Gå til innhold

Ny laptop - 3 stk det står mellom, dere med peiling, hjelp?


Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig lei den bærbare jeg har nå. Den suser og går som det stod om livet - virkelig bråker så jeg blir sprø. Den må hele tiden slåes helt av hvis jeg ikke bruker den, eller så suser den som en gærning mens jeg ser tv f.eks, har vel hatt den 6 år nå. Slår seg av når den blir for varm, og det blir den gjerne halvveis i en film om jeg ikke har den stående på høykant eller noe. Nå er den også blitt seig og det går tregt innimellom.

Bruker kun den bærbare til å surfe på nettet, bruke Word til jobbrelaterte ting, høre på Spotify, innimellom se en film eller to.

Men det er stort sett det, og jeg har ikke behov for massive mengder med GB (kun til lagring av bilder og dokumenter, da jeg lagrer ikke filmer eller musikk), gaming (har ps4 til det osv) eller noe som virkelig krever sin pc.

Men det jeg ønsker at den har en viss battertid, at den ikke bråker så vanvittig og at den tynn (sånn at den er lett å ha på fanget f.eks) og rask å surfe på (lese aviser osv). Så har sett på disse tre pcene, jeg gidder ikke gå noe høyere opp i pris til mitt bruk. 

Kan noen av dere som har virkelig peiling på specs osv fortelle meg hvilken av disse bærbare som bråker minst og er enklest å ha med å gjøre? 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/hp-chromebook-14a-na0403no-14-baerbar-pc/p-1101910/

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/hp-11-ak0400no-116-baerbar-pc/p-1085740/

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/hp-14-cm0402no-14-baerbar-pc/p-1085745/

Veldig takknemlig for svar. Orker ikke ta det med de i butikken, føler jeg ikke kan stole på hva de sier da de gjerne er ute etter å bli kvitt gamle modeller, dyreste modellen etc.

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cipher Panda skrev (11 minutter siden):

Dette sier meg ingenting. Jeg kan lite om dette. Det er jo derfor jeg spør her.


Hvorfor skal det bety noe at det har mer minne når jeg er ute etter en bærbar som bråker lite, har god batteritid og lett i vekt?

Hva med å utdype litt i tekst istedet for å bare henvise meg til et nettsted jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal lese?

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Omnithunder skrev (4 minutter siden):

Jeg regner med at du ønsker en maskin som ikke er treg som sirup. Alle de tre maskinene du har valgt har svake 2-kjerners prosessorer. Elkjøp maskinen har kraftigere prosessor og mer minne, til omtrent samme pris.

Takk for forklaringen! ?
 

Men den ser ut til å ha dårligere batteritid? Bare 8 timer kontra 13 timer på en av de andre, vet ikke hvor stor rolle sånt egentlig spiller inn?
 
Og kraftigere prosessor, vil det si den bråker mer enn de som er svakere?

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Merko skrev (8 minutter siden):

Evt bare skru opp understellet på din nåværende laptop, så rens den for støv. ? 

Hehe, du mener jeg slår deg som en type som vet hva jeg gjør hvis jeg begynner å skru opp understellet på laptopen? ?

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Winnowill skrev (46 minutter siden):

Dette sier meg ingenting. Jeg kan lite om dette. Det er jo derfor jeg spør her.


Hvorfor skal det bety noe at det har mer minne når jeg er ute etter en bærbar som bråker lite, har god batteritid og lett i vekt?

Hva med å utdype litt i tekst istedet for å bare henvise meg til et nettsted jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal lese?

Som sagt, mer minne og CPU kraft for lavere pris. Batteritiden kontra en Chromebook er et ullent spørsmål, men det burde ikke være så avgjørende (8t er ganske standard og brukbart). Med Windows har du likevel mye mer valgfrihet når det gjelder programmer.

Winnowill skrev (27 minutter siden):

Hehe, du mener jeg slår deg som en type som vet hva jeg gjør hvis jeg begynner å skru opp understellet på laptopen? ?

https://www.maxgaming.no/no/rengjoring-mus/tryckluft-pa-burk-400ml  o.l. fra Biltema/Clas duger.

Slå av maskinen og rens i vei.

 

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Dersom du ønsker Chromebook bør du lese deg opp på hvilke begrensninger dette gir i forhold til en Windows PC. Jeg ville ikke ha kjøpt Chromebook uten touch skjerm. Dette fordi mobilappene du kan installere er beregnet for touch og ikke touchpad. Dette er en fin Chromebook https://www.komplett.no/product/1154528/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/chromebook/acer-chromebook-314-14-fhd-touch

Lenke til kommentar
1 hour ago, Winnowill said:

Her har du listet opp en Chromebook og to PCer, den ene PCen har liten skjerm og den andre har middels stor skjerm. Først må du tenke på hvilken type maskin du vil ha. Hva skal du bruke den til? Skal du ha Windows, Chrome eller ev. MacOS? Hvor stor skjerm trenger du? Vil du ha touchskjerm? Hvor mye lagring trenger du?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev ovenfor innlegget ditt, så spiller der kun en rolle for meg de tre tingene jeg listet opp. 
Skjerm, touch, lagring, WIN/chrome - det er ikke vesentlig.

Å nevne alt annet enn de 3 tingene jeg er opptatt av er jo helt bortkastet. Hvis det er så vanskelig å forholde seg til det så får jeg heller bare ta det i butikken med selgerne allikevel. 

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Winnowill skrev (3 minutter siden):

Som jeg skrev ovenfor innlegget ditt, så spiller der kun en rolle for meg de tre tingene jeg listet opp. 
Skjerm, touch, lagring, WIN/chrome - det er ikke vesentlig.

Det er vesentlige forskjeller mellom Chromebook- og Windows. Jeg vil si at Vivobook er for deg, hvis hastighet og OK batteritid er innenfor. Velger du Chromebook for batteritiden, bør du sette deg inn i begrensningene; da kan et butikkbesøk være aktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste Chromebooks er vifteløse, og dermed helt lydløse. De fleste av dem har også svært god batteritid. Kan du klare deg med begrensningene en Chromebook gir, så er det et godt alternativ. Men jeg ville som sagt ikke ha kjøpt en Chromebook uten touch skjerm. Pass også på at du kjøper en modell med 4-kjerners prosessor og minst 4Gb RAM. 

Edit: Selvfølgelig er skjerm en vesentlig faktor i valget. Det er tross alt den du skal se på hele tiden. Siden Chromebooks kan installere apper fra Google Play, og disse er laget for touch skjerm, så er dette også vesentlig for valget. Tro meg, jeg har Chromebook både med og uten touch skjerm. Ikke gå i fellen å kjøpe uten dette. For øvrig bør du være litt vennligere når folk prøver å hjelpe deg. Det er ravende likegyldig for oss hva du velger å kjøpe.

 

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnithunder skrev (1 time siden):

De fleste Chromebooks er vifteløse, og dermed helt lydløse. De fleste av dem har også svært god batteritid. Kan du klare deg med begrensningene en Chromebook gir, så er det et godt alternativ. Men jeg ville som sagt ikke ha kjøpt en Chromebook uten touch skjerm. Pass også på at du kjøper en modell med 4-kjerners prosessor og minst 4Gb RAM. 

Edit: Selvfølgelig er skjerm en vesentlig faktor i valget. Det er tross alt den du skal se på hele tiden. Siden Chromebooks kan installere apper fra Google Play, og disse er laget for touch skjerm, så er dette også vesentlig for valget. Tro meg, jeg har Chromebook både med og uten touch skjerm. Ikke gå i fellen å kjøpe uten dette. For øvrig bør du være litt vennligere når folk prøver å hjelpe deg. Det er ravende likegyldig for oss hva du velger å kjøpe.

 

Nja, føler ikke jeg er uvennlig her når folk bare henviser meg til noen nettsider uten noe utdypende forklaring som om jeg skal bare gjette meg til at "åja, javel da. Da kjøper jeg den". Sånn fungerer ikke flest folk, når man spør om noe så er det jo fordi man vil ha en en noe mer utfyllende forklaring på enten eller. 

Når jeg sagt at skjerm for meg ikke er vesentlig, så er det jo irriterende når du da påstår jo at "jo, skjerm er vesentlig" som om du skal ha noe herredømme over hva som er vesentlig eller ei for MEG. Jeg driter jo i Google Play, jeg bryr meg ikke om apper derfra osv og at det dermed må ha en touch skjerm. Jeg bruker pc stort sett for å surfe på forum/lese aviser osv, se film eller litt jobbing. Hvorfor i alle dager tror man da at jeg skal bry meg om en TOUCH SKJERM? 

Når folk hele tiden skal dra inn sine egne preferanser, istedet for å svare på noe det som faktisk er av betydning, nemlig kun min preferanser siden jeg tross alt har opprettet en tråd og etterspør dette, så blir jeg litt oppgitt. For da får jeg ikke svar på det jeg spør om, jeg får istedet masse svar som ikke betyr noe for meg og derfor blir det poengløst å ha opprettet tråden i det hele tatt.

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...