Gå til innhold

Ulik inntekt, hvordan fordele betaling rettferdig


Gjest e1740...373

Anbefalte innlegg

Gjest e1740...373

Hei, skal flytte i leilighet med en annen person. Leien er på 9 500, pluss strøm, bredbånd og alt slik. Anslår det ender på rundt 11k totalt.

Ene parten har 100% jobb som får inn 36K/mnd brutto + jobber en deltidsstilling (ikke faste vakter, så brutto inntekt på 0-13k i mnd). Andre part studerer og får studielån, og jobber for øyeblikket annenhver helg fast som genererer 6.000 kr netto. Denne personen eier egen bil som begge skal benytte seg av til dagligdagse ting.

Hvordan vil det være rettferdig å fordele faste boutgifter i en slik situasjon? La oss si at personen i arbeid genererer tre ganger så stor månedsinntekt som studenten. Burde studenten stå for 25% av boutgiftene? Eller er det mer rettferdig at det blir tilnærmet 50/50 fordeling?

Anonymous poster hash: e1740...373

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette kjærester/samboere eller venner?

Er det venner føler jeg 50/50 er fair, så lenge den som tjener mest ikke pusher opp prisen på ting som er felles (for dyrt Internett, for mye strøm osv).

Er det kjærester så er det mer naturlig at den som tjener betraktelig mer tar litt mer av regningen. Men avhengig av hvor tidlig det er i forholdet er det mange som deler likt uansett.

Lenke til kommentar

Da er det i min mening naturlig at man fordeler litt skjevt. I tillegg så er det jo det med bilen som har slitasje og verditap av begges bruk.

Så er det bare å kommunisere for å finne ut hva begge er komfortable med. Det er ikke noen fasit så det må dere bli enige om.

Jeg har en slik ordning nå. Jeg tjener mer og betaler mer husleie for å gjøre det mer likt. Begge er fornøyde med dette.

Så lenge den som tjener minst får "nok" penger etter regninger så er det riktig fordelt mener jeg. Dere må ikke sitte med like mye igjen etter retninger, så lenge den som har minst har "nok". Hva som er "nok" får dere ta å bli enige om.

Lenke til kommentar

Det er mest rettferdig at man betaler like mye hver. Det er kanskje ikke realistisk. Da er det kanskje greit at den som jobbet fullt bidrar litt ekstra slik at dere kan ha en ok levestandard. 

Forstår det som at studenten har studielån (7000) og bijobb (6000), så netto inn per måned er 13000? Dere har felles faste utgifter på 16-17000? Om studenten da betaler 8000 per måned, har man 5000 per måned til eget forbruk, som bør være nok. Den med fast jobb kan kanskje ta regninger utover det? 

Lenke til kommentar

Det mest rettferdige er nok 50/50 fordeling og at dere går ned i standard til den med svakast økonomi har råd. 

Det sagt så har dere som kjærester muligheit til å sjå lenger fram i tid. Ettersom den andre parten er i utdanning så er det vell sansynleg at vedkommande kan bidra langt meir om nokre år? 

Har dere rekna på kor mykje bilutgiftane utgjer? Det er ikkje utenkjeleg at ei fordeling der den eine betalar husleige og den andre betalar for bil og matvarer blir ganske likt. 

Lenke til kommentar
Gjest e1740...373
Comma Chameleon skrev (19 timer siden):

Da er det i min mening naturlig at man fordeler litt skjevt. Så er det bare å kommunisere for å finne ut hva begge er komfortable med. Det er ikke noen fasit så det må dere bli enige om.

  Er klar over at det antageligvis blir en skjev fordeling der den i arbeid står for brorparten av boutgifter. Men ønsker å høre andres tanker om situasjonen, og for å høre hvordan de løste det :)

OJ Doe skrev (18 timer siden):

Det er mest rettferdig at man betaler like mye hver. Det er kanskje ikke realistisk.

j-- skrev (19 timer siden):

Vi kjører likt prosentvis trekk av netto lønn til felleskonto, som dekker alt, inkludert biler

 

Det jeg har sett for meg, men enda ikke presentert for kjæresten, er at vi ser på hvor stor andel av totalen vi drar inn hver for oss, og så betaler vi tilsvarende av utgiftene. Så om vi går for @OJ Doe sitt eksempel så vil studenten dra inn 1/3 av totalinntekten. Er det da greit at hen betaler 1/3, eller litt mer?

The Avatar skrev (18 timer siden):

Det mest rettferdige er nok 50/50 fordeling og at dere går ned i standard til den med svakast økonomi har råd. 

Bachelor starter i år. Blir antageligvis ikke å bo sammen gjennom hele utdannelsen, men det er for usikkert å si nå. Men blir forholdet det langvarig vil bachelorstudenten være ferdig utdannet før den i arbeid, som skal starte master neste år.

Anonymous poster hash: e1740...373

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...