Gå til innhold

Se bildene: – Tidens mest sofistikerte smuglertunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er overrasket over at grensepolitiet er overrasket over byggekvaliteten (og dermed hvor mye penger det er i smuglermarkedet).

Tunellen kunne hatt betongforinger, dobbeltspor, kjøreledninger og hurtigtog med de milliardverdiene den kunne transportert, men den er nok bygget bevisst spartansk for å redusere oppdagelsesrisikoen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 8.8.2020 den 21.07):

Hadde det fungert å installere jordskjelvsensorer land grensen og kombinere dette med AI for å plukke opp graving av disse?

Geofon og/eller Seismometer [og/eller Georadar] mener du? Jo, slike kan benyttes og såvidt jeg erindrer benyttet Stasi slike i Øst-Berlin. Og jeg bare går ut i fra at Israelerne har slike utplassert langs flere av sine grenser. Tunneller som den i artikkelen er mer dagligdags der nede…

 

Amerikanernes problem er snarere lengden på grensen. Forestill deg at vi skulle måtte pepre hele svenskegrensen med slike sensorer for å hindre søta bror fra å smugle flesk, elefant-øl og CoVid-19 inn i Norge. Men ja, det er da teoretisk mulig. Vi har allerede endel mindre intrikat utstyr plassert over bakken, vendt mot Russland. Dyrt nok, bare det.

 

( Skjønt, et seismometer hadde sikkert også fungert fint som et slags tidligvarsel mot, skal vi si, en større ansamling larveføtter i bevegelse. Uten at jeg vet, så er slikt sikkert allerede utplassert langs nevnte grense. )

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
1P4XZQB7 skrev (2 timer siden):

Geofon og/eller Seismometer mener du? Jo, slike kan benyttes og såvidt jeg erindrer benyttet Stasi slike i Øst-Berlin. Og jeg bare går ut i fra at Israelerne har slike utplassert langs flere av sine grenser. Tunneller som den i artikkelen er mer dagligdags der nede…

 

Amerikanernes problem er snarere lengden på grensen. Forestill deg at vi skulle måtte pepre hele svenskegrensen med slike sensorer for å hindre søta bror fra å smugle flesk, elefant-øl og CoVid-19 inn i Norge. Men ja, det er da teoretisk mulig. Vi har allerede endel mindre intrikat utstyr plassert over bakken, vendt mot Russland. Dyrt nok, bare det.

Er vel muren som må på plass først.

 

Takk for faguttrykkene ? Lærer noe nytt hver dag.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke tid til å kommentere nå, er travelt opptatt med å bygge en høy mur mot naboene. Kona mener at vi heller burde montere låser i dørene og tettet taket, men hun har ikke peiling. Når alle ser at det er verdens beste mur rundt eiendommen så vil de ikke våge å gå opp oppkjørselen for å oppdage at dører og vinduer er ulåst. Jeg er et stabilt geni!     ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kor lang var tunnelen då den blei oppdaga og kor lang kan den ha vært planlagt å bli?
Bilda frå artikkelen reknar eg med er tatt ved synkeholet og at tunnelen startar i eit av husa på meksikansk side?

Angåande geofon og seismometer så virker det å være godt overkommeleg i akkurat dette området.
Grensa som det er mest aktuell å overvåke ser ut til å være ca 4 km lang om ein berre ser på det området er der det ikkje er særleg lenger enn 500 meter mellom husa på kvar side av grensa. Utvider ein overvåkinga til å strekke seg over ca 15 km så kan ein også fange opp eventuelle tunnelar på veg inn eller ut av det nærliggande fengselet på amerikansk side ?

Største utfordringa er med slik lytting er at det er såpass tettbebygd og med ein hovudveg parallelt med grensa at det kan være vanskeleg å skille lyden av tunnelgraving frå vanleg bygge og oppussingsarbeid.

temp.PNG

Lenke til kommentar

Den viktigste grunnen til å ha tunnel med såpass størrelse er at den må være stor nok til at mennesker kan krype inni den og grave.

Hadde de uforstyrret kunne bore et horisontalt hull og lagt et 100 mm plastrør så kunne de lett smuglet store mengder narkotika, uten at det ville vært lett å oppdage for grensevaktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (1 time siden):

Den viktigste grunnen til å ha tunnel med såpass størrelse er at den må være stor nok til at mennesker kan krype inni den og grave.

Hadde de uforstyrret kunne bore et horisontalt hull og lagt et 100 mm plastrør så kunne de lett smuglet store mengder narkotika, uten at det ville vært lett å oppdage for grensevaktene.

Jeg tenker at menneskesmugling er en del av businissen. Hadde det bare vært for narkotika så burde de jo brukt oljeteknologi for å bore en horisontal brønn og legge PVC eller betong-rør for "rørpost".

Lenke til kommentar
On 8/10/2020 at 10:56 AM, Frobe said:

Den viktigste grunnen til å ha tunnel med såpass størrelse er at den må være stor nok til at mennesker kan krype inni den og grave.

Hadde de uforstyrret kunne bore et horisontalt hull og lagt et 100 mm plastrør så kunne de lett smuglet store mengder narkotika, uten at det ville vært lett å oppdage for grensevaktene.

Neste tunnel vil ha to løp. Ett for å frakte nark til USA, og ett for å frakte pengene tilbake til Mexico for å telles. Da blir det ikke kork. ?

Men du har helt rett i det med et plastrør. Plastrør og trykkluft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...