Gå til innhold

Hva er grunnen til at vi har nynorsk i dette landet?


Anbefalte innlegg

Blåbanan skrev (6 minutter siden):

Ivar Aasen hatet dansk. Synd han fikk lov å lage sitt eget skriftspråk. Vi kunne jo bare ha fortsatt å skrive dansk!

Det var svært få som faktisk ønsket å beholde dansk, selv i byene. Det var et administrasjonsspråk som opprettholdte klasseskille og som gjorde det vanskelig å gjennomføre en alminnelig utdannelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (11 minutter siden):

Fylkeskiltene har blitt skrevet på norsk og samisk, men det er ingen som bruker samisk..

Mange av artiklene på nrk.no er på nynorsk, men ingen på samisk, ihvertfall ikke på framsiden

Jeg har aldri hørt noen snakke samisk, og jeg har samisk slekt, som snakker norsk

Det er noen som snakker samisk, og som bruker det. Du finner samisk på samenyhetene.

Lenke til kommentar
andr3as skrev (2 timer siden):

 

Blir ikke Nynorskbrukerne pushet på Norsk Bokmål på samme måte , er det noe bedre for de enn for oss andre?

Jeg ville vært dobbeltmoralsk hvis jeg mente noe annet.

Man velger det skriftspråket man føler er naturlig, så skriver man det. Så slipper man å lære to forskjellige skriftspråk. Å tvinge folk som allerede sliter med å skrive ett skriftspråk, til å skrive to, er idiotisk.

Vi har ikke trengt å lære oss svensk for å forstå det. Vi trenger heller ikke kunne å skrive nynorsk for å lese det. Jeg blir smålig irritert av å lese det, men jeg forstår det, men jeg kan ikke skrive det. Det kan jeg leve med.

Dansk og norsk er såpass forskjellige skriftlig og i uttalelse at det blir dumt å sammenligne disse to språkene den dag idag. De har utviklet seg såpass forskjellig, at norsk uttalelse er norsk og dansk uttalelse er dansk. Vi kan verken skrive begge språkene om vi kun har lært en av dem, derfor er de unike, og det er heller ikke et behov for å lære begge.

Lenke til kommentar
overwatch skrev (8 minutter siden):

Jeg ville vært dobbeltmoralsk hvis jeg mente noe annet.

Man velger det skriftspråket man føler er naturlig, så skriver man det. Så slipper man å lære to forskjellige skriftspråk. Å tvinge folk som allerede sliter med å skrive ett skriftspråk, til å skrive to, er idiotisk.

Vi har ikke trengt å lære oss svensk for å forstå det. Vi trenger heller ikke kunne å skrive nynorsk for å lese det. Jeg blir smålig irritert av å lese det, men jeg forstår det, men jeg kan ikke skrive det. Det kan jeg leve med.

Dansk og norsk er såpass forskjellige skriftlig og i uttalelse at det blir dumt å sammenligne disse to språkene den dag idag. De har utviklet seg såpass forskjellig, at norsk uttalelse er norsk og dansk uttalelse er dansk. Vi kan verken skrive begge språkene om vi kun har lært en av dem, derfor er de unike, og det er heller ikke et behov for å lære begge.

Helt enig i nynorsken.

Lenke til kommentar
14 hours ago, aomt said:

Burde ikkje Noreg bytte over te kun nynorsk? Det er jo samling av alle norske dialekter. Nynorsk er norsk. Bokmål er så å si dansk.

Foruten om nord-norsk. Ivar Åasen orket ikke å ta med språket fra Trondheim og oppover, det var bare for bønder.
https://sprakprat.no/2019/02/22/da-aasen-skulle-gjere-landsmalet-forstaeleg/
 

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom Bogmål og Norsk bokmål er vell omtrent like stor som mellom Engelsk og Amerikansk engelsk. Da mener jeg skriftlig (ikke muntlig) og jeg tror jeg skulle klart å lære meg de fleste forskjellene på noen få timer. Jeg vil si det er jo mer enn 90 % samme språket , Nynorsk har jo egentlig samme opprinnelse det også 85 % vil jeg si. Det nærmeste vi kommer et opprinnelig Norsk språk før den danske okkupasjonen er vell kanskje det som blir brukt på Island i dag.

Nytteverdien av å lære de to skriftspråkene vi har i Norge er vell omtrent like liten, totalt ubrukelig utenfor Norge og om 100 år så kanskje vi snakker noe helt annet. Mulig at Engelsk får mer betydning eller kanskje vi alle snakker Mandarin og at alt annet er utryddet. 

Til de som ikke vil ha mangfold tenk hvor mye enklere det var hvis det var bare en religion i midtøsten og bare et politisk parti i USA da hadde vi sluppet å lært oss disse vanskelige ubrukelige forskjellene (ironi) ?

Så konklusjonen på hvorfor vi har Nynorsk er mangfold

Endret av andr3as
Lenke til kommentar

Tidligere i år skrev jeg et portrettintervju av Ivar Aasen som en skoleoppgave. Det er nå veldig relevant for denne tråden, så jeg håper noen får glede av å lese det. Hensikten var å menneskeliggjøre og gi uttrykk for synet hans på en mer interessant måte enn å bare skrive en artikkel. Jeg synes selv det ble ganske underholdene. Det ligger research bak hver setning, men jeg har ikke vedlagt kilder.

Klikk på bildene for å forstørre teksten.

bKY0Iri.jpg

AGNKda8.jpg

OkkuroZ.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...