har lovbestemt 14 dagers angrerett innen hele EØS.

Det er vell så enkelt som at elkjøp har kalkulert at det er fleire potensielle kundar som ikkje vil kjøpe produkt som andre har fått teste heime på grunn av frykt for smitte, enn talet på kundar som dei mister uten å ha opent kjøp ordning. 

Nettkjøp er som du seier lovbestemt, så der må elkjøp enten følge lova, eller så må dei justere prisar og utvalg i nettbutikken for å kompensere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...